Traktorer och processorer

Traktor, kran och aggregat? en djungel!

99 inlägg 29080 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

Jim_90  
#462196 Inte går det dåligt här inte

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

Seb macahan  
#462197 Jag gillade inte o ha vagnen med mig i gallring. Trångt, riset blev inte där man ville och svårt o göra av aggregatet någonstans. Det funkar som nödlösning.

Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

JohannesG  
#462202 Instämmer med gnisten83, säljaren som jag antar är Lantmännen vill bara göra det lätt för sig och sälja något som han bara kan "plocka från hyllan", inte alls ovanligt att Lantmännen beter sig på detta vis. Att ha stödben på traktorn måste ju vara mycket smidigare än att ha både kärra och stödben i vägen, om man nu har möjligheten att välja. Och stödbenen kan ju användas vid behov, det är ju inte hela tiden man jobbar på full räckvidd. Hjulvikter hjälper också. Tycker du skall stå på dig vad du vill ha eller kolla med annan säljare eller annat märke.

M75 väger 1030kg utan grip och rotator, så inte den lättaste kranen i den storleken, men förhoppningsvis god kvalité och lång livslängd.

Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462249 Då väger den ca 50kg mindre än än min 390 som når 6,6 och de bra med 160kg hjulvikt per sida och 300 fram.
För balansens skull får du vätskefylla hjulen med en 8m kran.
Anders skördare satte visserligen cranab på sina byggen på 6xxx o N modeller men de borde funka med moheda med.

Finns en U tube film på Nisula 325 med palms 840 kran på en N Valtra

Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

källshult  
#462259 Ska man ha kranspetsprocessor så ska kranen sitta i typ jake fäste om man ska utnyttja processorn maximalt som seb skriver och har man kranen på taket som gnisten 83 har man ännu bättre sikt och vikten är ju över bakaxel har man jake fäste kommer tyngdpunkten bakom bakaxel det borde göra lite på stabiliteten när man lägger ut kranen fult ut rakt bakåt och det vill man gör har man typ 8m räckvidd så vill man kunna utnyttja den räckvidden.för min del får jag nöja mig med en stegmatare på vagn det är bättre än att gå med motorsågen och det blev en billig investering i framtiden kan det bli något annat alternativ. Får avvakta har ju inte sett seb ekipage än

Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

valtra mega  
#462275 Har en valtra x 115 är ju samma grundtraktor som 6000 serien men midjestyrd har 8m kran keto 51 aggregat ca 400 kg går hur bra som helst på fullt utlägg .
Har hydraulisk pendellåsning på framaxeln vätskefyllda däck 200 liter styck i bakdäcken och framdäcken fyllda till max vet inte mängd , kedjor på alla däck 16mm grova på bakdäcken samt 180l oljetank + pump i fronten så totalvikten är nog något helt annat än standardvikten men det går om man vill

Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

barkspaden  
#465137


Hade i veckan besök från säljare och konstruktör ifrån Jobo, dom kollade vad kopplingar och ventiler som behövs mellan aggregat och maskin. Aggregatet kommer i mitten av augusti, dom kommer över med det och en servicebuss och sätter dit det. Ska bli spännande.

Dom hade en ny film på tuben, där aggregatet sitter på en kran på trepunkten.

Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

barkspaden  
#469153
PHOTO_20170821_205021.jpg
PHOTO_20170821_204933.jpg
PHOTO_20170821_204741.jpg

Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

barkspaden  
#469155 Idag kom aggregatet, inte färdiginstallerat riktigt än. Men provkört och testat. Ska fixa några konsoler att sätta upp datorn på samt fästa upp knappsaterna vid minisparkarna.

Flödet var inget problem, vred ned till lägsta och stort sett tomgång på maskinen på lilla motoruttaget och det stegade på snabbt tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

källshult  
#469160
barkspaden skrev:
PHOTO_20170821_205021.jpg
PHOTO_20170821_204933.jpg
PHOTO_20170821_204741.jpg

Ser mycket trevligt ut ska bli spännande och hör vad du tycker om den efter att du har kört ett tag och lärt dig den gärna en film.
Lycka till

Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

barkspaden  
#469165 Det som kom som en överraskning var att man inte har sågkejde olja, utan blödningen från sågmotorn smörjer kedjan via en reglerventil. Sedan var det en finurlig grej, svärdet styrs av grovleken på trädet via kvistkniven. Så svärdet stannar jämns med trädet, antar man slipper byta kedja lika ofta i början som glad amatör i stenigt land[FACE WITH TEARS OF JOY]

Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

källefall8  
#469361 Är det någon som har erfarenhet av låg resp hög kranpelare? Blir det stabilare med en låg pelare vid traktormontage i 3p eller Jake? Eller är det mest kranlängd som påverkar? Tänkte om man kunde få en stabilare lösning för kranhängt aggregat genom att ha en låg pelare.

Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

valtra mega  
#469377 blir stabilare med låg kranpelare

Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469379 Fröseke industri har byggt en Valmet 755 med cranab kran med låg stubbe(slagkraft) till ett Keto aggregat.
De måste bli lägre tyngdpunkt med kort pelare men o andrasidan får du en ren skördare som du inte kan ha vagn efter

Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

jannerik  
#469406 Hej det är jag som har 755:an, visst blir det stabilt med låg stubbe men det är som Gnisten säger, inte så bra att skota med även om Vimek försöker. Man når ju heller inget bakom (framför) sig. En annan fråga : parallelkran elller vikarm? De flesta skördare har låg pelare och parallelkran. medans skotare har vikarmskran. Själv har jag en vikarmskran som skördare dom tar mindre plats "ihopvikta" (eller tog, nu finns det ju även parallelkranar med utskjut.)Vad jag vill säga är att du får fram skog med det mesta ,hur mycket beror på hur högt man vill lägga ribban.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).