Motorsåg och handhållet

Grästrimmer

31 inlägg 17011 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Grästrimmer

JensSkoog  
#459458 Skulle väl säga att Roachens grova, fyrkantiga tråd håller bäst av alla jag har provat. :grin:

Olika trådhuvuder har jag tröttnat på. :mrgreen:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Grästrimmer

rikard_e  
#459472 Ska man ha ner lite grövre (bla brännässlor) så funkar stihls 3.0 mm fyrkantstråd bra.
Annars vad jag har provat mig fram gillar jag Oregons Nylium 2,4. Prisvärd och går på många meter på trimmerhuvudet.

Kör dock bara med en Husvarna 535 rxt på 35cc.

Användarvisningsbild

Re: Grästrimmer

Peteflamingstar  
#459476
anersimyra skrev:Det " järnspettsenkla " fungerar alltid bäst, olika " techinovatioer " krånglar oftast till det hela. Med ett tvåtrådars huvud, manuellt, eller auto kommer jobbet bli utfört till full belåtenhet.. :-BD


Håller med Anders, jag kör med det tvåtrådiga trimmerhuvud som följde med röjsågen (hva 343 fr). Själva huset är svart, botten blå och tråden grå. Till långt och grovt gräs/ogräs funkar det kanon, troligen sämre när det blir sly inblandat. Men går lätt och snabbt att mata ut ny tråd!

Användarvisningsbild

Re: Grästrimmer

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459477 Kör med jetfit med fyra trådar för att slå åkern så här i försommaren. Kör med en HS343F som jag pensionerat från skogen. Tycker det går
mjukt och bra. Har treuddsklinga när det blir grövre. Har också hört det där om blötläggning men inte prövat än.

Användarvisningsbild

FS200 med AutoCut 25-2 och 3.0 mm kvadratisk trimmertråd

traktorz  
#461699
anersimyra skrev:Det behöver inte vara krångligt. Jag röjer årligen ett industriområde med högt grovt gräs, vedartade örter och mindre sly. En sthil FS 200 med ett tvåtrådars autohuvud där jag tagit upp hålen för att få i grövre tråd är den absolut vikt / effekt effektivaste kombinationen. Trimmerhuvudet rymmer 2 x 2 meter tråd som räcker i ca 6 timmar. Tråden är en gul fyrkantig tråd ur standardsortimentet.. :ymparty:


Gul kvadratisk tråd = 3.0 mm

Jag har nu också provat med 3.0 mm kvadratisk tråd i trimmerhuvudet AutoCut 25-2 på vår FS200. Jag måste verkligen hålla med om att det var en effektiv kombination! Bra avverkningsförmåga och hållbar tråd,

Användarvisningsbild

Grästrimmer med Roach Spindel-kit

traktorz  
#461701 Jag vill också slå ett slag för Roach Spindel-kit, med dess flexibilitet att kunna använda få eller alternativt flera trådar. Den nya reviderade modellen med den gröna mellandelen av plast är en genial uppgradering av trimmerhuvudet. Mellandelen skyddar trådens klämfastsättning, så att tråden håller längre. Dessutom rekommenderas ju att blötlägga tråden innan användning. Aluminiumgängan kärvar lätt, så lämpligt fett kan vara metallfri keramisk pasta, som bl.a. används till bromsskivor och bromsbackar.

Bilden visar den gamla mellanringen i aluminium, samt den nya gröna i plast med större diameter.
1498677094_p6281093.jpg

Användarvisningsbild

Re: FS200 med AutoCut 25-2 och 3.0 mm kvadratisk trimmertråd

anersimyra  
#461703
traktorz skrev:
anersimyra skrev:Det behöver inte vara krångligt. Jag röjer årligen ett industriområde med högt grovt gräs, vedartade örter och mindre sly. En sthil FS 200 med ett tvåtrådars autohuvud där jag tagit upp hålen för att få i grövre tråd är den absolut vikt / effekt effektivaste kombinationen. Trimmerhuvudet rymmer 2 x 2 meter tråd som räcker i ca 6 timmar. Tråden är en gul fyrkantig tråd ur standardsortimentet.. :ymparty:


Gul kvadratisk tråd = 3.0 mm

Jag har nu också provat med 3.0 mm kvadratisk tråd i trimmerhuvudet AutoCut 25-2 på vår FS200. Jag måste verkligen hålla med om att det var en effektiv kombination! Bra avverkningsförmåga och hållbar tråd,
Ja verkligen. Sly upp till ett lillfingers tjocklek brukar den hålla för.. :-bd men det beror förstås på lillfingret.. :d

Avatar Fallback

Re: Grästrimmer

tallen100  
#461731 Jag är lite tveksam till dom där, visst om snörena håller ett tag kan det väl gå ann, annars är det ruskigt ledsamt att behöva ta av sågen och skruva stup i ett. :???:
Använder ett sånt där automatiskt huvud man som man slår i backen och tråden matas fram och vill inte ha något annat, och inget spill blir det på snöret heller :grin:
Annars är det trekantsklinga som gäller.

Avatar Fallback

Re: Grästrimmer

Simon.M  
#461740 Kör med samma som tallen väldigt nöjd. Det är smidigt o bra

Användarvisningsbild

Re: Grästrimmer

Delsbo  
#461754 Var och en blir salig på sin tro när det gäller trimmerhuvuden och trådar det ser man ju klart när man läser här på forumet.. Men visst är det så att ROACH ligger på + just nu (jag som en gång för alla svurit att aldrig mera ta i ett huvud med upphuggna trådstumpar igen, blir sugen att prova "än en gång")...

