Ny Teknik och Elektronik

Bra telefon

85 inlägg 59388 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bra telefon

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462047 Normalt låser man upp med fingret, de går att scanna in mer än ett med och iaf på iPhone funkar de med koden med som innan.
Är du blöt om fingrarna är scannern hopplös med :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bra telefon

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462048
gnisten83 skrev:Normalt låser man upp med fingret, de går att scanna in mer än ett med och iaf på iPhone funkar de med koden med som innan.
Är du blöt om fingrarna är scannern hopplös med :lol:


Låter som en funktion som bara passar kontorsfolk då....

Avatar Fallback

Re: Bra telefon

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462050 Icke kontorsmänniska men de funkar fördemesta utom när man duschat :D

Avatar Fallback

Re: Bra telefon

nadako  
#462075
Zixten skrev:Jag måste ha ny telefon, min gamla håller inte batteriet som det skall, dör efter halva dagen ibland...
Har idag en Sony Xperia Z1 Compakt, är nöjd med telefonen i övrigt, uppskattr att den är lätt vattentät, kameran och storleken.
Dilemmat när jag letar en ny är just storleken, verkar som om det blir större och större telefoner nu för tiden!? och att det inte finns så många vattentåliga, har Sony börjat gå ifrån det?

Har hittat Sony Xperia X Compact Black https://www.netonnet.se/art/telefoner/m ... 6109.9042/
Verkar vara en vettig lur, men den är inte vattentät?

Har också sneglat på Samsung Galaxy A3 2017 https://www.elgiganten.se/product/mobil ... hone-svart
Verkar också vara en vettig lur, men kameran är sämre än Sony? "bara" 13mp mot Sonys 23

Finns ju en del riktigt tåliga arbetstelefoner med, typ Cat men deras specifikationer verkar vara sämre nästan så att min gamla telefon klår dom i vissa fall...

Prisnivån på runt 3000 är väl ok, att lägga ut 5 - 10 000 för en lur känns uteslutet för min del...

Så vad säger den samlade expertisen här på forumet, vad skall man satsa på?
Bra batteritid är ju bra med, om man kan slippa ladda var dag vore det ju bra...

Jag bytte batteriet istället för hela telefonen [emoji4] pris 450 kr..
här lämnade jag in min.
http://www.chipnplay.se/sony-xperia-xpe ... 3_150.html

Användarvisningsbild

Re: Bra telefon

Bredsjön  
#462299
Zixten skrev:Jag måste ha ny telefon, min gamla håller inte batteriet som det skall, dör efter halva dagen ibland...
Har idag en Sony Xperia Z1 Compakt, är nöjd med telefonen i övrigt, uppskattr att den är lätt vattentät, kameran och storleken.
Dilemmat när jag letar en ny är just storleken, verkar som om det blir större och större telefoner nu för tiden!? och att det inte finns så många vattentåliga, har Sony börjat gå ifrån det?

Har hittat Sony Xperia X Compact Black https://www.netonnet.se/art/telefoner/m ... 6109.9042/
Verkar vara en vettig lur, men den är inte vattentät?

Har också sneglat på Samsung Galaxy A3 2017 https://www.elgiganten.se/product/mobil ... hone-svart
Verkar också vara en vettig lur, men kameran är sämre än Sony? "bara" 13mp mot Sonys 23

Finns ju en del riktigt tåliga arbetstelefoner med, typ Cat men deras specifikationer verkar vara sämre nästan så att min gamla telefon klår dom i vissa fall...

Prisnivån på runt 3000 är väl ok, att lägga ut 5 - 10 000 för en lur känns uteslutet för min del...

Så vad säger den samlade expertisen här på forumet, vad skall man satsa på?
Bra batteritid är ju bra med, om man kan slippa ladda var dag vore det ju bra...


Har kört med Samsung Xcover3 i två år, och bytte förra veckan till Xcover4. Jag var lite skeptisk till att den har en större 5" skärm men jag upplever den inte alls som klumpig. Laddar varannan dag trots flitigt användande. Tåliga mobiler är det, hade Sony innan Samsung, och de höll sällan över ett år med mitt sätt att använda dom. Det jag kan klaga över är att det ofta är en massa "bös" i USB uttaget när jag ska ladda. Borde sitta nån form av lock över det tycker jag.

