Skogsekonomi

Strategier för maximalt lönsam avverkning

13 inlägg 9450 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Strategier för maximalt lönsam avverkning

Berkshire  
#462567 Då forumet besitter stor erfarenhet, och många medlemmar gång på gång visar sig oerhört hjälpsamma och välvilliga för såväl allmänna som specifika frågor från en relativ nybörjare som jag själv - så tar jag mig chansen att fråga.

Förutom långsiktig och rationell skötsel: Vilka strategier använder ni för att maximera nettot i slutavverkningar?

Följdfrågor som jag särskilt undrar över är hur ni säkerställer bästa anbudet samt minimerar drivningskostnader, och hur mycket ni tror man kan påverka sitt netto genom förhandlingar inför slutavverkningen?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Strategier för maximalt lönsam avverkning

Camaro1969  
#462575 gillar dina frågor, och gillar även ditt namn :-BD
jag förstår kopplingen..

kör ibland under pseudonymen "Wanted Buffert"

sorry off topic...
men även jag är intresserad av detta!

Avatar Fallback

Re: Strategier för maximalt lönsam avverkning

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462672 Vi avverkar vart tredje år i snitt.
Ska du pricka de bästa priserna så skaffa en bra kristallkula.
Anser nog att det är skogen som bestämmer när det ska avverkas.
Räknar man på sista kronan så blir det nog mest ångest :smile:

Avatar Fallback

Re: Strategier för maximalt lönsam avverkning

Berkshire  
#462675 Tack för kommentaren Röjkvist, inser förstås att det bästa vore just att ha en sån kristallkula! Ifall jag hade en sån, hade jag inte varit lika sugen på att fråga :)

Jag tänker mer i termer av om en viss typ av avverkningsförfarande är lättare att upphandla mellan olika virkesinköpare. Eller om jag borde koncentrera mig på att sälja till nischade industrier (ex.v. husbyggare). Eller om jag borde spara till en stor avverkning eftersom det blir bättre ekonomi i maskinkostnaden eller att en sådan stor försäljning är lättare att förhandla upp priset på.

Det lilla jag uppfattat, är ju att de angivna officiella prislistorna ofta går att förhandla upp en hel del. Hur gör ni duktiga skogsägare det, rent praktiskt? :)

Allt gott!

   TS
Avatar Fallback

Re: Strategier för maximalt lönsam avverkning

Bosse1  
#462683 http://virkesakuten.blogg.se/category/k ... sning.html :mrgreen:

Det är skörden som räknas :grin:

Användarvisningsbild

Re: Strategier för maximalt lönsam avverkning

kalhuggo  
#462684 Verkar som att de stora prissvängningarna som var för 8-10 år sedan är historia, man vill nog ha ett jämnare snittpris och det är väl både bra och dåligt kanske. Men nu är det ju högkonjunktur och det borde märkas mer tycker iaf jag :smile:

Avatar Fallback

Re: Strategier för maximalt lönsam avverkning

Axl  
#462687 Stor volym (+1000 m3fub) och tillgänglighet (möjlighet att avverka året om) tror jag har störst inverkan på priset.

Användarvisningsbild

Re: Strategier för maximalt lönsam avverkning

loppan  
#462707 Om det är mindre volymer (300-500 fub)så tror jag att man ska ta ut så många sortiment som möjligt,ha kort skotningsavstånd och tillgänglighet även vid blöta förhållanden.

Avatar Fallback

Re: Strategier för maximalt lönsam avverkning

bgl  
#462772 Ursäkta men jag upprepar mig från en annan tråd.
God skatteplanering har i 9 fall av 10 större inverkan på nettoresultatet än den sista kronan för avverkningen !

Avatar Fallback

Re: Strategier för maximalt lönsam avverkning

Berkshire  
#462783
bgl skrev:Ursäkta men jag upprepar mig från en annan tråd.
God skatteplanering har i 9 fall av 10 större inverkan på nettoresultatet än den sista kronan för avverkningen !


Efter att ha gjort min hemläxa på skatterna, och med en masterexamen i företagsekonomi med skatterätt på alla valbara poäng, förstår jag verkligen vad du menar.

Tycker du skillnaderna på avverkningsform och förhandlingsutrymmet i praktiken är så litet att det blir oväsentligt? Det tog mig ett bra tag att ens få en överblick av alla olika trädrelaterade mått, olika apteringar och prislistor. Jag tycker det känns som att en slug virkesinköpare skulle kunna lura skjortan av mig :((

   TS
Användarvisningsbild

Re: Strategier för maximalt lönsam avverkning

Vedproducent  
#462809 Det normala när man säljer något är att tala om vad det kostar. Det gäller konstigt nog det mesta men inte skog konstigt nog. Men jag sätter ett pris som jag vill ha och det brukar gå bra det med.

Avatar Fallback

Re: Strategier för maximalt lönsam avverkning

Berkshire  
#462816
Vedproducent skrev:Det normala när man säljer något är att tala om vad det kostar. Det gäller konstigt nog det mesta men inte skog konstigt nog. Men jag sätter ett pris som jag vill ha och det brukar gå bra det med.


Hur håller du dig bäst ajour med marknadspriser? Är det något som kommer lite på köpet när man sysslar med så mycket avverkningar och skogsförädling som du gör och gjort i så lång tid?

Vill ju helst klona in din skogskunskap i min egen skalle, men fram tills det är ett viable option - har du något annat tips?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Strategier för maximalt lönsam avverkning

Vedproducent  
#462826
Berkshire skrev:
Vedproducent skrev:Det normala när man säljer något är att tala om vad det kostar. Det gäller konstigt nog det mesta men inte skog konstigt nog. Men jag sätter ett pris som jag vill ha och det brukar gå bra det med.


Hur håller du dig bäst ajour med marknadspriser? Är det något som kommer lite på köpet när man sysslar med så mycket avverkningar och skogsförädling som du gör och gjort i så lång tid?

Vill ju helst klona in din skogskunskap i min egen skalle, men fram tills det är ett viable option - har du något annat tips?

Jag har ju själv jobbat som virkesinköpare drygt 11-12 år tidigare. Så har jag en hel del skog och pratar med rätt mycket skogsfolk som maskinentreprenörer, lastbilsåkare och skogsägare. Har nog en hyfsad koll i mitt område. Skrev faktiskt ett kontrakt i dag på 4000 fub föryngringsavverkning. Hans pris var inte så långt ifrån mitt så när jag talade om vad det kostar så blev det affär.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).