Skogsvagn (Huggarvagnar)

FILMER - Skogsvagnar

587 inlägg 460589 visningar 79 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: FILMER - Skogsvagnar

Robertberg  
#451404 Är väl mest greppen som skiljer tycker jag, och det är ju naturligt mellan olika människor. Ja jag tycker det skulle vara kul att behålla den vagnen vi har när vi köper en ny, just för att ha kvar femspaken. Eftersom jag tycker det funkar bra och att kunskapen är på utdöende som sagt.
Hehe du skulle inte erkänt att det inte var med flit.. :wink:
Det syns att gripen är tämligen stor.

FTG
Avatar Fallback

Re: FILMER - Skogsvagnar

Robertberg  
#455093 Filmade detta idag som ett svar på filmen @JohannesG la upp. Den är inte i samma proffsiga klass men det är det nog ingen som förväntade sig :grin:
Är själv lite förundrad över hur fingrarna är överallt och drar i spakarna, men det som händer ute vid gripen inte är lika fartfyllt :???:


Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

JohannesG  
#455099 Kul att se! :-BD Ser ut som att du har något längre spakar än jag, detta tror jag påverkar hur man håller i spakarna.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skogsvagnar

victorbeck88  
#457683 Kronos 140 vagn med tilt på nya Gripto kranen
https://www.facebook.com/www.kronos.fi/videos/1480822738605146/

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

stegmaster  
#458025 Blir "tunga" dager om man ska köra timmer med en såpass klen kran. :surp:
Han får ju triksa med nästan varenda stock för att kranen klarer inte riktig lyfta över stakerna.
Ser ju ut att vara vanliga stockar på ca Ø40cm och 5m lange, eller så. (någon lite grövre men kortare)
Har alltid trott Möre Maskin kraner var stärka, men så verkar inte fallet här.



Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458030 Nog var det nåt fel där, en sån stock ska ju bara svinga till så ska den vara uppe över stolparna

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skogsvagnar

husqvarna_med_sthil  
#458035
Slurfi skrev:Nog var det nåt fel där, en sån stock ska ju bara svinga till så ska den vara uppe över stolparna

Ja visst måste det ha varit något fel där. Om jag jämför med min lilla zetor och lilla vagn som utan vidare lyfter en sådan timmerstock på det avståndet utan tvekan. Lyfte ju på frötallarna i vårvinter men jag fick ta dem nära men upp i ett enda tag kom de iaf och då har jag ju små grejer i jämförelse med de prylar i i klippet.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skogsvagnar

stektlök  
#458041
victorbeck88 skrev:Kronos 140 vagn med tilt på nya Gripto kranen
https://www.facebook.com/www.kronos.fi/videos/1480822738605146/


Tilt..... blir intressant att läsa folks kommentarer om det :)
Bra, dåligt ?

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

Nor-forest  
#462134 Har satt sammen en liten film fra nylig avsluttet hogst med ny vagn.
Til slutt har jeg også satt inn noen bilder fra hogsten.


Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462160
@Nor-forest skrev:Har satt sammen en liten film fra nylig avsluttet hogst med ny vagn.
Til slutt har jeg også satt inn noen bilder fra hogsten.

Kul att se, fin film.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

Nor-forest  
#462176
Slurfi skrev:
@Nor-forest skrev:Har satt sammen en liten film fra nylig avsluttet hogst med ny vagn.
Til slutt har jeg også satt inn noen bilder fra hogsten.

Kul att se, fin film.

Takk for det!

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

stegmaster  
#463342 Så här sitter jag ochså när jag kör i skogen om det er lite lengre flytt.
Funkar hur fint som helst när man inte har twin track.
Ser bra både framåt och bakåt, spaken til vagnsvängen sitter perfekt til, samma med fram/back spaken med knappkopplingen, ratten når man ok, och samma med bromspedalen om nödvendigt , (men til 99% räcker det med motorbromsen,)

Från ca 1:40 til 3:15 i filmen.


Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

JohannesG  
#463355 Då är det kanske ändå inte så dumt att snurra stolen åt "fel" håll. Går det snurra något alls åt vänster?

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

stegmaster  
#463360
JohannesG skrev:Då är det kanske ändå inte så dumt att snurra stolen åt "fel" håll. Går det snurra något alls åt vänster?

Ja just för detta momentet er det en stor fördel at det snurrar höger.
Om jag jobbar mycket med kranen på högersidan, så sitter jag ofta lite snett (altså inte rakt bakåt), då man ser direkt var man jobbar.
Tyvärr går inte snurra åt vänster, det kunne det mycket vel ha gjordt, så hadde det underlettat lite når man ska inn/ur hytten.
Själv får jag skyva vänsterspaken ut til sidan när jag ska kliva inn/ur. (om jag inte lyft den upp langs med ryggstödet vil säga).

Så här har jag min vänsterspak når jag kliver inn/ur hytten.
1499692902_gopr0213.jpg

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

stegmaster  
#463569 En talande film. :wink:
Kesla 304T lossar grova timmarstockar hur lett som helt.
Sen får han even lasta deras nyrenoverade kronos vagn med Cranab 53 kran. :smile:
Verkar som dom fått slangeskott på en av "musöron" som henger och slenger på dessa Cranab kraner.
Cranab ska ju vara kanonproffsiga kraner, så kan någon forklare varför dom gjordt en sådan slarvig slangdragning (eller snarare ingen dragning als) ute på stickan som det er på 46 och 53 DT modellen???



Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).