Bilar

Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

77 inlägg 18758 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Rolfnilsson400  
#461358 En snabbladdare tar 22 eller 43 kW beroende på modell, en laddstation som ska kunna skicka iväg en bil/5min behöver det laddas 6 bilar samtidigt.
6*(medel 30kW)=180 kW som laddstationen förbrukar -> 230A säkringar vid vanlig trefas (400)

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Andreas99  
#461364
Rolfnilsson400 skrev:En snabbladdare tar 22 eller 43 kW beroende på modell, en laddstation som ska kunna skicka iväg en bil/5min behöver det laddas 6 bilar samtidigt.
6*(medel 30kW)=180 kW som laddstationen förbrukar -> 230A säkringar vid vanlig trefas (400)

Det var ju inte så farligt. Med tanke på hur ett lägenhets/bostadsrätts hus som byggs säkras upp under bygg tiden så finns ju den kraften redan nu i de flesta gatorna.

Avatar Fallback

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Rolfnilsson400  
#461375 Tänk på skillnad mellan effekt och energi.
När det pratas om xx tWh som exporteras är det enegi oberoende av när den levereras.
Effekt är hur mycket du har tillgängligt NU.
Jämför med en bil, i snitt använder du 5-10 hästkrafter, varför ska du i så fall ha 200, de används ju inte.
Elnätet är inte dimensionerat för att kunna leverera 10-20 gånger mer än normalt och det finns inte heller något som kan producera elen.

Miljömupparna räkar sedan inte på att elen som vi exporterar ersätter kolkraft i Danmark/Tyskland. Använder vi den själva får de använda mer kol.
Ska vi effektivt minska den totala kolanvändningen ska vi exportera mer el

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

JörgenO  
#461376 Noterar att även denna tråd, precis som elbilstråden börjar fyllas med kilovolt, fyrfas och extermitent el och andra obegripliga interna fackuttryck, företrädelsevis från folk som föredrar att se glaset som halvtomt och att el inte hör hemma i bilar.

Jag tror/vet/är övertygad om att marknaden kommer att ordna så att det finns ström till elbilar när det behövs :-bd

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Andreas99  
#461378 Det är just effekten jag tänker på. Vad tror du att en byggkran kräver med sina tre-fyra rejäla elmotorer och bygghissarna som står där? Om elnätet klarar av att driva dom så klarar det ju av din laddstation oxå.
I de allra flesta fall skulle väl folk ladda sina bilar på nätterna och idag är det ju då vi har som mest överskott på el och då den är som billigast.
Hur ofta skulle du behöva använda en snabbladdstation om din elbil hade en räckvidd på 35mil? Jag skulle behöva använda den Max en gång i veckan om jag inte tar in på ett hotell som erbjuder laddning eller kan få koppla in bilen där jag är och jobbar. Men då har jag ofta 25mil enkel resa till arbetsplatsen.

Avatar Fallback

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461383 Jula, Biltema mfl erbjudet gratis laddning för upp till 22 kW. Jag tror vi kommer se färre bensinstationer, men fler laddpunkter utspridda. Och då blir effektbehovet mer utspritt och lättare att hantera.

Med tanke på att de stora nätägarnamn sätter upp snabbladdare, så tror jag problemet i praktiken är litet.

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Andreas99  
#461389 Jag tror inte att laddningen eller elproduktionen till den kommer att vara något stort problem. Själv hade jag tyckt att det var perfekt att varje morgon komma till en full "tankad" bil.
Det jag vill veta innan det blir aktuellt för mig är att bilarna är driftsäkra och att batterierna kan behålla sin kapacitet ganska länge.

Avatar Fallback

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

jannee  
#461392 Oroa er inte, elleverantörerna bygger säkert ut nätet så att ström finns att tillgå för ALLA när den behövs, dessutom kommer fler och fler köpcentra att erbjuda gratis laddning. Allt detta kommer INTE att kosta elbilsanvändarna ett rött öre (kronor är det numera :grin: )
Vi som kör dieselbilar kommer nämligen att stå för HELA notan eller vad tror ni :?:
Ni som har gått minne kanske minns att vintern 2015 var det tal om ransonera ström för oss här i södra Sverige, nu blev det inte aktuellt och kommer självklart ALDRIG att hända - växthuseffekten löser nämligen problemet :grin:

Avatar Fallback

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461393 Vi som eon som nätleverantör har nyligen fått brev om att de höjer abonnemangsavgiften för att finansiera nätutbyggnaden, så de får VI betala inget är gratis.
En normal byggkran klara sig på 63A en hiss ca 16A och huset som byggts drar endel ström så 230A som i exemplet finns inte ledigt var som helst i elnätet utan sånt får planeras som allt annat

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Andreas99  
#461400
gnisten83 skrev:Vi som eon som nätleverantör har nyligen fått brev om att de höjer abonnemangsavgiften för att finansiera nätutbyggnaden, så de får VI betala inget är gratis.
En normal byggkran klara sig på 63A en hiss ca 16A och huset som byggts drar endel ström så 230A som i exemplet finns inte ledigt var som helst i elnätet utan sånt får planeras som allt annat

Hahaha vad bygger du det på?
De minsta kranarna går på 63amp de största jag har varit med på 160amp. Normalt är 125amp.
Små öppna "bygghissar" 16amp men det är normalt inte dom som står som huvud hissar på ett ny bygge. Då står det hissar som går på 32amp eller 63amp.

