Uppvärmning

Hur ska jag värma mina hus?

122 inlägg 58497 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

you ji  
#461631
Energiteknik skrev:Ärligt talat. Ni måste verkligen sluta resonera såhär. De flesta inläggen har ingen som helst saklig grund utan gör er ännu mer förvirrade.

Vad är det i inläggen som är förvirrande :?:

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Energiteknik  
#461633 Ingen vet vad man pratar om riktigt.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

you ji  
#461634
Energiteknik skrev:Ingen vet vad man pratar om riktigt.

Okej men vad är förvirrande?Kanske kan hjälpa dig eftersom jag har hållt på med värmepumpar sedan 1984.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Energiteknik  
#461635 Det verkar inte så. Hur man räknar är olika och oftast blir det ungefär samma. Men förklara gärna hur du brukar göra när du räknar effekt och energibehov. Det är ju faktiskt två helt olika saker.

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461642
Energiteknik skrev:Ingen vet vad man pratar om riktigt.

Ställer man en fråga på ett öppet forum så får man #:-s många svar värdelösa eller ej.
De roliga brukar vara att ställa frågor till dom som borde veta och få olika svar av dom med :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

you ji  
#461643
gnisten83 skrev:
Energiteknik skrev:Ingen vet vad man pratar om riktigt.

Ställer man en fråga på ett öppet forum så får man #:-s många svar värdelösa eller ej.
De roliga brukar vara att ställa frågor till dom som borde veta och få olika svar av dom med :mrgreen:

Ja och tröttsamt när någon "expert"kommer in och talar om att "så fungerar det inte hemma hos mig och då kan det helt enkelt inte fungera hos dig heller "trots helt andra förutsättningar.Ganska vanligt och tröttsamt. :-o

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461646
Energiteknik skrev:Ingen vet vad man pratar om riktigt.

Men det gör du, eller?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Energiteknik  
#462808
Niking skrev:
Energiteknik skrev:Ingen vet vad man pratar om riktigt.

Men det gör du, eller?
/Niklas


Jag jobbar uteslutande med detta så ja.
Jag har installerat över 1000 värmeanläggningar och börjar lära mig ett och annat om dimensionering och systemlösningar. Varje fastighet måste bedömas för sig. Sen är det upp till kunden vad denne vill ha och vad det får kosta. Man kan bygga allt i dag utan att behöva utesluta det ena eller det andra tack vare att de flesta leverantörer har mycket bra styrning.

Om något inte funkar som lovat så är det 9 gånger av 10 installatören det är fel på , inte produkterna.

En viktig egenskap som alla värmepumpar och flis/pelletspannor bör ha är flytande kondensering. Alltså att man aldrig tillverkar mer energi än vad som förbrukas. Där ligger upp till 30% av besparingen. Injusterade flöden är också en viktig del. Där kan ytterligare 30% ligga. Vattenvolym är också en viktig del. Pannor behöver 25 liter/kW och värmepumpar 20 liter/kW av värmepumpen eller pannans effekt.

Värmepumpar jobbar bättre ju högre temperatur den får in från ex borrhål och ju lägre temperatur det krävs på värmesystemet.

Oavsett hur bra markvärmepump man har så kommer den aldrig kunna leverera riktigt bra för än man ser till att den får rejält med borrhål eller markslinga. Justerar man in flödena på värmesystemet blir det optimalt.

Tyvärr eller vad man ska säga så funkar det oftast även om man struntar helt i förutsättningarna. Det är väldigt svårt för privatkunder att se skillnaden. Många är ju nöjda även om det drar 5000 kWh mer per år än vad som är nödvändigt.

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463734
Anders Olsson skrev:Det kan även vara värt att kolla på luft-vatten pumpar då dessa blivit mycket bättre på sistone.
Förra året satte vi in en sådan på 5 kW i brorsans hus, som är betydligt mindre.
Han hade en pelletspanna som gick på el och med den slukade huset ca 25000 kWh per år totalt (!)
Jag vet inte exakt var det landar med värmepumpen, men det verkar bli ungefär hälften detta året inklusive hushållsel.
Det blev en betydligt billigare installation då pumpen kostade 50000 kr, vi installerade den själva (vatten till utedelen, ingen kylbehörighet krävs) och pengarna han fick för pelletspannan täckte alla delar som krävdes för installationen.


