Skogsröjning

Ekonomi i skogsröjning

61 inlägg 25351 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ekonomi i skogsröjning

Fredrik Reuter  
#461515 Hej,
Rent krasst så är kanske grundfrågan om man ö.h.t ska investera i skog om man vill maxa sin ekonomi? Det är mycket intresse och levnadssätt som spelar in och där kommer nog Mangans kommentar ovan väl till pass.

Så som jag ser det med röjning annars så är det ditt grundvägval som får styra - ska du gallra eller inte?
Om du ska gallra så tjänar du på iaf en tidig röjning. Är det oröjt så kräver annars gallringsentreprenören att det är förröjt och en sådan förröjning är dyrare eftersom träden är grövre och det tar längre tid.

Hade du tänkt att lämna det orört i 70 år så är troligtvis röjning helt förkastligt ur en ekonomisk synvinkel.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Ekonomi i skogsröjning

Berkshire  
#461517 Jag försöker att inte gå in med någon förutfattad mening beträffande hur skogen ska skötas, jag undrar bara vilka åtgärder som är mest och minst lönsamma ur ett ekonomiskt perspektiv. :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ekonomi i skogsröjning

Andreas99  
#461519
Berkshire skrev:Jag försöker att inte gå in med någon förutfattad mening beträffande hur skogen ska skötas, jag undrar bara vilka åtgärder som är mest och minst lönsamma ur ett ekonomiskt perspektiv. :)

Svårt att säga några siffror för det har jag inga. Men jag misstänker att slogsbolagen har de siffrorna du söker. De gör ju sällan något utan att ha kalkyler och koll på vad som lönar sig och inte. Har fått för mig att de röjer, men färre gånger och hårdare än vad vi gör hemma. Rent ekonomiskt så är säkert deras model bättre. Men hade det varit ännu bättre ekonomi i att inte röja alls så tror jag inte att dom hade gjort det.

Användarvisningsbild

Re: Ekonomi i skogsröjning

halvproffs  
#461521
Berkshire skrev:Jag försöker att inte gå in med någon förutfattad mening beträffande hur skogen ska skötas, jag undrar bara vilka åtgärder som är mest och minst lönsamma ur ett ekonomiskt perspektiv. :)


Förmodligen helt omöjligt att svara på. Alldeles för många parametrar stt ta hänsyn till och många ligger i framtiden och nån spågubbe är inte jag.

En jämförelse som jag har koll på är; ena beståndet oröjt med långsmala tallar och björkar där många ligger vågräta eller som ett liggande c. Grannskiftet ordentligt röjt med likvärdig skog och den står lodrätt och frodas. Snötyngder kan ställa till mycket. Vädret styr mycket inom skogsbruket .

Avatar Fallback

Re: Ekonomi i skogsröjning

Berkshire  
#461522
Andreas99 skrev:
Berkshire skrev:Jag försöker att inte gå in med någon förutfattad mening beträffande hur skogen ska skötas, jag undrar bara vilka åtgärder som är mest och minst lönsamma ur ett ekonomiskt perspektiv. :)

Svårt att säga några siffror för det har jag inga. Men jag misstänker att slogsbolagen har de siffrorna du söker. De gör ju sällan något utan att ha kalkyler och koll på vad som lönar sig och inte. Har fått för mig att de röjer, men färre gånger och hårdare än vad vi gör hemma. Rent ekonomiskt så är säkert deras model bättre. Men hade det varit ännu bättre ekonomi i att inte röja alls så tror jag inte att dom hade gjort det.


Gillar din approach och tänker likadant. Ifall storbolagen gör det, är det sannolikt ekonomiskt rationellt. Det märkliga är att deras observerade kostnad på kapital, både eget och lånat, har varit väsentligt högre än de kalkylräntor jag sett för nuvärdesberäkningar för privata skogsägare. I dagsläget kan de stora drakarna i praktiken låna gratis dock.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ekonomi i skogsröjning

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461523
Berkshire skrev:
Andreas99 skrev:
Berkshire skrev:Jag försöker att inte gå in med någon förutfattad mening beträffande hur skogen ska skötas, jag undrar bara vilka åtgärder som är mest och minst lönsamma ur ett ekonomiskt perspektiv. :)

Svårt att säga några siffror för det har jag inga. Men jag misstänker att slogsbolagen har de siffrorna du söker. De gör ju sällan något utan att ha kalkyler och koll på vad som lönar sig och inte. Har fått för mig att de röjer, men färre gånger och hårdare än vad vi gör hemma. Rent ekonomiskt så är säkert deras model bättre. Men hade det varit ännu bättre ekonomi i att inte röja alls så tror jag inte att dom hade gjort det.


