Grävmaskiner

Köpråd Volvo EC35C: Lång sticka och redskapshydraulik.

30 inlägg 19692 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpråd Volvo EC35C: Lång sticka och redskapshydraulik.

Jole  
#461684 Hej. Tittar på två olika Volvo EC35C 3,5t till gården. Den ena har gått 1400h och har lång sticka (+30cm) samt dubbel redskapshydraulik (X1 och X3). Den andra kostar 20000 mer, är ett år yngre, har gått 600 timmar mindre och är mindre sliten men saknar lång sticka och har bara ett uttag för redskapshydraulik.
I övrigt är maskinerna identiska. Det är on/off styrning med separat flödeskontroll till redskapen på båda maskinerna och rotortilt är inte aktuellt i nuläget.

Är den långa stickan och de dubbla hydraulikuttagen något man borde ha eller?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd Volvo EC35C: Lång sticka och redskapshydraulik.

lerbo  
#461692 Lättare å gräva plant med kort sticka[emoji12]

Användarvisningsbild

Re: Köpråd Volvo EC35C: Lång sticka och redskapshydraulik.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461710 1400h är ju inte mkt, och snart har den gått mer. Du lär sällan vilja ha kortare sticka och extra uttag kostar ju.
Syns ingen annan skillnad skulle jag ta den.

Avatar Fallback

Re: Köpråd Volvo EC35C: Lång sticka och redskapshydraulik.

Jole  
#461726
Slurfi skrev:1400h är ju inte mkt, och snart har den gått mer. Du lär sällan vilja ha kortare sticka och extra uttag kostar ju.
Syns ingen annan skillnad skulle jag ta den.

Det är lite glapp i bomsvängen på den äldre men jag gissar att en nyare maskin kommer börja glappa ändå(?).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd Volvo EC35C: Lång sticka och redskapshydraulik.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461730 Jag skulle inte vara orolig för en såpass liten grej, som ju dessutom går att laga.

Avatar Fallback

Re: Köpråd Volvo EC35C: Lång sticka och redskapshydraulik.

Jole  
#461751 Någon annan med minigrävare-erfarenheter? @mrvimek och @stegmaster vet jag har minigrävare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd Volvo EC35C: Lång sticka och redskapshydraulik.

mrvimek  
#461764 Köp de du har råd med och med lång sticka så lyfter den mindre så kolla på de !!

Användarvisningsbild

Re: Köpråd Volvo EC35C: Lång sticka och redskapshydraulik.

stegmaster  
#461769 Bra med gläpp i "kongen" och utslitna band er inte ovanligt redan vid ca 2000t, så det taler för den nyare med lite timar.
Annars tror jag kanske den med kort sticka och dårligt med ekstra hydraulikuttak kan vara en importmaskin, då jag tror lång sticka er standard här i Norden(eller åtminstone veldig vanlig), samt ochså bra med hydraulikuttak brukar vara standard.
Så er det en importmaskin, så se til att alla nödvendiga papper finns så du kan ha den laglig.(få den besiktad)

Själv har jag haft kort sticka på dom maskiner jag haft, men det handler mest om att få bra lyfthöjd med et gallringaggregat montert.
På 5,5t maskinen jag har nu er stickan 165cm, och det er precis lagom. Skulle aldrig villa ha en lång på 190cm eller så. Men det er jag,
Det finns säkert hur mange åsikter som helst om just detta med kort vs lång sticka, så lita inte bara på mig. :smile:
Min granne har en IHI 3,5t med kort sticka, och visst så er inte räckvidden allvärlden, så på så vis fatter jag dom som väljer lång sticka, men det finns både för och nackdeler med detta.
Jag har dock ingen erfarhet av just Volvo, så jag uttaler mig bara generelt.
Du skulle prova båda maskinerna själv, så blir det lättare och avgöra va du gillar/tycker.
Hur som helst, lycka til. :-bd

Avatar Fallback

Re: Köpråd Volvo EC35C: Lång sticka och redskapshydraulik.

Jole  
#461772 Jag antar att man förlorar lite brytkraft med längre sticka men å andra sidan tycker jag inte den verkar överdimensionerad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd Volvo EC35C: Lång sticka och redskapshydraulik.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461776 Det är ju inte gruvmaskiner som ska producera ton, lite svagare då tar man två ggr, lite för kort vad gör man då?

Avatar Fallback

Re: Köpråd Volvo EC35C: Lång sticka och redskapshydraulik.

Blondin 750  
#461781 Eftersom att rototilt inte var aktuellt i nuläget så tycker jag att du ska välja lång sticka. För mig är det enda anledningen till att man väljer kort sticka, men stegmasters reflektion med skördare monterat kan vara ytterligare en.

Avatar Fallback

Re: Köpråd Volvo EC35C: Lång sticka och redskapshydraulik.

Jole  
#461785 Då har vi en minigrävare antar jag. Det blev den äldre med mer utrustning och lång sticka.
@stegmaster nämde lite dokumentation. Maskinen kommer från Tyskland och säljs av Albinssons i Bjärred. Inget okänt företag precis och de har hållit på med att importera maskiner länge vad jag förstår. Grävarn är CE märkt men vad är det för annan dokumentation som vi ska vara säkra på att få?

http://begagnat.albinssonmaskin.se/albi ... f0e27.html

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd Volvo EC35C: Lång sticka och redskapshydraulik.

stegmaster  
#461788 Grattis, ser fin ut. :ymparty:

Ska den besiktas så skal det vel t,eks finnas instruktionsbok på Svensk.
Sen finns det vel något som heter samsvarserkläring (som det heter här i Norge). Altså dokumenter från tillverkaren
som visar att skylt/plåter som finns på maskinen stemmer, så man kolla att inget er triksat med.
Men jag er ingen ekspert på detta, så kanske nån annan kan fylla i lite mer info om detta.

Avatar Fallback

Re: Köpråd Volvo EC35C: Lång sticka och redskapshydraulik.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461797 Får man fråga hur mycket en sådan maskin kostar?

Vad tänker du använda den till?

Avatar Fallback

Re: Köpråd Volvo EC35C: Lång sticka och redskapshydraulik.

Jole  
#461816
Mangan skrev:Får man fråga hur mycket en sådan maskin kostar?

Vad tänker du använda den till?

Den här är lite dyrare än "normalt" för att Volvo är nog generellt dyrare än japanska motsvarigheter som Kubota, Yanmar och Hitachi. Den är även relativt ny. Du hittar länken till annonsen en bit upp i tråden.

Det är min farbror och inte jag som köpt maskinen. Jag är bara maskinintresserad och internet-van. Men planerna är att laga ett par halvtaskiga skogsvägar, reparera/bygga nån skotarväg, röja upp ett övervuxet grustag, bygga vedplan, göra trädgårdsarbete, laga nån stenmur och säkert något mer.

En 5-tonnare hade förmodligen varit effektivare men vi har ingen brådska med arbetet. Om man vill ha en fräsch maskin som inte kräver konstant service hade priset sprunget iväg en del med en 5-tons maskin. Kanske blir en sån i framtiden. :wink:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).