Ja det brevet har jag oxå fått. Aldrig skoj att betala mera men samtidigt så grävs kablarna ner och jag som bor på landet får förhoppningsvis en tryggare elförsörjning. Så personligen får jag ett bättre elnät till en låg kostnad.

Avatar Fallback

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Fredrik N  
#461403
Andreas99 skrev:Det är just effekten jag tänker på. Vad tror du att en byggkran kräver med sina tre-fyra rejäla elmotorer och bygghissarna som står där? Om elnätet klarar av att driva dom så klarar det ju av din laddstation oxå.
I de allra flesta fall skulle väl folk ladda sina bilar på nätterna och idag är det ju då vi har som mest överskott på el och då den är som billigast.
Hur ofta skulle du behöva använda en snabbladdstation om din elbil hade en räckvidd på 35mil? Jag skulle behöva använda den Max en gång i veckan om jag inte tar in på ett hotell som erbjuder laddning eller kan få koppla in bilen där jag är och jobbar. Men då har jag ofta 25mil enkel resa till arbetsplatsen.

Men kranen används under byggtiden.
Då bor det inga i huset. Så den ström som går åt under bygget gång är nog inte så stor som när huset är fullt med boende.
Tyvärr så finns det inte någon som betalar för att det ska dras in grövre el kablar än det behövs.
Så att det bara är att säkra upp elmatningen till en fastighet, tyvärr så lätt är det inte.
Mvh Fredrik

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Andreas99  
#461405
jannee skrev:Oroa er inte, elleverantörerna bygger säkert ut nätet så att ström finns att tillgå för ALLA när den behövs, dessutom kommer fler och fler köpcentra att erbjuda gratis laddning. Allt detta kommer INTE att kosta elbilsanvändarna ett rött öre (kronor är det numera :grin: )
Vi som kör dieselbilar kommer nämligen att stå för HELA notan eller vad tror ni :?:
Ni som har gått minne kanske minns att vintern 2015 var det tal om ransonera ström för oss här i södra Sverige, nu blev det inte aktuellt och kommer självklart ALDRIG att hända - växthuseffekten löser nämligen problemet :grin:

Vad jag minns så var det inte tal om att det skulle eller behövdes elransoneras. Jag minns det som om de ändrade i sina regler och upplägg för hur en elransonering skulle gå till om det blev kris i sverige och värden, men att några journalister såg chansen att slå på trumman.
Fast jag kan absolut minnas fel.

Skaffar jag elbil så är det inte gratis laddning som jag är ute efter. Det bästa hade ju varit att varje morgon komma till en bil med full "tank"
Visar de sig lika driftsäkra som min diesel, ett batteri som håller sin kapacitet x antal mil/år, en 35mils räckvidd och liknande kostnader som idag, ja då kan det mycket väl bli en elbil när det är dags att byta om några år.

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Andreas99  
#461407
Fredrik N skrev:
Andreas99 skrev:Det är just effekten jag tänker på. Vad tror du att en byggkran kräver med sina tre-fyra rejäla elmotorer och bygghissarna som står där? Om elnätet klarar av att driva dom så klarar det ju av din laddstation oxå.
I de allra flesta fall skulle väl folk ladda sina bilar på nätterna och idag är det ju då vi har som mest överskott på el och då den är som billigast.
Hur ofta skulle du behöva använda en snabbladdstation om din elbil hade en räckvidd på 35mil? Jag skulle behöva använda den Max en gång i veckan om jag inte tar in på ett hotell som erbjuder laddning eller kan få koppla in bilen där jag är och jobbar. Men då har jag ofta 25mil enkel resa till arbetsplatsen.

Men kranen används under byggtiden.
Då bor det inga i huset. Så den ström som går åt under bygget gång är nog inte så stor som när huset är fullt med boende.
Tyvärr så finns det inte någon som betalar för att det ska dras in grövre el kablar än det behövs.
Så att det bara är att säkra upp elmatningen till en fastighet, tyvärr så lätt är det inte.
Mvh Fredrik

Jo de säkrar ju ner huset sen.
Kranar, hissar, bodar med direkt el och el uppvärmning på vattnet, såg bodar, avfuktare, värme i ett ej färdigt bygge på vintern, handvertyg, strålkastare osv. förbrukar bra mycket mer än det färdiga huset och dess boende gör av med.

Avatar Fallback

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461411 Haha de bygger jag på senaste byggkranen jag kopplat in för en månad sen
Du snackar nybyggen men stora delar av Sverige är redan byggt och du menar väl att de ska gå att ladda även i mindre orter där man inte bygger 20våningshus

Avatar Fallback

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Fredrik N  
#461416 Av den erfarenheten jag har så går det inte åt mer ström under bygget än det gör när det bor folk i en fastighet.
Det är möjligt att det gör det under vissa korta perioder.
Men ser man under längre tidsperiod, som byggtiden och lika lång tid efter så går det åt mer när fastigheten är bebodda.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).