Gallring

Gallring eller slutavverkning av nyköpt skog?

21 inlägg 18073 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallring eller slutavverkning av nyköpt skog?

Frigge  
#462126 Hej alla skogsvänner!

Jag har nyligen köpt skog, ca 13 ha, och har ett område på ca 3,4 ha som jag inte riktig vet vad jag ska göra med. Där växer tall och glasbjörk. På marken växer det massvis med getpors.

Jag har pratat med en fackman och han sa att han skulle slutavverka och börja om från början.

Själv har jag funderat följande.
Steg 1: -vintern 2018 gallra och samtidigt hugga ca 4m breda körstråk mitt emellan dikena och även dikeshuggning
Steg 2: -våren 2018 askgödsling
Steg 3: dikesrensning samt nya diken våren -19

Vad har ni för synpunkter?
Tips mottas med tacksamhet!

1498943106_skogsskifte1flygfoto.png


1498943104_skogsskifte1.png


1498942929_img_5277.jpg


1498942923_img_5278.jpg


1498942925_img_5279.jpg




   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring eller slutavverkning av nyköpt skog?

Vedproducent  
#462129
Frigge skrev:Hej alla skogsvänner!

Jag har nyligen köpt skog, ca 13 ha, och har ett område på ca 3,4 ha som jag inte riktig vet vad jag ska göra med. Där växer tall och glasbjörk. På marken växer det massvis med getpors.

Jag har pratat med en fackman och han sa att han skulle slutavverka och börja om från början.

Själv har jag funderat följande.
Steg 1: -vintern 2018 gallra och samtidigt hugga ca 4m breda körstråk mitt emellan dikena och även dikeshuggning
Steg 2: -våren 2018 askgödsling
Steg 3: dikesrensning samt nya diken våren -19

Vad har ni för synpunkter?
Tips mottas med tacksamhet!

1498943106_skogsskifte1flygfoto.png


1498943104_skogsskifte1.png


1498942929_img_5277.jpg


1498942923_img_5278.jpg


1498942925_img_5279.jpg

Gör det du själv vill och tycker blir snyggt. Tittar man på fotona så kan det inte ge många kronor efter åtebeskogning av den skogen. Så då kan du ju lika gärna snygga till det som du vill är min tanke.

Avatar Fallback

Re: Gallring eller slutavverkning av nyköpt skog?

Frigge  
#462139 Sant Vedproducent. Jag har nog själv mer och mer börjat tänka i de banorna att låta skogen stå men frågan återstår hur mycket man ska satsa i den för att möjligen få igång tillväxten.Tänker på dikning/dikesrensning, gödsling osv. Eller kanske jag bara ska gallra och låta den stå i 20-30 år tills man är pensionär.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring eller slutavverkning av nyköpt skog?

jannee  
#462141 Kanske helt annorlunda förutsättningar norrut men jag inbillar mig att först dika därefter kalka för att i ett senare skede gödsla borde förhoppningsvis sätta lite mer farten på tillväxten.
Gör du det själv lär du i vilket fall som helst få betalt för utläggen genom ökad produktivitet.
Björkslyna får du ta hem till vedbrand :grin:

Användarvisningsbild

Re: Gallring eller slutavverkning av nyköpt skog?

paan14  
#462142 Jag tror inte jag skulle göra något. Låt det vara, måste väl finns mer akuta saker att göra. Röja anda bestånd tex. Dikes rensa är nog bra, men förutsätter ju att vattnet kan fortsätta rinna bra på grannens mark också. All gödsling ger grönkrone tillväxt och ökad stormrisk. Tror du beståndet är stormfast? Beståndet ser ju gallrat ut?

Avatar Fallback

Re: Gallring eller slutavverkning av nyköpt skog?

mrvimek  
#462143 Röj bara 2 M brett vid diken och dika med minigrävare och sen plocka bort all björk :)

Användarvisningsbild

Re: Gallring eller slutavverkning av nyköpt skog?

MartinH  
#462151 Vad var motiveringen från fackmannen till att slutavverka och börja om igen?

