Uppvärmning

Hur ska jag värma mina hus?

122 inlägg 58502 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461240 För att ytterligare krångla till det så bör man åtm överväga en lösning med luft/vatten vvp iom att de
är lättinstallerade och priserna börjar på just över 20000:-
Med en så liten investering fixar man värmebehovet Mars-Oktober och behöver alltså bara tänka ut nån
bra lösning för Nov-Februari som då kan vara billigare i investering men då dyrare i drift såklart.
Exempel på det är elpatron.
Senast redigerad av Slurfi sön 25 jun 2017, 10:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461241 ,,,,
Senast redigerad av Slurfi sön 25 jun 2017, 10:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

TobiasGå  
#461248
Anders Olsson skrev:Tänk också på att du ska ha ett visst avstånd mellan brunnar/borrhål/avlopp: http://www.bergvarmeinstallation.n.nu/p ... gvarmepump
Båda gångerna dom borrat (energihål + brunn) hos oss så har som gladeligen pekat ut en plats precis intill avloppsbrunnen :shock:
Fick tjata för att hitta alternativ plats, i fallet med vattenbrunnen blev min nya plats godkänd efter att dom gått med slagrutan där :shock:

Kort sagt, brunnsborrare brukar kunna få till ett bra hål men det är bra att hålla ett öga på vad dom gör.
Ofta ska det gå snabbt och lätt och dom den plats som är lättast att komma åt och som orsakar minst grävning.

Du får troligen lägre pris på borrningen om du borrar för två hus samtidigt, men hur mycket det landar på jämfört med fliseldning och kulvert vågar jag inte svara på.



Tack för länken. Ena huset har jag tittat på att borra hålet 80 meter ifrån vattenbrunnen, uppströms, dock lutar markytan snett bort från borrade vattenbrunnen. Men skulle man kunna både ta värme och vatten från samma borrhål, och ta bort den nuvarande brunnen? - som ligger olägligt till.

Det andra huset känns som det kan bli svårare att lägga borrhålet nedströms vattenbrunnen samt att passa in den till nuvarande avloppsbrunn utan lång grävning mellan hål och hus..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

TobiasGå  
#461256
Hema skrev:Min tanke med uppvärmningen är att det ska va vattenburet och hålla länge. Visst man skulle kunna komplettera med vp och/eller solfångare, både för luft och vatten.

Då jag har skog på min fastighet och det än sålänge alltid funnits träd som ska tas ned eller tas om hand är det enklast för mig att använda ved.

Jag vill gärna ha ett system som funkar skapligt under strömavbrott och då kanske man får tumma lite på effektiviteten. Att välja en panna utan en massa elektronik, som kräver el och att leveratören finns kvar när något krånglar.

Min tanke är att ha ett pannrum 5-10m från huset och sedan kulvert upp till ackumulatortank på vind/övervåning. Hoppas att detta går att lösa med självcirkulerande eller något lättpumpat 12v-system.

Funderar på golvvärme, men känner för dåligt insatt i alla alternativ. Sedan är det även en annan sak att behöva ta hänsyn för ventilation om elen går. Jag har svårt o se hur ett lågenergihus kan fungera utan el.



Eftersom jag köper veden har jag kanske mer på att vinna på att använda mig av en effektiv panna som förgasar veden och har automatisk styrning. Om jag får ned vedåtgången mot en klassisk panna, och framförallt min nuvarande, så tänker jag att ett elverk kan ingå i köpet som backup för pumpa, elektronik och annan styrning. Alternativt ett batterisystem som antingen laddas från solel, nätet eller eventuellt elverk (vid strömavbrott) beroende på vad som är bäst.
Jag tänker så, istället för ett självcirkulation, pga att det jag har idag ska vara självciskulerande (i alla fall innan acctanken kom in för många år sedan) men jag upplever ingen självcirkulation med pumpen avstängd. Det kan hända att vattensystem och element behöver underhåll - då kanske det blir någon form av självcirkulering?

Hur tänker du med brandskydd, som jag förstår så är det minst 15 meter mellan byggnader som föreskrivs?

Det är nackdelen med allt nytt, om man inte gör omfattande undersökningar själv så är man i händerna på någon som vill sälja "sin" lösning till mig. Blir det då den bästa lösningen för mig eller ger det högst lönsamma för den som säljer?

