Föryngring

Plantöverlevnad

54 inlägg 31567 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantöverlevnad

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460558 Satte några hundra plugg+1 för ett år sedan drygt. Nu är det skottskjutning andra säsongen, och några har tagit sig riktigt bra...

1497908429_finplant.jpg


... medan några är gula...

1497908429_gulaplantor.jpg


och andra har dött.

1497908429_tvadoea.jpg


Tror att runt 10% har dött, det får man väl ändå säga är OK? Några ser ut som de inte kommer klara sig. En del plantor fick plantskyddet uppätit...

1497908429_gnagplant.jpg


... men det verkar som jag slapp att de drogs upp i alla fall.

Borde jag vara nöjd?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantöverlevnad

jannee  
#460568 Varje plugg 1 planta som dör är ett mindre misslyckande, jag hade varit väldigt besviken över en så pass stor avgång.
Normalt är att plugg ett's plantor mer eller mindre alltid överlever.
Vad är orsaken till denna så pass höga avgång?
Snytbaggen eller har det varit för sankt (blöt planteringsplats)?
Själv brukar jag använda mig av plugg 1 plantor vid hjälpplantering (när det blir gjort :oops: ) och överlevnaden brukar var mer eller mindre 100 %.

Användarvisningsbild

Re: Plantöverlevnad

halvproffs  
#460570 Jag skulle inte vara nöjd med 10%avgång. Låter mycket. Hållet helt med Jannee.

Användarvisningsbild

Re: Plantöverlevnad

Traktordave  
#460572 Har fått plugg+1 planterat förra året. Ca 10 000 st. De flesta har klarat sig trots torken förra våren plus i vår. Dock var flera gula när jag tittade till dem senast. Ska se över dom nästa vecka och hoppas att dom ser bättre ut. Han som planterat dem sa att det var inget konstigt om dom var gula andra våren. Återstår att se hur de gått nu...
Men hittills (peppar peppar ta...) har avgången varit relativt låg, några få här och där

Avatar Fallback

Re: Plantöverlevnad

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460585 Hmm, det säger ni. Jävla plantör alltså... ;) Det var mycket mossa på några ställen, oklart om de hamnade i mineraljord.

Får återkomma till sensommaren och göra en noggrann uppskattning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantöverlevnad

alias  
#460624
Mangan skrev:Hmm, det säger ni. Jävla plantör alltså... ;) Det var mycket mossa på några ställen, oklart om de hamnade i mineraljord.

Får återkomma till sensommaren och göra en noggrann uppskattning.


Prova att markera de som ser lite gulaktiga ut, t.ex. genom att trycka ner en torrgren med en snitsel i för att kunna följa upp om de överlever eller ej. Så länge barren inte faller av om man drar lätt längsmed dem och plantan har börjat skjuta skott så kan den mycket väl överleva om årets växtsäsong blir gynnsam.

Om 10 % avgångar är mycket eller lite beror ju mycket på förutsättningarna.

Använder man stora barrot eller P+1 på markberett hygge så anser jag att allt över 5 % avgångar efter en säsong är ett misslyckande.

Vid plantering av mindre plantor och/eller på omarkberedda hyggen så är det rimligt med högre avgångar, hur mycket högre kan ju diskuteras.

Om man vänder på frågan - hur många överlevande plantor per hektar har du kvar (klargröna skottskjutande och gulbleka plantor kanske bör särredovisas)? Hur står sig detta mot vad du har beräknat?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Plantöverlevnad

JPW  
#460626 Jag har satt jättestora barrot i norra Skåne, som också var omskolade täckrot. Helt omarkberett men ingen vegetation alls, bara tjock barrmatta från tidigare granskog. Av dem så dog nog 5% första året och rätt många var gula året efter. Första säsongen sköt de fina nya skott, men andra sköt de knappt inte alls. Andra säsongen dog nog ytterligare 5%, osäker på om de va bland de gula. Multipro plantskydden åt viltet upp en del redan under första sommaren och lämnade en del plantor oskyddade mot snytbagge. En del plantor drog de upp med rötterna samtidigt som skydden. Resterande skydd åt de upp under första vintern, och då menar jag nästan bokstavligen *alla* skydd. Rätt många plantor dog snytbaggedöden redan första hösten, eftersom de inte fått behålla skydden. Hur det ser ut i år, dvs tredje vegetationsperioden, vet jag inte än.

Det var visserligen både blött och frostlänt så helt lättföryngrat är det inte.

Jag är inte nöjd.

Avatar Fallback

Re: Plantöverlevnad

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460716 Det skall jag göra, alias. Är nöjd om 1600 klarar sig till brösthöjd.

Har haft problem med multipro som jag satte som hjälpplantor 2km bort samma säsong, men inte på detta hygge. Konstigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantöverlevnad

halvproffs  
#460754 Har nu varit och kollat mina 2ha som jag planterade i fjol. Hittade en död och en som förmodligen var uppsliten av rådjur.

Avatar Fallback

Re: Plantöverlevnad

isteskog  
#460777 Det ser "gräslikt" ut, Halvproffs! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Plantöverlevnad

halvproffs  
#460799
isteskog skrev:Det ser "gräslikt" ut, Halvproffs! :wink:


Det är både mager och bördig mark där så bitvis blir det mycket gräs. Tycker dock att plantorna är riktiga överlevare. Ormbunkar ochrönnbuskar är större hot.

Avatar Fallback

Re: Plantöverlevnad

niotre  
#461231 Synd att inget vilt äter ormbunkar.

Användarvisningsbild

Re: Plantöverlevnad

Traktordave  
#461589 Tittade till mina plantor. Överlag ser det bra ut. Den torra våren i år och förra året var så klart påfrestande så en och annan död planta hittar jag men som sagt överlag kommer dom fint än så länge. Till och med de som såg lite gula ut tidigare har nu kommit igång. Men rackarns vad ormbunkar och gräs det växer på vissa ställen...
IMG_0905.JPG

Användarvisningsbild

Re: Plantöverlevnad

sundelius  
#461815 Var och kollade på all avverkning hos grannarna som pågår just nu.
Såg bland annat två nyfödda kid och flera harungar :-bd
Mindre roligt var de djur som gnagt på mina nya plantor. Vet väl egentligen redan vad det kan vara som angripit men eftersom jag varit förskonad tidigare så ställer jag frågan ändå.
Vad har orsakat skadorna?
1498761578_20170629_172823.jpg
1498761592_20170629_173138.jpg

Användarvisningsbild

Re: Plantöverlevnad

sundelius  
#461817 Fler bilder
1498762013_20170629_172400.jpg
1498762002_20170629_172823.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).