Skogsvagn (Huggarvagnar)

Svängbar boggie?

28 inlägg 15409 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Svängbar boggie?

stegmaster  
#461871 Vid körning bordet det funka som det er, men det såg lite farligt ut när man ska trassla med gripen där på dom sista stockarna.
Verkar inte som det ska så mycket til för att köra gripen rakt inn i kolven/stången/slanger om man kommer lite för lågt när man ska gripa det sista på vagnen :???:

Så här ser det ut på Igland.

1498807547_p1020747.jpg

FTG
Användarvisningsbild

Re: Svängbar boggie?

JohannesG  
#461897 Har en fundering om Igland. Hittade ingen säljare att fråga på Elmia.
Varför har de inte både ramstyrning och boggistyrning? Borde ju kunna bli enormt smidigt, eller tänker jag fel, kanske de motverkar varandra?

Användarvisningsbild

Re: Svängbar boggie?

Nor-forest  
#461899 Det er kun de større vagnene til Igland som har beskyttelse. Hadde en 380 (9T) tidligere og der ligger sylinderen helt ubeskyttet. Som dere ser av bilde har jeg også vært borti den med kloa. Så ingen god løsning.
Ellers er selve sving effekt veldig god med sving på boogien.

Avatar Fallback

Re: Svängbar boggie?

Hema  
#461910
JohannesG skrev:Har en fundering om Igland. Hittade ingen säljare att fråga på Elmia.
Varför har de inte både ramstyrning och boggistyrning? Borde ju kunna bli enormt smidigt, eller tänker jag fel, kanske de motverkar varandra?

Det blir en spak till. Svängning blir nästan som på en Vimekskördare. Samt att du skulle kunna parallellspåra. Borde kunna minska spårbildning i marker. Jag ser inget negativt, förutom höjd prislapp.

Avatar Fallback

Re: Svängbar boggie?

uffejohan  
#461912 Jag har både traktor med huggarvagn, ranstyrd Weimer, och Rottne Rapid G, 8wd med styrbar boggie. Jämförelser mellan ekipagen är inte rättvist, som att jämföra en Volvo Amazon med en fyrhjulsdriven SUV, men det har många gånger förvånat mej att inte huggarvagnar har styrbar boggie. Kanske dyrare att tillverka men smidigheten och stabiliteten är överlägsen. Att exempelvis backa med styrbar boggie är mycket lättare när man snirklar in vagnen mellan träden, särskilt om det är sidlut. En nackdel kanske kan vara att är svårt att skydda styrcylindrarna, även på Rapiden sitter de lite för öppet för att man ska kunna vara slarvig när man tar sista gripen på lasset vid avlastning. Någon konstruktionskunnig kanske kan svara på om det är en dyrare konstruktion eller om det är slentrian med ramstyrning.

Avatar Fallback

Re: Svängbar boggie?

LP576  
#461923 Min 9-tons Waldung dumperkärra har ramstyrning med ledpunkt kring boggien vilket närmast är att jämföra med boggiestyrning. Den är oerhört smidig att dra eller backa med efter den midjestyrda grävlastaren, vänder i princip på en femöring. Går hur bra som helst att skråköra. Den är mycket stabil även vid fullt styrutslag och jag har aldrig upplevt några vältningstendenser. Funkar även bra efter den framhjulsstyrda jordbrukstraktorn, vid backning är det bara att bestämma riktningen mha reglaget för yttre hydraulik och följa efter med traktorn som spårar rätt bra efter kärran.

Om jag skulle vara spekulant på en renodlad huggarvagn skulle jag definitivt överväga en med boggiestyrning, eller åtminstone en med ledpukten bakom grinden.

Användarvisningsbild

Re: Svängbar boggie?

stegmaster  
#461949 Några nackdeler med boggistyrning er vel mindre nyttolast.
Åtminstone er så med Igland. Det dom kaller en 9t vagn får lasta 7,5t. Altså dom räknar bruttovikter, inte netto som er vanlig.
Deras största värstingvagn lastar "endast" 10,5t, och enda modell med 500-17hjul, annars er 400-15 på dom mindre.
Sen missar man ca 70-80cm räckvidd på kranen när man inte kan vika ut ramsvängen.
Samt att jag tror at draget enklare tar i bakhjulen vid krappa svänger.
Men att haft båda boggi och ramstyrning er ju en interessant tanke. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Svängbar boggie?

JohannesG  
#461956 Utan ramstyrning blir det omöjligt att ställa traktor och vagn i 90°, vilket många gånger är nödvändigt för att vända där det är trångt.

Även Farma anger totalvikt i stället för lastvikt. Nämnde detta för en säljare på Elmia, men detta var inget han tänkt på. Blir lite lustigt om man kollar på deras 12tons vagn och större, egenvikten ökar utan att lastvikten blir så mycket större...

Avatar Fallback

Re: Svängbar boggie?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462492 7,5 eller 9 t tror jag inte spelar roll, grindarea x 5, 5 m x densitet = ?
Jämför ladtutrymme på en 9 t kärra och en skötare som lastar 9 t, stor skillnad där.
Tror det bara är vad näven tål som sätter lastvikt på kartor.

Avatar Fallback

Re: Svängbar boggie?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462512 Tyngdpunkten på lasset blir högra med boggistyrning i och med att mer utrymme försvinner nertill på vagnen.

Användarvisningsbild

Re: Svängbar boggie?

stegmaster  
#462516
bengt.a skrev:7,5 eller 9 t tror jag inte spelar roll,.

Nja, tycker det säger mig något om hållbarheten til vagnen, men det er bara min uppfattning. 8)
Sen gör det skillnad om man blir stoppat av onkel blå, min vagn er reggad, så blir samma som et vanlig släp om man blir kontrollert, så alltid bra med hög lastvikt i reg.beviset.

Avatar Fallback

Re: Svängbar boggie?

månskensbonden  
#463419 Blir inte boggie pendlingen väldigt begränsad när boggien skall kunna svänga in under lasten?

Användarvisningsbild

Re: Svängbar boggie?

hayabusa 08  
#463520 Jo, det var åtminstone ett problem med min gamla mohedavagn..
En annan nackdel var just som sagt att tyngdpunkten blev högre.

Fördelarna var annars att det gick riktigt bra att backa med boggiestyrningen.
Det gick även riktigt bra att styra hjulen runt hinder, stubbar o stenar, om man såg dem i tid det vill säga :wink: :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).