Jag har fastnat för Husqvarnas 2-trådiga trimmerhuvud T55X (har kört slut / nött ut två snarlika huvuden av en äldre modell också där man frigjorde tråd genom tryckknapp på ovansidan).. det med svarta huset och blå "knappen" inunder som vi pratat om tidigare här under "Grästrimmer".. Jag använder OREGON "Nylium Starline" (nylonlina) 3,3mm femkantig med inbakade metallspån och kapar ca 5-6m längder åt gången och fyller huvudet i det närmaste helt och kör 95% av fyllningarna utan problem.. Kan jä...as ibland om man inte är noga när man rullar på tråden och gör allt för att få läggningen så kompakt som möjligt (minimera rasrisken mellan lagren på spolen).. Jag upplever inget problem med trassel trots den 5 uddiga profilen på tråden som jag i början var rädd skulle kila fast och krångla vid avrullning.. Så jag rekommenderar förstås denna..
1498710247_20170629_053651.jpg


Använder en skogsröjsåg (kort riggrör) Husqvarna 345F X-Series som jag köpte för 14-15år sedan och som har fungerat klockrent under alla dessa år båder skogsröj och grästrimmning.. Före vi köpte denna lånade vi en Jonsered RS 45 mellan oss (svärfar, hans bror och oss).. Denna såg fick jag ärva/ta över efter 2010 när båda bröderna lämnat jordelivet.. Nu har jag tröttnat på Jonsered RS45'an som är ett elände att få igång efter att man kört slut på en tank om man inte fyller den utan att stoppa motorn...

Igår var jag ner på Åke's Motor (godisbutiken) här hemma i Delsbo och "hämtade ut".. Det är så att den här farbrorn / gubben (snart 61år) tycker det är besvärligt att" nå ner till backen" vid grästrimmning med de kortare riggrören på skogsröjsågarna... Jag som är 189cm och sonen som är 193cm springer omkring och böjer knäna för att "nå ner till backen" med sågen nersläppt och med raka armar så blir det lik "för....nat" tokig vinkel mot backen med korta riggrör... Så nu för ned vara nog med att gå och "niga" när man trimmar..

Nu blev det en liten västing en Husqvarna 555RXT med Balance XT sele, treudd klinga, ännu ett trimmerhuvud T55X samt att jag köpte en STRAND klinga och skyddet (+fästet) för klingan som inte ingår i paket med de övriga delarna.. Så nu hoppas jag gubben kan gå rakryggad med raka ben när han trimmar i fortsättningen... Måste ju prova en vanlig röjklinga på denna såg även om det mer är en "grästrimmer" trots att vinklarna blir fel med grövre röjning.. tråkigt bara att klingan till denna 555'a har 1" centrumhål medans 345F'en har 20mm..

1498712172_20170629_052907.jpg

Avatar Fallback

Re: Grästrimmer

jannee  
#461755 Passa dig dj**gt noga för att kalla en 61 åring för gubbe :!: farbror är helt ok :grin:
För övrigt ligger ni nu helt rätt i tiden, de grejer du nu handlat på dig kommer du att vara nöjd med - jag är i alla fall det.
Strands totalklinga är för övrigt en helt underbar treudd, priset är dock i högsta laget.
Anser att man blir effektivare med treudden än vad man blir med snöre.
För mig går det i alla fall fortare - kanske jag gör fel, 70 år som man är :oops:

Användarvisningsbild

Re: Grästrimmer

Delsbo  
#461757
jannee skrev:Passa dig dj**gt noga för att kalla en 61 åring för gubbe :!: farbror är helt ok :grin:
För övrigt ligger ni nu helt rätt i tiden, de grejer du nu handlat på dig kommer du att vara nöjd med - jag är i alla fall det.
Strands totalklinga är för övrigt en helt underbar treudd, priset är dock i högsta laget.
Anser att man blir effektivare med treudden än vad man blir med snöre.
För mig går det i alla fall fortare - kanske jag gör fel, 70 år som man är :oops:


Vi farbröder "farbröder" nöjt vidare ! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Grästrimmer

Delsbo  
#461758 Vi "farbröder" röjer nöjt vidare skulle det ju vara :-BD

Användarvisningsbild

REDUCTION-RING ADAPTER FOR TRIMMERS (Ø 25.4MM - 20.0MM)

traktorz  
#461862
Delsbo skrev:tråkigt bara att klingan till denna 555'a har 1" centrumhål medans 345F'en har 20mm..

Med en utfyllnadsring, så kan du använda klingor med större centrumhål till din 345F.

Ref:
traktorz - Stihl FS200 - röjsåg/grästrimmer

Användarvisningsbild

Re: REDUCTION-RING ADAPTER FOR TRIMMERS (Ø 25.4MM - 20.0MM)

Delsbo  
#461984
traktorz skrev:
Delsbo skrev:tråkigt bara att klingan till denna 555'a har 1" centrumhål medans 345F'en har 20mm..

Med en utfyllnadsring, så kan du använda klingor med större centrumhål till din 345F.

Ref:
traktorz - Stihl FS200 - röjsåg/grästrimmer


Jo det har du helt rätt i...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).