En uppdatering angående brorsans hus, med tre veckor kvar tills det har gått ett år så landar värme+varmvatten på strax under 7000 kWh per år, inklusive hushållsel ca 10000 kWh.
1499947891_2017-07-13-2023.jpg

Mindre än hälften i total förbrukning alltså, men då var förvisso pelletspannan ganska ineffektiv som elpanna.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Energiteknik  
#463971
Anders Olsson skrev:
Anders Olsson skrev:Det kan även vara värt att kolla på luft-vatten pumpar då dessa blivit mycket bättre på sistone.
Förra året satte vi in en sådan på 5 kW i brorsans hus, som är betydligt mindre.
Han hade en pelletspanna som gick på el och med den slukade huset ca 25000 kWh per år totalt (!)
Jag vet inte exakt var det landar med värmepumpen, men det verkar bli ungefär hälften detta året inklusive hushållsel.
Det blev en betydligt billigare installation då pumpen kostade 50000 kr, vi installerade den själva (vatten till utedelen, ingen kylbehörighet krävs) och pengarna han fick för pelletspannan täckte alla delar som krävdes för installationen.


En uppdatering angående brorsans hus, med tre veckor kvar tills det har gått ett år så landar värme+varmvatten på strax under 7000 kWh per år, inklusive hushållsel ca 10000 kWh.
1499947891_2017-07-13-2023.jpg

Mindre än hälften i total förbrukning alltså, men då var förvisso pelletspannan ganska ineffektiv som elpanna.



Funkar kanon! Enda nackdelarna med lvp är att dom drar ganska mycket av den totala årsförbrukningen när det är riktigt kallt. Sen livslängden. En markvärmepump lever inte längre men man har i alla fall kollektorn kvar. Därav blir investeringen nästa gång betydligt lägre om man inte har snålat på borrhål.
Vi sätter mest Viessmanns 200 lvp eftersom man får så hög prestanda för väldigt lite pengar. Dom har även en värsting som heter 350 men den tycker dom flesta blir för dyr.

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464451 Det som är intressant är totalpriset per KW el. Jag har liten årsförbrukning eftersom jag kör med vedpanna. Då drar mitt elpris iväg till 2,14:- per KW. Kör pellets på vintern för att jag är lat och bekväm av mig. I ett nytt hus som är välisolerat och har golvvärme så tror jag att bergvärme kan vara en ide. Tror inte att värmepumpar fungerar bra i högtemp system som i äldre hus som behöver hög temp ut till elementen. Försök att räkna på totalkostnaden vid ett byte. En värmepump är inte lika effektiv efter 10 är som den var då den var ny. Har du en ny vedpanna och eldar pellet, ved, flis så beror det mer på kvalitén på det du stoppar in än åldern på pannan. Den har samma effekt tills den har gått sönder.

Olja och direktel var en gång det som gällde. Du var enkelt och bekymmersfritt. Nu är båda dessa i stort sett borta. Vad vi vet idag är att elpriset kommer aldrig att bli billigare. El bolagen kommer att mjölka ut på nätavgifter när man inte kan höja priset på el. Har man tillgång till egen skog eller kan köpa långved och lägga ner några timmar på det så är det inget som slår det i billig uppvärmning. Sen har man sårbarheten om strömmen är borta ett par dagar om man har värmepump. Det duger inte med vilket elverk som helst. Med en enkel men effektiv vedpanna behöver man bara ström till pumparna och fläkt. Då duger även dom billiga elverken. Vi vill gärna leva i tron om att strömmen alltid kommer att finnas där men en dag så är den borta så frågan är vad ni gör då? När vi hade vårat senaste större avbrott fanns den inga elverk att köpa i närheten. Alla var sålda. Då var det många som fick känna på kylan i husen. Själv så märkte man inte av det.

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464480 19 dagars strömavbrott efter Gudrun gjorde att jag valde en panna utan fläkt så jag klarar utan vidare ett dygn med batteri och omformare vid pannbytet 2008.
Har ett elverk med

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464647
T24X4 skrev:Det som är intressant är totalpriset per KW el. Jag har liten årsförbrukning eftersom jag kör med vedpanna. Då drar mitt elpris iväg till 2,14:- per KW. Kör pellets på vintern för att jag är lat och bekväm av mig. I ett nytt hus som är välisolerat och har golvvärme så tror jag att bergvärme kan vara en ide. Tror inte att värmepumpar fungerar bra i högtemp system som i äldre hus som behöver hög temp ut till elementen. Försök att räkna på totalkostnaden vid ett byte. En värmepump är inte lika effektiv efter 10 är som den var då den var ny. Har du en ny vedpanna och eldar pellet, ved, flis så beror det mer på kvalitén på det du stoppar in än åldern på pannan. Den har samma effekt tills den har gått sönder.