Indikerar skivan från vindfällan dålig tillväxt i beståndet?

Mvh!
MartinH

Avatar Fallback

Re: Gallring eller slutavverkning av nyköpt skog?

Frigge  
#462223 Tack för era synpunkter!

Anledningen till att jag hade tänkt utföra askgödsling före dikning var att man kunde använda körstråken för att gödsla maskinellt och året därpå dika upp körstråken.

Fackmannen hade kollat på skogen ifjol och mindes inte till 100% varför han skulle börja om, :). Ska anlita en annan fackman att komma och kolla i augusti efter semestern.

Jag ska kolla noggrannare hur det ser ut med tillväxten på årsskotten.

Angående stormfastheten så vet jag inte hur det är med den saken. För ca 3 år sedan slutavverkades ett bestånd intill detta och det är väl antagligen orsaken till varför det finns en del vindfällen där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring eller slutavverkning av nyköpt skog?

Tosca  
#477795 Vad blev utlåtandet från nye fackmannen?

Avatar Fallback

Re: Gallring eller slutavverkning av nyköpt skog?

marcus1  
#478731 Ditt alternativ är nog genomförbart, beståndet växer ju hyfsat och askgödslingen samt nya diken mellan de gamla kommer att öka tillväxten. 40 m mellan dikena är i mesta laget ,gallra sedan bort största delen av glasbjörken för den har växt färdigt.
Skogsfackmannens alternativ är ej dumt såtillvida beståndets kvalitet är dåligt eller kronorna är så små att de har svårt att reagera på åtgärderna. I så fall skulle jag förnya med fröträd och dika samt fläckmarkbereda mellan dikena för det kommer dåligt med plantor i porsen pga allelopati. Fördelen med slutavverkning är ju att du får pengar att amortera lånet på din skogsfastighet och lämnar du fröträd av massavedskvalitet blir förnyelsekostnaderna låga fast en stor del av dem blåser omkull.

Användarvisningsbild

Re: Gallring eller slutavverkning av nyköpt skog?

LarsMagne  
#481227 Jeg ville ha dika ut vatnet. Ryddet litt av bjørka, ventet på effekten av dikinga. Bjørka drikker mye vatn, derfor ville jeg vært sikker på at dikinga fungerer, før jeg hadde hogd ut bjørka. Tilveksten vil helt sikkert komme i furua etter noen år.

Avatar Fallback

Re: Gallring eller slutavverkning av nyköpt skog?

Frigge  
#481235 Nye fackmannens utlåtande var följande. Han tyckte att det är onödigt att satsa pengar i beståndet nu med dikning och gödsling. För stora insatser och för hög risk att beståndet inte reagerar tillräckligt mycket (för gammalt bestånd). Han menade att en slutavverkning när jag behöver pengar är det mest vettiga. Beståndet växer ju i alla fall, men saktat. Efter avverkningen grävs flera diken och befintliga rensas. Eventuellt askgödsling i någon skede.

I princip var båda fackmännen inne på samma linje.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring eller slutavverkning av nyköpt skog?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481258 Får du lov att nydika?
Många verkar ha en väldigt pessimistisk syn på tillväxthöjning i mogen skog. Skogforsk har en del försök där de visat rejäla tillväxtökningar i friställda fröträd så jag tror att en rensningshuggning/gallring kan ge bra långsiktig ekonomi.
Även om andelen grönkrona är liten så skulle det dröja länge innan en ungskog har lika stor grönmassa. Att beakta är även att marken är att betrakta som svårföryngrad.

Avatar Fallback

Re: Gallring eller slutavverkning av nyköpt skog?

Frigge  
#481262 Jag frågade också fackmannen om just dikningen och han sa direkt att 50 cm diken får man dika utan tillstånd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring eller slutavverkning av nyköpt skog?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481268
Frigge skrev:Jag frågade också fackmannen om just dikningen och han sa direkt att 50 cm diken får man dika utan tillstånd.

Då rör det sig om skyddsdiken efter slutavverkning. De är anmälningspliktiga i samband med avverkningen, tror inte att du kan kombinera skyddsdikning med gallring.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).