Gillar din approach och tänker likadant. Ifall storbolagen gör det, är det sannolikt ekonomiskt rationellt. Det märkliga är att deras observerade kostnad på kapital, både eget och lånat, har varit väsentligt högre än de kalkylräntor jag sett för nuvärdesberäkningar för privata skogsägare. I dagsläget kan de stora drakarna i praktiken låna gratis dock.


Tänk på att bolagen kan ha lite andra mål än TS med sin skogsskötsel. De med egna massafabriker vill såklart se till att det kommer in maximalt med massaved per investerad krona och då är det bäst att röja hårt.
Annars skulle de inte göra det.

Användarvisningsbild

Re: Ekonomi i skogsröjning

Andreas99  
#461531 Ja jag funderade lite på det innan jag skrev det. Hade ts skrivit om det lönar sig att röja och gallra i ett bestånd ekonomiskt under omloppstiden så hade jag inte skrivit det.

Avatar Fallback

Re: Ekonomi i skogsröjning

Weavens  
#461543 Prova sälja morötter från oröjt plantage. Lär bli svårt att få de sålda då konkurrenternas morötter är större och godare. Samt hanteringen av dina små å smala morötter blir också dyrt för att uppnå samma mängd fruktkött/kilo. Det lär ta herrans lång tid för ditt oröjda plantage att uppnå tillfredsställd storlek för marknaden. Rent tidsekonomiskt är det vansinne att inte sköta om plantagen. Lite så skulle jag förklara den ekonomiska verkligheten.

Användarvisningsbild

Re: Ekonomi i skogsröjning

Älgfoderodlare  
#461550 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare tor 30 nov 2023, 11:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Ekonomi i skogsröjning

kalhuggo  
#461565 För att spinna vidare på ditt resonemang så håller jag på att röja en självsådd från ca. 90-91, breddgrad 67, älgbetat.
När jag tagit bort de betade plantorna så blir det ett ganska så perfekt antal huvudstammar kvar, så visst kan älgen sköta skog, dock inte planterad och tidigt röjd :grin:

Avatar Fallback

Re: Ekonomi i skogsröjning

husqvarna_med_sthil  
#461569
Berkshire skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:
bengt.a skrev:Gå ut och titta på verkligheten istället, en ekonom får alltid en tillgång till att bli en kostnad.


Jag försöker tillämpa denna metoden då jag har ett välröjt skifte intill samt ett helt och hållet oskött på andra sidan, bara att konstatera utan att räkna, kan man göra senare men röja tänker då iaf jag göra, så bra jag bara någonsin förstår att göra det !


Hur kvantifierar du skillnaden på din mark? Tycker som sagt det är tokintressant att få reda på hur mycket välskött röjning gör på avverkningsnettot.


Ja det var ju faktiskt det du frågade, jag kan inte svara då jag inte vet.

Avatar Fallback

Re: Ekonomi i skogsröjning

häsmyra  
#461574 Jämförelsen med morötter är visserligen enkel och övertygande men haltar betänkligt då man i morotsodling har svårt att förlänga omloppstiden särskilt mycket utan att få problem med tjäle och annat.

Avatar Fallback

Re: Ekonomi i skogsröjning

jannee  
#461582 Tror nog att man behöver både röja och senare gallra när man har mer än 10 000 självföryngrade granplantor/ha :mrgreen:
Kanske helt andra förutsättningar i inre Norrland där det kanske inte ens växer upp 1000 tallplantor/ha trots noggrann plantering :grin:

Avatar Fallback

Re: Ekonomi i skogsröjning

Trocadero  
#461644 @Berkshire
Du räknade med två röjningar 'a 5000 kr/ha. Mina senaste röjningar har kostat ca 3.600 kr/ha (anlitad röjare) mitt i Hälsingland men du kanske har mark med högre bonitet än vad jag har (snitt ca 5,7) och då blir det väl dyrare.
Håller med dom flesta synpunkterna som skribenter har ovan.
Att strunta i att röja är som att strunta i att hålla hyfsad ordning hemma. Man kan leva med det men man trivs inte och man mår inte bra.

Användarvisningsbild

Re: Ekonomi i skogsröjning

Älgfoderodlare  
#461663 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare tor 30 nov 2023, 11:55, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).