Vedmaskiner, flishuggar

Flishugg köp, hjälp

17 inlägg 18378 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Flishugg köp, hjälp

Dajo321  
#461442 Tjenare!

Jag är i färd med att röja upp tomten som jag köpt för att bygga på. Jag har lite motorsågar och röjsågar och klarar mig bra på avverkningsbiten. Dock blir det fantastiskt mkt sly och grenar till följd av en överväxt tomt. Sen är det en del skog/buskar på tomten som förmodligen kommer behöva röjas varje år. Sitter nu och funderar på att köpa mig en flishugg. Jag är ju hem/hobbyanvändare så vet inte riktigt vad jag ska ha. Kollat på denna:

https://www.energishop.se/product/flishugg-bensin-13hk

Ringde dom och frågade lite om maskinen, de säger ju naturligtvis att den är bra. De hade sålt den i 8år tydligen.

Vad tror ni?

//David



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Flishugg köp, hjälp

JensSkoog  
#461454 Hej @Dajo321
Det där är en leksak om du har mycket du ska flisa, tyvärr. :cry:

Har en som liknar i samma prisklass som jag köpte några år tillbaks, men jag använder den inte själv utan
lånar den bort till kunder som har gott om tid och som gillar att stå där och flisa sly :wink:
Det där med att den tar upp till 10 cm, i dia, kan väl vara så, men det går snabbare
om du kapar det till flis med en motorsåg. :mrgreen:

Finns det ingen som hyr ut flistugg där du bor. Här får jag hyra en nyservad "Jensen" för
dag eller weekend, och då flisar man oerhörd mycket snabbt som tusan :grin:

Avatar Fallback

Re: Flishugg köp, hjälp

Ferguson system  
#461459 Holder med Jens, du får leid en flishugger i mange dager for 11 000 kr.
For å sette det i perspektiv, så får du flishuggere til traktor for 10 - 20 000 kr som er mer robuste, og som har mye høyere kapasitet.

Avatar Fallback

Re: Flishugg köp, hjälp

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461478 Vad kostar det att skicka i en container, det du behöver röja bland träd är bara att låta ligga, borta på 3-4 år

Användarvisningsbild

Re: Flishugg köp, hjälp

MartinH  
#461686 Vad behöver man om det ska bli någon kapacitet i flisningen, något bra förslag?
Helst en utan traktor som drivs av en bensinmotor, eller eventuellt dieselmotor. Elmotor är ju lite svårt om man ska kunna ta den med vilket jag vill.

Med vänlig hälsning!
MartinH

Avatar Fallback

Re: Flishugg köp, hjälp

Ferguson system  
#461706 Det spørs hva du skal flise, om du ønsker en som er tilhengermontert, eller en som kan skyves for hånd eller beltegående.

Skal du ha tilhengermontert, så vil jeg anbefale huggere fra Greenmech, Timberwolf, Forst, Schliesing, Jensen, Galaxi og TP med kapasitet på rundt Ø. 15 cm (Skivehuggere)

Skal du ha en kompakt flishugger som kan brukes i bakhager og som lett transporteres på henger eller i varebil, så er det huggere fra Greenmech, Jo beau og Rajo r-go som gjelder. Overraskende bra kapasitet på de til å ha så kompakte mål. kapasiteten ligger på Ø. 10-13 cm. V-twin motorer på 16-21 hk (trommelhuggere).

Användarvisningsbild

Re: Flishugg köp, hjälp

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461712

Användarvisningsbild

Re: Flishugg köp, hjälp

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461713

Användarvisningsbild

Re: Flishugg köp, hjälp

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461714

Användarvisningsbild

Re: Flishugg köp, hjälp

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461716

Användarvisningsbild

Re: Flishugg köp, hjälp

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461718

Användarvisningsbild

Re: Flishugg köp, hjälp

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461720

Användarvisningsbild

Re: Flishugg köp, hjälp

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461722

Användarvisningsbild

Re: Flishugg köp, hjälp

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461724 Toro var fränast. Helt klart ska det vara amerikansk reklamfilm för att väcka köplusten.

Användarvisningsbild

Re: Flishugg köp, hjälp

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461728
Bild


http://www.geo-sweden.se/?id=1&visa=81

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).