Sågtimmer

Stora björkar säljes i Trollhättan

13 inlägg 17453 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stora björkar säljes i Trollhättan

gulstad1  
#461334 Hej, då jag är en privat fastighets ägare och hade denna text i rubriken "Stora björkar säljes i Trollhättan"
Ljög jag lite, låt mig utveckla rubriken och min fråga.

1, jag har endast 2-3 st jätteträd.
2, vad är priset för dessa har hört att det är kilopris som gäller för björkar.

Jag är privat fastighetsägare av en större tomt där min mor gått bort nyligen. På hennes dvs min fastighet fick dessa träd ej röras och då hon nu är borta så funderar jag på att sälja dessa träd.
Finns desutom 4-5 st ekar hyffsat raka ca + hundra år men de står ngt mer lurigt.

Så vad är ett ok pris för mig att sälja dessa för björken dvs?
Vilka bolag i mitt område av västsverige kan tänkas vara av intresse för mig att kontakta.
Hade hoppats att inv lite av intjänat pris i huset som behöver lite uppfräschning.

Så har ni bra feedback hör gärna av er.



   TS
Avatar Fallback

Re: Stora björkar säljes i Trollhättan

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461336 Det är kubikpris och du får täkna med att kostnaden för att ta ned träden överstiger virkespriset. Övergrova björkar har stor andel röta.

Användarvisningsbild

Re: Stora björkar säljes i Trollhättan

rokon  
#461339 Det enda som skulle kunna ge ett överskott vore om björkarna var masurbjörk och med tydlig masurbildning med dess karakteristiska vresighet och färgskiftningar i träet.
Alla masurbjörkar har inte det och kvaliteten syns först efter fällning, masurbildningen brukar finnas i rotstocken, och de är även där rötan brukar uppkomma, vilket kan fördärva värdet.
Sen skall man komma ihåg att man får ej ut detaljhandelspris på råvaran när den skall säljas på plats.
När det gäller Ekarna så var de ej så grova, när det gäller ek så är det endast kärnveden som är attraktiv och motståndskraftig, ytveden som är ljus till färgen är värdelös.
Klenare ekar innehåller större procent ytved än kärnved dessutom spricker de sågade planken närmast märgen vilket ger dåligt utbyte av gagnvirke från klenare ekar. Alltså ek skall vara grov, så spara dessa på tillväxt.

Avatar Fallback

Re: Stora björkar säljes i Trollhättan

jannee  
#461340 Kostnaden för att tillvarata björkarna överstiger virkesvärdet, troligtvis samma för ekarna oberoende om de är raka eller inte. Knappt ingen vill ens ha att göra med trädgårdsekar, inte sällan det förekommer spik eller annat obehagligt material i dessa träd.
Du kan vara glad om du bara går 1 000 kr minus på varje träd :mrgreen:
Är det inom stadsplanerat område kanske det t.o.m. krävs tillstånd att fälla träden.

Användarvisningsbild

Re: Stora björkar säljes i Trollhättan

Peteflamingstar  
#461351 Faller in i kören av forumister. Jag jobbar bl.a. med trädfällning i tätorter och det finns nästan ingen virkesköpare som befattar sig med virke från tomter, mest pga risk för spik och andra föroreningar. Skulle mängden vara stor, alltså motsvarande kanske minst 20-30 träd att någon aktör skulle kunna köpa det som leveransvirke för t.ex. flisning, men även då är troligen kostnaden för avverkning och ihopkörning på plats högre än värdet. Så räkna med att istället för en vinst försöka göra förlusten så liten som möjligt.

Avatar Fallback

Re: Stora björkar säljes i Trollhättan

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461363 Hör med grannarna om de vill ha veden, så tar de kanske ned träden gratis. det jobbiga är att få bort riset, så se till att de tar med sig det också.

Användarvisningsbild

Re: Stora björkar säljes i Trollhättan

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461367 Varför inte ta ner dem själv, såga upp till virke och ved och sälja till slutkund?

Användarvisningsbild

Re: Stora björkar säljes i Trollhättan

Peteflamingstar  
#461377
Mangan skrev:Hör med grannarna om de vill ha veden, så tar de kanske ned träden gratis. det jobbiga är att få bort riset, så se till att de tar med sig det också.


Tänk i detta fall på att grannarna måste ha motorsågskörkort eller motsvarande eftersom du står med arbetsgivaransvaret.

Avatar Fallback

Re: Stora björkar säljes i Trollhättan

jannee  
#461379 Inbillar mig att trådskaparen inte är så insatt i hur litet nettovärdet blir på ett avverkat träd, inte minst de som ligger inom tätbebyggt område.
Många som "tror" att det bara är till att gå ut och hugga några träd så trillar tusenlapparna in.
Ytterst sällan att några tomtträd ger något överskott - tvärtom brukar de bara ställa till med en massa jobb eller t.o.m. problem.
Smidigast att bli av med riset är att låta det torka (med löven på) för att till hösten klippa (kapa) ned det till smådelar och elda upp det.

Användarvisningsbild

Re: Stora björkar säljes i Trollhättan

gulstad1  
#461617 Hej tack för snabba svar.

Tätbebyggt omr nja jag bor ca 1 mil från Trollhättan och 8 km från Lilla Edet.
Sen hugga ner dem till ved, blir en jäkla massa ved och jag har ved så det räcker.
Såga upp själv till plank/bräder o dyl. Då måste man ha en solosåg el liknande maskin och jag kommer ej köpa ngn sådan även jag har funderat på en sådan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stora björkar säljes i Trollhättan

jannee  
#461625 Ved kan man aldrig få för mycket av, se bara hur "experterna" gör, pensionärer har oftast stora vedhögar (förråd). :grin:
Ved uppstaplat på sjpall och skyddat från regn klara sig bra i många år.
Befinner sig huset på landet kan du alltid höra med någon närboende om intresse för träden finnes, därefter hjälps ni åt för att få ned dem.
Finns kanske någon skogsägare som kan lägga det tillsammans med eget avverkat och på så sätt kanske t.o.m. betala någon krona för virket plus att ni tillsammans då "tjänar" på det.
I dag är det oftast så att man måste ha minst 10 m3fub i vältan annars blir det avdrag.
För övrigt är virke sålt från tomt oftast skattefri inkomst.

Avatar Fallback

Re: Stora björkar säljes i Trollhättan

Beavern  
#461638 "Det är ingen rikedom att ha mycket ved men det är fattigdom att vara utan" så säger min farfar. Sen har han 4 årsvedar under tak oxå[emoji4] fyller på med en ny varje år i det föråd han tömt den vintern. Så gör ved av träden. Vill du inte ha den själv, gör den i lagom långd för braskaminer och sälj den.

Användarvisningsbild

Re: Stora björkar säljes i Trollhättan

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461648 Ju äldre gubbe, desto större vedhög!
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).