Skogsröjning

röjningstips / hur röjer man?

40 inlägg 25328 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

röjningstips / hur röjer man?

Camaro1969  
#462592 har suttit och kollat igenom hela kategorin röjning och hittar inga egentliga tips på hur man gör rent praktiskt?

jag har i gymnasiet gått nån enklare kurs i röjning men inte direkt röjt något sedan dess.. (15 år sedan)

så har ni några smarta generella tips? eller lär man sig själv allt eftersom?

tex hur breda bör stråken vara

kapa si å så så faller träden rätt

kapa först i midjehöjd och sedan vid marken.

jaa jag vet inte vad det kan vara så skriv gärna era bästa tips här



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: röjningstips / hur röjer man?

jörgent  
Användarvisningsbild

Re: röjningstips / hur röjer man?

Huggar Herman  
#462613 Man kan bli hur teoretisk som helst vad det gäller antal stammar per hektar, höjder osv. men jag tror att om du bara läser lite och sedan går ut och testar att röja så löser det mesta av sig självt. Det är svårt att göra mer fel när man röjer än om du inte gör något alls.
Efter en ganska kort tid i skogen så får du en ganska bra känsla för hur du vill att det ska se ut efter du är klar.

Avatar Fallback

Re: röjningstips / hur röjer man?

jannee  
#462615 Gör inte längre stråk än att bensinen räcker tillbaka till utgångspunkten.
Lägg upp röjningen så att du undviker att gå i det röjda.
Ställ bränsledunken VÄL synligt, mer än en som har haft svårt att finna bränsle/dricka och matdepån :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: röjningstips / hur röjer man?

Camaro1969  
#462616 Tror man har bra blick för vad som ska bort etc..

Det är nog mer rent praktiskt jag tänker mig.

Flera bra tips redan, det tackar vi för!

   TS
Avatar Fallback

Re: röjningstips / hur röjer man?

jannee  
#462617 Kör du i sten har du röjt för lågt, trot eller inte men en stubbhöjd på 40 cm är det idiela.

Användarvisningsbild

Re: röjningstips / hur röjer man?

Sunilorblede  
Användarvisningsbild

Re: röjningstips / hur röjer man?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462628
jannee skrev:Kör du i sten har du röjt för lågt, trot eller inte men en stubbhöjd på 40 cm är det idiela.

Varför då? Ifrågasätter inte utan vill veta.

Avatar Fallback

Re: röjningstips / hur röjer man?

röjar kalle  
#462631
Uvskogen skrev:
jannee skrev:Kör du i sten har du röjt för lågt, trot eller inte men en stubbhöjd på 40 cm är det idiela.

Varför då? Ifrågasätter inte utan vill veta.

Jaha nu skall det vara höga stubbar helt plötsligt. :d

Avatar Fallback

Re: röjningstips / hur röjer man?

jannee  
#462633 Kör man höga stubbar växer de nya skotten oftast från den gamla stammen, blir liasom en rosett, denna rosett växer betydligt långsammare än de nya stubbskott som oftast blir när man kör korta stubbar (är nästan nere i jorden och rotar)
Dessutom verkar de skott som kommer från rosetten vara betydligt aptitligare än de nya rotskotten.
M.a.o. kan det som ser ut som en riktigt slarvig röjning vara betydligt bättre än en röjning typ nästan städning.
Såg en gång en äldre man gå runt med sin Stihl MS 200 och mer eller mindre köra av allt i höfthöjd, såg m.a.o. för djävligt ut men resultatet blev senare perfekt. Mer eller mindre allt som senare växte om självdog, rosetterna som senare bildades kvädes av de oröjda stammarna.
Är något liknande effekten när du avverkar asp. Lämnar du en 3 till 4 meter hög (högstubbe) av aspen blir det minimalt med rotskott.
Röjarkalle Det jämnar ut sig så att säga :grin:

Avatar Fallback

Re: röjningstips / hur röjer man?

Larssa  
#462641 Nr 1 Ta med rejält med Kaffe och fikabröd, ta många pauser och njut.

