Inomgårdsmaskiner

Mcculloch gräsklippare är det skit eller?

24 inlägg 24137 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mcculloch gräsklippare är det skit eller?

BM 35  
#461982 Såg en annons på en större Mccullock gräsklippartraktor 20 hk och 117 bredd på klipparen ,,Den har cvt drift är det samma som hydrostat? eller vad är det,,Men det var ett bra pris på den 22000 för en så stor klippare,,ned satt från 27000 så då undrar vad det är för något?Har för mig att Mcculloch inte är någe bra grejer



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Mcculloch gräsklippare är det skit eller?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461983 CVT betyder continuosly variable transmission. Är inte samma som hydrostat.
Brukar va en rem med variabla remskivor. M.a.o. Steglös automat
Finns i bilar, mopeder o 4hjulingar bl.a

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Mcculloch gräsklippare är det skit eller?

BM 35  
#461998 Som en Variator som är i Snöskotrar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mcculloch gräsklippare är det skit eller?

JensSkoog  
#462000
BM 35 skrev:Såg en annons på en större Mccullock gräsklippartraktor 20 hk och 117 bredd på klipparen ,,Den har cvt drift är det samma som hydrostat? eller vad är det,,Men det var ett bra pris på den 22000 för en så stor klippare,,ned satt från 27000 så då undrar vad det är för något?Har för mig att Mcculloch inte är någe bra grejer

Mcculloch är väl inte Husqvarna eller Mercedes klass, men om man bara ska köra den i ägen
trädgård och vet hur man ska ta hand om den, så kan man ha klippar länge. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Mcculloch gräsklippare är det skit eller?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462030
BM 35 skrev:Som en Variator som är i Snöskotrar?

Ja typ. Har aldrig tittat närmare på en skoter, finns ju inte såna här nere i söder ;-) men så är det nog.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Mcculloch gräsklippare är det skit eller?

Elfving  
#462032 Jag vet inget om just detta märke, men gräsklippare i allmänhet är med få undantag av genomusel kvalitet.
Här på forumet brukar som exempel stålkvalitet i kedjor och röjklingor kunna skapa omfattande debatt. Inget materialval någonstans på en stormarknadsgräsklippare är speciellt bra, det är genomgående billiga lösningar utförda av billiga material med en lågprismotor som drivkälla. Det är nästan självklart att den färdiga produkten blir dålig men folk i allmänhet accepterar dålig kvalitet på sådant som används sällan, typ gräsklippare.

Vill man ha något som är driftsäkert och fungerar så finns det väl bara Honda som riktar sig mot konsument på den marknaden.

Avatar Fallback

Re: Mcculloch gräsklippare är det skit eller?

tallen100  
#462034
Magnus M skrev:
BM 35 skrev:Som en Variator som är i Snöskotrar?

Ja typ. Har aldrig tittat närmare på en skoter, finns ju inte såna här nere i söder ;-) men så är det nog.

Magnus M

Du styr farten med pedal plus en spak där du kan spärra hastigheten.
MTD har väl alltid haft det där tror jag, smidigt, och den går lika fort bakåt som fram.

Avatar Fallback

Re: Mcculloch gräsklippare är det skit eller?

Sune_  
#462054 Med anledning av kvalitetsdiskussionerna, jag måste nog ändå ge jonsered/husqvarna bra betyg.
Jag själv har en jonsered frm13 (rider med hydrostat) och farsan har en Jonsered Lt14 (traktor), ridern är från 02 och traktorn från 98-99 nånstans. Båda dessa har gått en hel del under åren och förutom årliga olje/filterbyten några nya remmar och knivar har det inte varit nåt.
Det dyraste var när ja fick köpa ny hydrostatwire till ridern ifjol, den kostade 700 spänn.
Båda dessa tuffar och går utan problem och jag skulle gissa att de har många år kvar att ge.

Avatar Fallback

Re: Mcculloch gräsklippare är det skit eller?

axwell  
#462072
BM 35 skrev:Såg en annons på en större Mccullock gräsklippartraktor 20 hk och 117 bredd på klipparen ,,Den har cvt drift är det samma som hydrostat? eller vad är det,,Men det var ett bra pris på den 22000 för en så stor klippare,,ned satt från 27000 så då undrar vad det är för något?Har för mig att Mcculloch inte är någe bra grejer


Den är inte sämre än Husqvarnas gräsklipparprodukter, tillverkas på samma ställe liksom Gardol(Bauhaus).

