Skogsmiljö och Trädlära

Identifiera ved, olika träd.

45 inlägg 30938 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Identifiera ved, olika träd.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461560 Rätt! :-BD \M/
Jo de finns i Tåndemåla men bara i mitt arboretum. Just nu gör jag en större plan i nordvästra Skåne. Men denna var den största jag sett här. :D

Användarvisningsbild

Re: Identifiera ved, olika träd.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461561 Nordgränsen finns på fastlandet i Målaskog Ljungby kommun med längre norr ut på Öland.

Användarvisningsbild

Re: Identifiera ved, olika träd.

Göt  
#461563 Hade hört någonstans att det fanns 20 olika sorters salix i Sverige men när jag kollade finns det 36 lika frilevande arter https://sv.wikipedia.org/wiki/Videsl%C3%A4ktet och då förstår man hur det komma sig att de kan vara från små buskar till stora träd.

Sälg brukar vara ett väldigt tungt virke som jag gör ved med fast en bekant tycker att jag skall köra skiten till skogen då det är fullkomligt värdelöst :grin:

Användarvisningsbild

Re: Identifiera ved, olika träd.

Älgfoderodlare  
#461577 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 03:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Identifiera ved, olika träd.

JensSkoog  
#461596
fefferoni skrev:Det andra trädet jag inte kan identifiera är stocken på de två sista bilderna. Jag var ganska säker på att det var rönn men jag börjar bli lite osäker nu när jag jämför med rönnen på första bilden. Skillnaden mellan rönnen på första är att den är färsk och den på sista bilderna (om det nu är rönn) har antagligen legat och torkat något år.
Mvh
Sebastian

Välkommen på Forum, Sebastian - bättre forum finns inte :-bd

Dom två sista är ju ochså sälg - och inte rönn, "fefferoni". Rönner behåller den mycket mörka
kärnan ochså när den är turr, och du kan även känna på doften att det är rönn. :wink:

1498596204_saelgskott_s_06_17_(1).jpg


Hugg nåfra sälger i vår och lämnade höga stubbar. Nu är de som bilden viser.

Göt skrev:Sälg brukar vara ett väldigt tungt virke som jag gör ved med fast en bekant tycker att jag skall köra skiten till skogen då det är fullkomligt värdelöst :grin:

Håller med dig i det, "Göt". Sälg är bra ved, om inte lika bra som björk. Sist vinter eldade vi nästan uteslutande med sälg och fruntimmeret som gillar ha 25 grade minimum, jamrade aldrig över veden :grin:

Användarvisningsbild

Re: Identifiera ved, olika träd.

JensSkoog  
#461597
Tåndemåla skrev:Rätt! :-BD \M/
Jo de finns i Tåndemåla men bara i mitt arboretum. Just nu gör jag en större plan i nordvästra Skåne. Men denna var den största jag sett här. :D

Har aldrig sett så stor avenbok förut. Största var väl 10 - 12 meter hög. Mycket
bra ved i kaminen, men jobbigt i klyvningen :mrgreen:

Har några kunder med avenbokshäckar. Mycket snygga häckar, och
så täta att en katt inte kommer genom :lol:

Avatar Fallback

Re: Identifiera ved, olika träd.

Elfving  
#461598
Älgfoderodlare skrev:De flesta Sälgarter är ju atraktivt bete för mycket av viltet. Det har ju ett värde i att få stå kvar o på så sätt minska risken för skador på andra träd man hellre vill ha kvar oskadade.


Humlor trivs med sälg. Det är ett klassiskt skräpträd som jag bara kunnat använda till ved, men borde testa att använda det till slöjd eller annan förädling.
Dessa larver kan man finna bland äldre sälgar på sensommaren:
https://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%B6r ... j%C3%A4ril
med svenska mått en helt otroligt stor larv.

Avatar Fallback

Re: Identifiera ved, olika träd.

Elfving  
#461599
JensSkoog skrev:
1498596204_saelgskott_s_06_17_(1).jpg


Hugg nåfra sälger i vår och lämnade höga stubbar. Nu är de som bilden viser.


Jag har ungefär samma vid stubbarna efter de sälgar jag högg i vintras, och ett par okapade bitar i vedhögen har lyckats skjuta skott även de! Imponerande växtkraft må jag säga.

Användarvisningsbild

Re: Identifiera ved, olika träd.

fefferoni  
#461628
JensSkoog skrev:Dom två sista är ju ochså sälg - och inte rönn, "fefferoni". Rönner behåller den mycket mörka
kärnan ochså när den är turr, och du kan även känna på doften att det är rönn.


Tack! Jag misstänkte nästan det med tanke på den röda färgen. Sälg är antagligen värdelöst att göra ett yxskaft av så det får bli en prototyp i sälg tills jag hittat bättre virke. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Identifiera ved, olika träd.

JensSkoog  
#461636 Du kan ju använda rönn. Den är bra i skaft.

Avatar Fallback

Re: Identifiera ved, olika träd.

axwell  
#461661
JensSkoog skrev:Du kan ju använda rönn. Den är bra i skaft.


Rönn är "toppers" till det mesta, skaft, räfspinnar och bästa veden som växer naturligt i norra Sverige.
Energiinnehållet enl, dom flesta tabeller 10-15 % bättre än björk.

Sälgen synar jag noga innan den ev. får följa med hem till vedhanteringen.
Runt märgen på vuxna exemplar oftast svart gegga, likadant runt invallade kvistar.
Ingen bra idé att ta hem det som är grövre än dia 20 cm.

OK energiinnehåll men för mycket sekunda.

Användarvisningsbild

Re: Identifiera ved, olika träd.

anersimyra  
#461667
Elfving skrev:
Älgfoderodlare skrev:De flesta Sälgarter är ju atraktivt bete för mycket av viltet. Det har ju ett värde i att få stå kvar o på så sätt minska risken för skador på andra träd man hellre vill ha kvar oskadade.


Humlor trivs med sälg. Det är ett klassiskt skräpträd som jag bara kunnat använda till ved, men borde testa att använda det till slöjd eller annan förädling.
Dessa larver kan man finna bland äldre sälgar på sensommaren:
https://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%B6r ... j%C3%A4ril
med svenska mått en helt otroligt stor larv.

Enligt wiki trivs Cossuslarven på viden, men återfinns även på Asp. Men Asp tillhör ju videfamiljen.. :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Identifiera ved, olika träd.

Elfving  
#462268 Fyller på med lite mer info om detta träslag.
1499024651_img_20170702_181949.jpg

1499024659_img_20170702_181928.jpg

Användarvisningsbild

Re: Identifiera ved, olika träd.

JensSkoog  
#462274 Farsan gjorde stolpar av obarkad sälg och asp ett år för hallonbuskarna.
Morsan var inte glad när hon upptackte att det nästan inte fanns
hallon, bara sälg och asplöv där :-o

Användarvisningsbild

Re: Identifiera ved, olika träd.

Steffesmat  
#731520 Vilken fin tråd! 😀 Ny här... har också en fråga på trädart lägger upp bild (jag har börjat med slöjda kockknivhandtag av virke jag finner)
Vad för trädslag är detta?
//Steffe

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).