Avatar Fallback

Re: röjningstips / hur röjer man?

röjar kalle  
#462643
jannee skrev:Kör man höga stubbar växer de nya skotten oftast från den gamla stammen, blir liasom en rosett, denna rosett växer betydligt långsammare än de nya stubbskott som oftast blir när man kör korta stubbar (är nästan nere i jorden och rotar)
Dessutom verkar de skott som kommer från rosetten vara betydligt aptitligare än de nya rotskotten.
M.a.o. kan det som ser ut som en riktigt slarvig röjning vara betydligt bättre än en röjning typ nästan städning.
Såg en gång en äldre man gå runt med sin Stihl MS 200 och mer eller mindre köra av allt i höfthöjd, såg m.a.o. för djävligt ut men resultatet blev senare perfekt. Mer eller mindre allt som senare växte om självdog, rosetterna som senare bildades kvädes av de oröjda stammarna.
Är något liknande effekten när du avverkar asp. Lämnar du en 3 till 4 meter hög (högstubbe) av aspen blir det minimalt med rotskott.
Röjarkalle Det jämnar ut sig så att säga :grin:
Helt klart jag tar höga när jag hugger och låga när jag röjer. :-bd

Avatar Fallback

Re: röjningstips / hur röjer man?

tallen100  
#462644
röjar kalle skrev:
jannee skrev:Kör man höga stubbar växer de nya skotten oftast från den gamla stammen, blir liasom en rosett, denna rosett växer betydligt långsammare än de nya stubbskott som oftast blir när man kör korta stubbar (är nästan nere i jorden och rotar)
Dessutom verkar de skott som kommer från rosetten vara betydligt aptitligare än de nya rotskotten.
M.a.o. kan det som ser ut som en riktigt slarvig röjning vara betydligt bättre än en röjning typ nästan städning.
Såg en gång en äldre man gå runt med sin Stihl MS 200 och mer eller mindre köra av allt i höfthöjd, såg m.a.o. för djävligt ut men resultatet blev senare perfekt. Mer eller mindre allt som senare växte om självdog, rosetterna som senare bildades kvädes av de oröjda stammarna.
Är något liknande effekten när du avverkar asp. Lämnar du en 3 till 4 meter hög (högstubbe) av aspen blir det minimalt med rotskott.
Röjarkalle Det jämnar ut sig så att säga :grin:
Helt klart jag tar höga när jag hugger och låga när jag röjer. :-bd

=)) =)) =))

Avatar Fallback

Re: röjningstips / hur röjer man?

jannee  
#462648 Sluta skratta för he**te :mrgreen:
Jag ligger nämligen på knä när jag fäller skog ( träd större än de jag kan ta med röjsågen).
Däremot går jag rak som en fura i ryggen när jag röjer, av just den orsaken blir stubbarna "något" högre :grin:
Dessutom är jag "något" närsynt, kanske också en bidragande orsak :oops:
Som grädde på moset vill jag undvika att fila - är ingen direkt fena på det heller :oops:

Avatar Fallback

Re: röjningstips / hur röjer man?

husqvarna_med_sthil  
#462662 Jag försöker tänka trädslag, mark och vad jag själv vill ha och det är inte alltid samma något av dem. Nu sist där björken flög upp mitt bland mina småtallar där var jag ganska skoningslös mot mot lövet. I surare svackor osv kan det hellre få stå lite mera löv men röjer där också. Ett litet avsnitt där ändrade jag inte alls i trädfördelningen utan den fick vara som den var nästan, jag bara tog ur och gav mera utrymme. Däremot skriver jag upp vad jag tänkte så jag sedan kan komma tillbaka och se resultatet och hur det har svarat mot mitt eget tänk.

Mitt skifte är 100 m brett och där går jag fram och tillbaka och tankar på samma sida så jag slipper släpa dunken mera än nödvändigt. Tycker det fungerar bra och som jag också läst är en bra metod. Brukar lägga ner stammarna ordentligt så är det trevligare att se på och jag har inte mera röjning än att jag har tid att vara lite estetisk även om det kanske inte alltid är helt nödvändigt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).