Olja och direktel var en gång det som gällde. Du var enkelt och bekymmersfritt. Nu är båda dessa i stort sett borta. Vad vi vet idag är att elpriset kommer aldrig att bli billigare. El bolagen kommer att mjölka ut på nätavgifter när man inte kan höja priset på el. Har man tillgång till egen skog eller kan köpa långved och lägga ner några timmar på det så är det inget som slår det i billig uppvärmning. Sen har man sårbarheten om strömmen är borta ett par dagar om man har värmepump. Det duger inte med vilket elverk som helst. Med en enkel men effektiv vedpanna behöver man bara ström till pumparna och fläkt. Då duger även dom billiga elverken. Vi vill gärna leva i tron om att strömmen alltid kommer att finnas där men en dag så är den borta så frågan är vad ni gör då? När vi hade vårat senaste större avbrott fanns den inga elverk att köpa i närheten. Alla var sålda. Då var det många som fick känna på kylan i husen. Själv så märkte man inte av det.


Både jag, mina två bröder och min mor har hus som i huvudsak värms upp av värmepumpar men vi har även backup i form av vedpanna/vedkamin i alla husen samt några kubik torr ved per hus liggande.
Det har helt enkelt inte funnits anledning att slänga ut all veduppvärmning när vi installerat värmepumparna och det känns onödigt vågat att förlita sig på en enda uppvärmningskälla.
Vi har rent av självcirkulation eller vedkamin så ordnat att man kan värma hela husen skapligt helt utan tillgång till el.
Dessutom har vi dricksvatten med självtryck till det större av husen, nästan lite onödigt lyxigt :-)

Saker att tänka på i sammanhanget är att det fuskas vid installationen av luft/vattenvärmepumpar där vattnet går till utedelen. Trots att det står klart och tydligt i manualen till dessa att värmesystemet MÅSTE fyllas med frostskyddsvätska verkar många installatörer här i landet tycka att det är onödigt krångligt.
Se upp med detta då utedelen i dessa system snabbt kan frysa sönder vid strömavbrott om systemet inte har frostskydd.

En annan sak som är värd att nämna i sammanhanget är säkringsavgiften.
Kolla olika alternativ och vad dessa kräver för huvudsäkring om ni funderar på värmepump, man kommer ganska långt med 16A med dagens varvtalsstyrda pumpar om man väljer rätt modell och inte öser på med onödigt stora elpatroner. Finns många sköna slantar att spara där om man gör rätt.

Att värmepumparna skulle få sämre verkningsgrad med åren är inget som vi kan se på elräkningen i alla fall, men bergvärmepumpen har bara gått i sju år hittills.

Brorsans hus, där värme/vatten drog knappt 7000 kWh (i förra inlägget), har just ett enrörs högtemperatursystem från början avsett för oljeeldning. Så helt klart är att det kan fungera skapligt med luft/vatten även där, åtminstone på västkusten där vintrarna är relativt milda.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

TobiasGå  
#467778
gnisten83 skrev:19 dagars strömavbrott efter Gudrun gjorde att jag valde en panna utan fläkt så jag klarar utan vidare ett dygn med batteri och omformare vid pannbytet 2008.
Har ett elverk med


Just för tillfället finns ingen självcirkulation, jag måste ta hit en duktig rörmokare som får se över och göra lite service och motionering av systemet. Om det lyckas så kanske det går att överväga värmepump med lägre temp.
Utan självcirkulation kanske man kan stoppa dit ett elverk som startar av sig självt eller en batteribackup?

T24X4 skrev:Det som är intressant är totalpriset per KW el. Jag har liten årsförbrukning eftersom jag kör med vedpanna. Då drar mitt elpris iväg till 2,14:- per KW. Kör pellets på vintern för att jag är lat och bekväm av mig. I ett nytt hus som är välisolerat och har golvvärme så tror jag att bergvärme kan vara en ide. Tror inte att värmepumpar fungerar bra i högtemp system som i äldre hus som behöver hög temp ut till elementen. Försök att räkna på totalkostnaden vid ett byte. En värmepump är inte lika effektiv efter 10 är som den var då den var ny. Har du en ny vedpanna och eldar pellet, ved, flis så beror det mer på kvalitén på det du stoppar in än åldern på pannan. Den har samma effekt tills den har gått sönder.

Olja och direktel var en gång det som gällde. Du var enkelt och bekymmersfritt. Nu är båda dessa i stort sett borta. Vad vi vet idag är att elpriset kommer aldrig att bli billigare. El bolagen kommer att mjölka ut på nätavgifter när man inte kan höja priset på el. Har man tillgång till egen skog eller kan köpa långved och lägga ner några timmar på det så är det inget som slår det i billig uppvärmning. Sen har man sårbarheten om strömmen är borta ett par dagar om man har värmepump. Det duger inte med vilket elverk som helst. Med en enkel men effektiv vedpanna behöver man bara ström till pumparna och fläkt. Då duger även dom billiga elverken. Vi vill gärna leva i tron om att strömmen alltid kommer att finnas där men en dag så är den borta så frågan är vad ni gör då? När vi hade vårat senaste större avbrott fanns den inga elverk att köpa i närheten. Alla var sålda. Då var det många som fick känna på kylan i husen. Själv så märkte man inte av det.