Som tur är har jag hyfsat självdrag men skulle kanske behöva kompletteras med något mekanisk..
Sådana hus har ju lite större behov på kontinuerlig ström antar jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

TobiasGå  
#461259
Slurfi skrev:För att ytterligare krångla till det så bör man åtm överväga en lösning med luft/vatten vvp iom att de
är lättinstallerade och priserna börjar på just över 20000:-
Med en så liten investering fixar man värmebehovet Mars-Oktober och behöver alltså bara tänka ut nån
bra lösning för Nov-Februari som då kan vara billigare i investering men då dyrare i drift såklart.
Exempel på det är elpatron.


Vem har sagt att någonting ska vara lätt eller att det bara finns en lösning på :lol:
Det låter ju som en bra lösning, men det jag tänker på är att en låg driftkostnad hela året vinner i längden?

Främst pga att det huset bergvärmen främst skulle passa till även behöver mer som byts ut/tas bort. Men det finns så många lösningar på saker och ting så jag har inte fått en överblick ännu. Eller så har jag det, men är lite fast i gamla hjulspår..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Energiteknik  
#461273 Denna är fin den funkar grymt bra. http://www.nibe.se/nibedocuments/17614/M11345-6.pdf

Man kan även göra en superenkel med Viessmann. Funkar lika bra med mark som lvp. Då kopplar man bara på toppen och botten av tanken med t/r och sätter schunten på topp. Vp ser alltid till att det finns värme och varmvatten men man kan elda när det passar.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Ola63  
#461290
TobiasGå skrev:
Ola63 skrev:
jannee skrev:Jag rådfrågade en röris för något år sedan om vad han rekommenderad när det gällde uppvärmning av ett hus med vattnenburen värme.
Absolut INTE något luft - vattensystem, de system han hitintills installerat hade haft flera barnsjukdomar och dessa kretskort som strular, dessutom var verkningsgraden inte speciellt hög när temperaturen gick nedåt minus 10 grader.
Antingen borra 2 hål eller gräv ned en slang, fördelen med slang var att verkningsgraden kunde bli bättre ( när det inte behövs :mrgreen: ) sommartid + billigare installation - framförallt om man gräver själv och puttar i slangen.

Idag är vinsterna att göra jobbet själv tydligen inte så stor då man mister ROT-avdraget på hela summan då. Avdraget är lite speciellt för värmepumpar.


På vilket sätt är avdraget för värmepumpar speciellt?

När jag monterade in min pump var ROT avdraget 15 % på hela summan även om man gjorde jobb själv. Idag får du inget ROT avdrag om du gör jobb själv, t ex gräver ner slang.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Ola63  
#461291
TobiasGå skrev:
Ola63 skrev:På min Thermia G3 står alla element öppet för fullt enligt installatörens anvisning. Finns ingen strypning på vare sig golv eller elementvärme.



Har du en-rörssystem eller två-rörssystem?

Jag har en-rörssystem, men sett att det i lägenheter jag bott i har två-rörssystem. Om de med två rör är anpassade till lägre temperatur, eller är det någon annan anledning till att det är två rör?

Men med moderna system susar det så fruktansvärt i rören, vad beror det på? För små rör i förhållande till flödet? Eller låter moderna system alltid så?

2 rörs system, halva huset byggt -63 och halva - 93-94

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Hema  
#461455
TobiasGå skrev:
Hema skrev:Min tanke med uppvärmningen är att det ska va vattenburet och hålla länge. Visst man skulle kunna komplettera med vp och/eller solfångare, både för luft och vatten.

Då jag har skog på min fastighet och det än sålänge alltid funnits träd som ska tas ned eller tas om hand är det enklast för mig att använda ved.

Jag vill gärna ha ett system som funkar skapligt under strömavbrott och då kanske man får tumma lite på effektiviteten. Att välja en panna utan en massa elektronik, som kräver el och att leveratören finns kvar när något krånglar.

Min tanke är att ha ett pannrum 5-10m från huset och sedan kulvert upp till ackumulatortank på vind/övervåning. Hoppas att detta går att lösa med självcirkulerande eller något lättpumpat 12v-system.

Funderar på golvvärme, men känner för dåligt insatt i alla alternativ. Sedan är det även en annan sak att behöva ta hänsyn för ventilation om elen går. Jag har svårt o se hur ett lågenergihus kan fungera utan el.