Har en iPhone 6s i jobbet också, blir inte alls kompis med den luren. Men den har inte pajat än iaf...

Användarvisningsbild

Re: Bra telefon

VMB  
#462329 Iphone 5S är en bra brukstelefon. Tål en hel del med rätt skydd tycker jag.

Samsung, får rysningar av dom, sämsta skiten jag provat. [emoji1304]

Avatar Fallback

Re: Bra telefon

Tosca  
#462332 Vilka har du provat?
Många verkar ha svårt för programvaran i Iphone, kanske bara inlärningsproblem, men rekommenderar du någon annan Androidtelefon?

Användarvisningsbild

iPhone 8 Plus kamera topp-testad

traktorz  
#473854 Imponerande hur bra mobilkamerorna blivit, som här:
https://www.dxomark.com/apple-iphone-8- ... er-tested/

En tidigare topptestad kameramobil är Google Pixel XL:
https://www.dpreview.com/reviews/google ... era-review

Avatar Fallback

Re: Bra telefon

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473865
Zixten skrev:
Mangan skrev:Nöjd med fingeravtrycksläsaren?


Låser man upp telefonen med fingervtrycksläsaren?
Vad händer om man skadar fingret och har fingret i plåster eller liknande, kan man inte använda telefonen sen??


Man registrerar fler än ett finger och dessutom finns det ett lösenord. Om alla fingrar ramlar av får man skriva in lösenordet med en penna i munnen. :)

Användarvisningsbild

Re: Bra telefon

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628008 Jahapp, nu är jag ute efter en telefon igen, ser att jag har samma kravlista som i trådstarten för snart 4 år sen. Köpte då en Cat S30 och den har funkat bra och gör väl det fortfarande förutom att den har blivit så seg och har fullt i minnet även om jag tar bort allt som går att ta bort.
Just nu använder jag samma knapptelefon som sist jag var "mellan smartphones", en gammal hederlig Nokia, så det är ingen panik med inköp av en smartare lur.

Finns det nån smartphone som inte har en massa extra-appar installerade från start? Det enda jag behöver kunna göra med telefonen förutom att ringa och skriva sms är att kunna installera Bank-Id och Swish, allt annat är onödigt för mig. Däremot vill jag att den ska tåla lite väta och vara ganska liten i formatet, men det verkar som att mobilerna bara blir större och större...Kikade lite på en modern knapptelefon, Nokia 800 Tough, men då blir jag utan bankid.
Kollat även på nyare Cat telefoner men de verkar inte vara speciellt bra specade i förhållande till priset.

Vad använder ni?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bra telefon

trojka  
#628017 precis köpt en samsung galaxy s20 ultra, ska bli spännande när den kommer hem. har en riktigt grym kamera! 🙂

Användarvisningsbild

Re: Bra telefon

JensSkoog  
#628024 Samsung Galaxy är en mycket bra telefon, men den tolde inte mig :lol:
Nu har jag en Cat S61, och den ska visst vara solid, har tappat den
i murgolvet i verkstan utan problem och den har fått bada i svätt och damm.
Men, det är ju som att bära med sig en stenblock i fickan, och
rent för många appar som jag inte anar vad är.
Senn får man inte ha den i bakfickan, eftersom det
finns en larm som varnar om gas :d, och om jag har
den i bilen, ger den gas-signal när jag använder spolarvätska
på fönstrerna.
Så, om någon hittar en telefon som svarar till Mettämies' behov, vill
jag gärna höra om den!

Användarvisningsbild

Re: Bra telefon

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628029 Jadu Jens, gaslarm låter som nåt man vill undvika =))
Undrar om Samsung Galaxy Xcover 4s är nåt att ha? IP68 klassad är den iaf.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bra telefon

trojka  
#628038 Cats telefoner är säkert bra och tåliga. Men tror inte skärmen är så bra att se film på och läsa liten text och sånna saker. Tycker de skriker lite för mycket arbetarklass också.

Avatar Fallback

Re: Bra telefon

trojka  
#628040 Såg att samsung har släppt en ny telefon so. Heter samsung xcover pro i år som ska vara stöttålig och liknande.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).