Priset blir så pass högt pga nätavgifter och annat?

Anders Olsson skrev:Både jag, mina två bröder och min mor har hus som i huvudsak värms upp av värmepumpar men vi har även backup i form av vedpanna/vedkamin i alla husen samt några kubik torr ved per hus liggande.
Det har helt enkelt inte funnits anledning att slänga ut all veduppvärmning när vi installerat värmepumparna och det känns onödigt vågat att förlita sig på en enda uppvärmningskälla.
Vi har rent av självcirkulation eller vedkamin så ordnat att man kan värma hela husen skapligt helt utan tillgång till el.
Dessutom har vi dricksvatten med självtryck till det större av husen, nästan lite onödigt lyxigt :-)

Saker att tänka på i sammanhanget är att det fuskas vid installationen av luft/vattenvärmepumpar där vattnet går till utedelen. Trots att det står klart och tydligt i manualen till dessa att värmesystemet MÅSTE fyllas med frostskyddsvätska verkar många installatörer här i landet tycka att det är onödigt krångligt.
Se upp med detta då utedelen i dessa system snabbt kan frysa sönder vid strömavbrott om systemet inte har frostskydd.

En annan sak som är värd att nämna i sammanhanget är säkringsavgiften.
Kolla olika alternativ och vad dessa kräver för huvudsäkring om ni funderar på värmepump, man kommer ganska långt med 16A med dagens varvtalsstyrda pumpar om man väljer rätt modell och inte öser på med onödigt stora elpatroner. Finns många sköna slantar att spara där om man gör rätt.

Att värmepumparna skulle få sämre verkningsgrad med åren är inget som vi kan se på elräkningen i alla fall, men bergvärmepumpen har bara gått i sju år hittills.

Brorsans hus, där värme/vatten drog knappt 7000 kWh (i förra inlägget), har just ett enrörs högtemperatursystem från början avsett för oljeeldning. Så helt klart är att det kan fungera skapligt med luft/vatten även där, åtminstone på västkusten där vintrarna är relativt milda.


Jag vill ju gärna få bort pannan där den står nu, i badrum/tvätt. Det är inte alltid så kul med den kombinationen. Sedan om det är ekonomiskt görbart är en annan femma. Och det känns ju även lämpligt med en backup av något slag.

Ska ha det i åtanke om det blir luft/vatten.

Har en 25A idagsläget, så hoppas jag räcker långt :)

Bor i Sörmland, och med -20 grader ute så är det ca +14 grader i köket utan elelement \:d/ Men en rörmokare kanske kan serva det gamla systemet med lite nya delar så blir det kanske bättre.
Kanske går att byta lite tröga saker i systemet.

Skulle vi ha nytta av att låta installera shuntautomatik? Den shunt som sitter här idag är fast och jag vill inte röra den med risk för att den går sönder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488749 Boverket skärper kraven på installation av nya eldstäder.
https://www.boverket.se/contentassets/a ... bbr-25.pdf
Jag kopierar in lite text vad gäller småskalig vedeldning eller "rumsvärmare som de kallar det.

För rumsvärmare saknas, som ovan nämnts, lagliga möjligheter att i dagsläget införa nationella krav för samtliga utsläppsparametrar som ingår i ekodesignregleringen. De harmoniserade standarderna för rumsvärmare innehåller endast bedömningsmetoder för två av ekodesignkraven, nämligen verkningsgrad och CO-utsläpp. Föreskriftsändringen syftar här till att med effekt från juli 2018 (övergångsperiodens utgång) skärpa upp kraven för dessa parametrar där så är möjligt enligt de gällande harmoniserade standarderna. Kravet på CO-utsläpp läggs i nivå med ekodesignkraven. Kravet på verkningsgrad skärps för att närma sig ekodesignnivån. Ett införande av ekodesignkravnivåerna för rumsvärmare avseende övriga utsläppsparametrar får ske i ett senare steg när det finns harmoniserade bedömningsmetoder som är obligatoriska att CE-märka mot och därmed
legala möjligheter att införa nationella krav på utsläpp av partiklar, OGC och kväveoxider.

Den skärpta regleringen rörande utrustning för småskalig vedeldning gäller såväl energianvändningen som utsläpp av skadliga luftföroreningar och skulle därför bidra till att minska både energianvändningen och utsläppen. Dessutom används vid småskalig fastbränsleeldning en förnybar energikälla. En skärpt reglering skulle därför bidra till att uppnå både miljökvalitetsmålet Frisk luft och målet Begränsad klimatpåverkan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).