Motorsåg och handhållet

Ny röjsåg dedikerad till grästrimmning

21 inlägg 9551 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny röjsåg dedikerad till grästrimmning

Värmlänning  
#462551 Skall köpa ny såg till grästrimmning. Blir 1-5 ha/år gräsröjning vid återbeskogning samt större gräsytor på gården, sommarstugor etc. Har de senaste dagarna kört med en 165, 345 och en 545FX ALLA med kort rigg och jag håller på att bli galen. Är nog uppe i 25 l. Aspen vid det här laget och jag är inte halvvägs med alla göromål. 95 % gräs, 5 % sly. Vad skall jag köpa? Tittar på Husqvarnas 545RXT och 555RXT. De verkar ju schyssta. Vad rekommenderar ni?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg dedikerad till grästrimmning

JensSkoog  
#462553 Få dig en såg med långt riggrör - det är det enda som duger i det du behöver den till.
Själv körer jag med Stihl FS 460, och gillar den, men HVA har väl lika bra saker. :grin:

Senn skulle du se genom tråden här som handlar om grästråd och trådhuvuder. Jag har fastnat för Roach med tjockaste tråden när jag ska gå över stora områden med gräs och småsly. :wink:

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg dedikerad till grästrimmning

stefanm  
#462558 Jag håller med ovanstående angående roach trimmerhuvud. Jag har ett sådant och med det är det faktiskt roligt att slå långt gräs och småsly. Den går bra att rensa stenplattor med också om du har sådana. Ett varningens ord bara...
Förra veckan slog jag gräset runt gården och det sprutar lite kring trimmern som vanligt. Helt plötsligt skvittrar det till på mina armar och ansiktet och börjar lukta vidrigt. Jag hade trimmat en hög hundskit som min schäfer nyss hade lagt I höggräset ner mot lägdan bakom huset. Frugan undrade varför jag sammanbiten gick rätt in i duschen när jag kom in [emoji2]

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg dedikerad till grästrimmning

oxen1  
#462559
Värmlänning skrev:Skall köpa ny såg till grästrimmning. Blir 1-5 ha/år gräsröjning vid återbeskogning samt större gräsytor på gården, sommarstugor etc. Har de senaste dagarna kört med en 165, 345 och en 545FX ALLA med kort rigg och jag håller på att bli galen. Är nog uppe i 25 l. Aspen vid det här laget och jag är inte halvvägs med alla göromål. 95 % gräs, 5 % sly. Vad skall jag köpa? Tittar på Husqvarnas 545RXT och 555RXT. De verkar ju schyssta. Vad rekommenderar ni?

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg dedikerad till grästrimmning

oxen1  
#462560 Ja du samma dilemma som jag har haft. Har kört med det mesta, köpte en vinkelväxel till min 345 med annan vinkel funkade sådär. Har prövat stihl men fy , NÄ du. Hade en 545fx.
Nu var jag och köpte mig en 545rxt ojoj nu känns det som jag går runt och dansar med gräset.

Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg dedikerad till grästrimmning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462576 Är det Husqvarna som gäller för dig, så är det en RX eller RXT som gäller för grästrimning. FX och FXT är avsedda för röjskogen.

Men Stihl har också bra modeller för grästrimning, som t.ex. 460 och 490. 550 är tyvärr i tyngsta laget.

Sedan kan ju en bra lie vara effektiv på rätt ställen... Kolla in lietråden här på forumet...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg dedikerad till grästrimmning

jannee  
#462593 555 RXT + Strands totalklinga är en bra lösning på många gräs och inte minst slyproblem (så länge slyet är under 3 cm grovt).

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg dedikerad till grästrimmning

Värmlänning  
#462596 Tack för all input!

Jag är väl Husqvarna nörd, men senast jag skulle köpa motorsåg tänkte jag prova en Stihl. Dock föll det på deras idiotiska egna lösning med svärd och kedjor.
Har en Stihl röjsåg som inte är så tokig, men jag väljer oftast min 555FXT.