Har själv under åren medverkat i köpt av 3 Mcculloch gräsklippare med Hondamotorer, samtliga till stor belåtenhet.

Ev. reservdelar köper du hos Husqvarna-ÅF.

Avatar Fallback

Re: Mcculloch gräsklippare är det skit eller?

jannee  
#462085 Problem med gräsklippare, oberoende märke beror inte sällan på bristande skötsel/underhåll :mrgreen:
Exempelvis klagas det ibland på Briggs Stratton motorer, har själv en gräsklippare som är ÖVER 40 år och används årligen, dock byter jag olja varje år- vilka gör det?
McCullochs motorer på mindre gräsklippare har en förmåga att gå ojämnt/fladdra, tror att det beror på en fjäder som ska se till att motorn ökar i kraft när det går tyngre.
Köper du/ni McCulloch glöm inte det första och tidiga oljebytet - VIKTIGT.

Avatar Fallback

Re: Mcculloch gräsklippare är det skit eller?

uffejohan  
#462094 Jag köpte år 1983 en Husqvarna självgående gräsklippare och tänkte från början se hur länge den skulle funka utan tillstymmelse till service. Klipper årligen gräsmattan vid fritidshuset på 1500 kvm, en hel del del grenar och mossa. Jag har förvisso slipat kniven några gånger efter stenkörning men aldrig gjort något annat än fyllt på olja, aldrig BYTT olja. Startas med startgas, första rycket även på våren. Motorfästena börjar lossna, vevaxeln lite skev efter nån kraftig stenkörning men motorn Briggs&Stratton-motorn snurrar som tidigare under 34 år......Ska bli intressant att se vem som överlever vem, den eller jag......

Användarvisningsbild

Re: Mcculloch gräsklippare är det skit eller?

Erre  
#462106
jannee skrev:Problem med gräsklippare, oberoende märke beror inte sällan på bristande skötsel/underhåll :mrgreen:
Exempelvis klagas det ibland på Briggs Stratton motorer, har själv en gräsklippare som är ÖVER 40 år och används årligen, dock byter jag olja varje år- vilka gör det?
McCullochs motorer på mindre gräsklippare har en förmåga att gå ojämnt/fladdra, tror att det beror på en fjäder som ska se till att motorn ökar i kraft när det går tyngre.
Köper du/ni McCulloch glöm inte det första och tidiga oljebytet - VIKTIGT.

Jag ställer klipparen vid pannan varje vinter så den tror att det är sommar hela tiden.
Då slipper man vinterservicen. :wink: :d

Användarvisningsbild

Re: Mcculloch gräsklippare är det skit eller?

JensSkoog  
#462115
jannee skrev:Problem med gräsklippare, oberoende märke beror inte sällan på bristande skötsel/underhåll :mrgreen:

Servar ogärna gräsklippare, men några blir det genom året, och det "jannee" skriver är 150 % riktigt.
Det är en god ide att stella den vid pannan genom vintern, som "Erre" skriver, men en lika bra ide är att spola av den lite efter användning, och isär under. Senn sprutar man på lite olja när den ar turr, så den inte rostar. Har körd många på sopen eftersom de har rostat sönder. En gräsklippare som går i en trädgård får inte så många timmar genom året, så motoren är ofta ok, men resten bara faller i bitar :-o .

Användarvisningsbild

Re: Mcculloch gräsklippare är det skit eller?

luntob-2  
#462140
BM 35 skrev:Såg en annons på en större Mccullock gräsklippartraktor 20 hk och 117 bredd på klipparen ,,Den har cvt drift är det samma som hydrostat? eller vad är det,,Men det var ett bra pris på den 22000 för en så stor klippare,,ned satt från 27000 så då undrar vad det är för något?Har för mig att Mcculloch inte är någe bra grejer

Vad har den för motor? Jag har en vanlig gräsklippare med självdrift från McCullock. Den har en Hondamotor. Har gått utan promblem i 6 år förutom att jag bytt ett lager vid ena framdäcket och bytt olja+filter en gång.

Avatar Fallback

Re: Mcculloch gräsklippare är det skit eller?

Rolf Zetterberg  
#462200 Den enda jag kan hitta som liknar beskrivningen är M200-117T.
Den har en Briggs Intek Twin på 15 hästar(11,1kW).
Hondamotorer får man inte i åkklippare utan att betala mycket,mycket mer.
CVT-lådan är nog en General Transmissions med variator ovanpå själva lådan/bakaxeln som är byggd i plast.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).