Föryngring

Plantera masurbjörk

15 inlägg 14891 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Plantera masurbjörk

Kim74  
#461269 Har planterat masurbjörk och gran (delvist blivande julgran) på en åker om ca 0.60 ha. Åkern höglades veckan innan planeringen blev av. Jag satte 300 st klonade masurplantor och ca 850 st granplantor. Granplantorna satte jag ganska tätt emedan ca hälften skall bli till julgranar. Masurn satte jag med ca 4 meter emellan. Drog även gult "el-plastband" runt hela åkern för att försöka skrämma bort rådjur och älg. Vilttätheten är inte så stor just här men det räcker ju att några djur får smak för masurn för att förstöra mycket.

Någon som har goda råd att ge angående skötseln så här i början?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantera masurbjörk

Blivande snickare  
#461270 Med vad satte du?
Hacka?

Trodde inte masurplantorna var så stora :smile:

Användarvisningsbild

Re: Plantera masurbjörk

Kim74  
#461272 Använde ett planteringsrör som var fyrkantigt (ca 10x10 cm). Lånade från skogsvårdsföreningen. Köpte även plantorna via dem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera masurbjörk

Värmlänning  
#461312 Kul, men jag tror verkligen att du måste hägna!!

Avatar Fallback

Re: Plantera masurbjörk

Gaffe  
#461326 Jag har planterat ett mindre område på cirka 0,1ha med Masur på prov. Hade redan ett hägn längs ena sidan till ett bryn jag planterade förra året. Så jag gjorde en utökning av det. Här är dock mycket dovvilt.
Har lagt ecopulp planteringsskivor samt gräs och slyröjer, sorken skall få svårt att gömma sig.
Mycket pyssel blir det.

Användarvisningsbild

Re: Plantera masurbjörk

Kim74  
#461388 Tack för svaren. Åker nu på en 10-dagars semesterresa så få se hur masurn mår då vi kommer hem. Tänkte inte i detta skede göra någon inhägnad men få se om jag får ångra mig. Plantorna kostade förresten ca 20 kronor/st så hoppeligen behöver jag inte fylla på så många nästa år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera masurbjörk

Gaffe  
#461423 Det var bra pris mina låg på cirka 50kr från masurplantor.se

Avatar Fallback

Re: Plantera masurbjörk

Skogsöga  
#461504 Gräsröj, gräsröj och gräsröj! Även om åkern är liten och det är nära till träden i kanterna skulle jag sätta upp ett antal "ugglestolpar" där ugglorna kan sitta och spana efter sork. Älg och rådjur är det minsta bekymret de första åren. Sork och hare är vad du har att skydda dig mot. Trico eller fårull på plantorna är en billigare och enklare investering än hägn. Då får du även fördelen att du besöker varje planta och kan se hur det går och pyssla om den.

Användarvisningsbild

Re: Plantera masurbjörk

Kim74  
#462959 Kom hem igår efter resan. Var och kollade björkarna idag och de verkade må bra. Högläggningen fungerar tillsvidare perfekt. Sgs inget gräs på högarna, ännu....och plantorna är ca 60-70 cm höga så med lite tur klarar jag mig undan med endast lite gräsröjning. Däremot granplantorna kräver nog en hel del gräsröjning innan de klarar sig själva.

Fårull har jag aldrig förut hört att man skall skydda med (förvisso är jag nybörjare då det gäller björkplantor). Antar att man placerar en ulltoppa runt stammen nere vid marken eller.....Och hur mycket per planta (cirka)? Och vad kostar fårull? Är det lukten av ullen som håller alla kräk borta? Tänker pröva iaf.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera masurbjörk

Tosca  
#478228 En tuss ull knyts runt toppen, fårfettet i ullen avskräcker tydligen.

Avatar Fallback

Re: Plantera masurbjörk

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478231 Fårull funkar jättebra, gör inte samma misstag som vi gjorde bara. Vi knöt en sträng ull på toppskottet på hybridasp men tänkte inte på att ull är ganska beständigt, vilket fick till följd att den växte in i stammen. Nu händer det då och då att träden ryker av och det är alltid där ullen satt :sad:
Tänk även på att märka masurplantorna, kanske inte så viktigt de första åren men när ev självföryngring sätter fart kan det vara svårt att veta vilka som är vilka.

Användarvisningsbild

Re: Plantera masurbjörk

Göt  
#478255 Fårull kan du nog få gratis om du frågar någon fårfarmare. Långt ifrån all ull säljs till spinnerier, de vill helt enkelt inte ha den

Avatar Fallback

Re: Plantera masurbjörk

Sti L  
#478281 Svork: Hva er det? Google translate hjelpte ikke.
Fårull skal du få gratis om du kommer og henter :lol: (Norge).

Användarvisningsbild

Re: Plantera masurbjörk

Kim74  
#639713 Lyfter tråden.....
Det har nu gått tre år sedan masurn planterades. Plantorna har tagit sig bra och är nu 2-2.5 m höga. Ca 10 st har blivit förstörda, varav 5-6 st av rådjursbockar som fejat hornen. 😡

Tänker sätta nytt plastband så få se om det hjälper. Annars kanske det hjälper med lite passjakt mellan 15.5-15.6......

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantera masurbjörk

H-E  
#639740 Intressant att följa. Fortsätt rapportera! :-bd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).