Om det nu blir en Husqvarna så står det mellan 545RXT och 555RXT. Priset är ovidkommande.
Blir mycket gräsrensning, typ kruståtel, ormbunkar, bred-smalbladigt gräs mm. men det är gött att kunna "klippa" den där aspen som står bredvid mina fina granplantor när jag ändå är där på plats!!

Vilken skulle ni rekommendera mellan 545RXT och 555RXT? Stihl blir det inte, kommer inte ens in på deras hemsida så det måste vara ödet!! :mrgreen: :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg dedikerad till grästrimmning

jannee  
#462599 Själv kör jag med 555 RXT och den lilla extratyngden gentemot 545 har jag inte ens reflekterat över.
Förstår inte varför FXT över huvud taget finns, röjer även med RXT och den något längre riggen är bara en fördel - man sparar alltid något steg då och då. Dessutom är det en fördel om man ska ta någon/några grenar högt upp längsmed skogsbilvägen.
Tänker du/ni använda er av tråd och då det huvudet (roach) med 4 trådar kan 555:ans kraft behövas om gräset är tjockt/långt.
Det går tungt med tråd, tanken är slut innan en timme, däremot brukar en tank räcka 75 minuter vid röjning (klinga)

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg dedikerad till grästrimmning

Värmlänning  
#462601
jannee skrev:Själv kör jag med 555 RXT och den lilla extratyngden gentemot 545 har jag inte ens reflekterat över.
Förstår inte varför FXT över huvud taget finns, röjer även med RXT och den något längre riggen är bara en fördel - man sparar alltid något steg då och då. Dessutom är det en fördel om man ska ta någon/några grenar högt upp längsmed skogsbilvägen.
Tänker du/ni använda er av tråd och då det huvudet (roach) med 4 trådar kan 555:ans kraft behövas om gräset är tjockt/långt.
Det går tungt med tråd, tanken är slut innan en timme, däremot brukar en tank räcka 75 minuter vid röjning (klinga)

Okej, är väl en fördel om det är trångt med kortare rigg, annars har du väl en poäng.
Jag kör med
http://www.oregonproducts.eu/site/6_fli ... 017_SE.pdf
sida 19 TECHNI-BLADE™ gul tråd.
Samt även slyklinga av varierande modell.
Kommer nog fortsätta med Oregons, men även prova den där strandsklingan du tipsade om

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg dedikerad till grästrimmning

Värmlänning  
#462603
Niking skrev:Är det Husqvarna som gäller för dig, så är det en RX eller RXT som gäller för grästrimning. FX och FXT är avsedda för röjskogen.

Men Stihl har också bra modeller för grästrimning, som t.ex. 460 och 490. 550 är tyvärr i tyngsta laget.

Sedan kan ju en bra lie vara effektiv på rätt ställen... Kolla in lietråden här på forumet...
/Niklas

Jag använder lie ibland också av nostalgiska skäl, men inte när det kommer till större jobb :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg dedikerad till grästrimmning

JensSkoog  
#462605 Strand total är jättebra när du står i tätvuxna slykrat av sälg och annat.

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg dedikerad till grästrimmning

Värmlänning  
#462606
JensSkoog skrev:Strand total är jättebra när du står i tätvuxna slykrat av sälg och annat.

Vid större sådana partier lär ordinarie röjsåg åka fram

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny röjsåg dedikerad till grästrimmning

JensSkoog  
#462620
Värmlänning skrev:
JensSkoog skrev:Strand total är jättebra när du står i tätvuxna slykrat av sälg och annat.

Vid större sådana partier lär ordinarie röjsåg åka fram

Absolut, men när det finns smådungar här och var i gräset, så är "totalen" oerhörd bra.

Avatar Fallback

Re: Ny röjsåg dedikerad till grästrimmning

Värmlänning  
#462627
JensSkoog skrev:
Värmlänning skrev:
JensSkoog skrev:Strand total är jättebra när du står i tätvuxna slykrat av sälg och annat.

Vid större sådana partier lär ordinarie röjsåg åka fram

Absolut, men när det finns smådungar här och var i gräset, så är "totalen" oerhörd bra.

Håller med!

Blev förövrigt en 555RXT, var ner och tittade hos lokala handlaren och han skulle ta hem en till "bra"pris. :ymparty: :mrgreen:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).