Eftersom jag köper veden har jag kanske mer på att vinna på att använda mig av en effektiv panna som förgasar veden och har automatisk styrning. Om jag får ned vedåtgången mot en klassisk panna, och framförallt min nuvarande, så tänker jag att ett elverk kan ingå i köpet som backup för pumpa, elektronik och annan styrning. Alternativt ett batterisystem som antingen laddas från solel, nätet eller eventuellt elverk (vid strömavbrott) beroende på vad som är bäst.
Jag tänker så, istället för ett självcirkulation, pga att det jag har idag ska vara självciskulerande (i alla fall innan acctanken kom in för många år sedan) men jag upplever ingen självcirkulation med pumpen avstängd. Det kan hända att vattensystem och element behöver underhåll - då kanske det blir någon form av självcirkulering?

Hur tänker du med brandskydd, som jag förstår så är det minst 15 meter mellan byggnader som föreskrivs?

Det är nackdelen med allt nytt, om man inte gör omfattande undersökningar själv så är man i händerna på någon som vill sälja "sin" lösning till mig. Blir det då den bästa lösningen för mig eller ger det högst lönsamma för den som säljer?

Som tur är har jag hyfsat självdrag men skulle kanske behöva kompletteras med något mekanisk..
Sådana hus har ju lite större behov på kontinuerlig ström antar jag.

15m, ja sedär ja, då stöter jag på patrull.. Fast 5-10 m är väl bättre än att ha pannan i huset (brandnässigt)?

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

you ji  
#461490
TobiasGå skrev:
Anders Olsson skrev:
Ola63 skrev:På min Thermia G3 står alla element öppet för fullt enligt installatörens anvisning. Finns ingen strypning på vare sig golv eller elementvärme.


Bra kommentar, du troligen en modernare anläggning där elementen har en inbyggd strypning som justerats när systemet installerades? I så fall ska det bara vara att öppna vredet fullt överallt.

I vårt fall är radiatorkretsen från 1939 och öppnar man kranarna fullt nära värmepumpen där så orkar inte vattnet fram till elementen är längst bort.

Det är bäst att kolla vad som gäller för den aktuella pumpen dock, varvtalsstyrning på cirkulationspump och på kompressor har gjort att dom gamla tumreglerna inte riktigt gäller på samma sätt längre.



Då gäller det att hitta en installatör som vet vad den pratar om och inte bara är här för att tjäna så mycket pengar som det bara går.. Så den inte bara säger att "det går bra"...

Eller installatörer som bara räknar kwh vid köksbordet utan att titta på hur radiatorerna ger jag inte mycket för.En riktig installatör tittar i på varje radiator i varje rum och räknar effekten därifrån.Visst man kan räkna 20000kwh/år (20000/8760) och få ut medeleffekten 2.23 kw och komma fram till att du behöver en 8kw pump och visste grovt stämmer det okej men värmesystemet (radiatorer och stammar) ska vara anpassad med.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Ola63  
#461573
you ji skrev:
TobiasGå skrev:
Anders Olsson skrev:[quote="Ola63"]På min Thermia G3 står alla element öppet för fullt enligt installatörens anvisning. Finns ingen strypning på vare sig golv eller elementvärme.


Bra kommentar, du troligen en modernare anläggning där elementen har en inbyggd strypning som justerats när systemet installerades? I så fall ska det bara vara att öppna vredet fullt överallt.

I vårt fall är radiatorkretsen från 1939 och öppnar man kranarna fullt nära värmepumpen där så orkar inte vattnet fram till elementen är längst bort.

Det är bäst att kolla vad som gäller för den aktuella pumpen dock, varvtalsstyrning på cirkulationspump och på kompressor har gjort att dom gamla tumreglerna inte riktigt gäller på samma sätt längre.



Då gäller det att hitta en installatör som vet vad den pratar om och inte bara är här för att tjäna så mycket pengar som det bara går.. Så den inte bara säger att "det går bra"...

Eller installatörer som bara räknar kwh vid köksbordet utan att titta på hur radiatorerna ger jag inte mycket för.En riktig installatör tittar i på varje radiator i varje rum och räknar effekten därifrån.Visst man kan räkna 20000kwh/år (20000/8760) och få ut medeleffekten 2.23 kw och komma fram till att du behöver en 8kw pump och visste grovt stämmer det okej men värmesystemet (radiatorer och stammar) ska vara anpassad med.[/quote]
Ja det märkliga är att värmen är jämn i alla rum. Mycket bättre än förr då jag eldade med flis eller havre.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

you ji  
#461618 Oftast blir värmen mer jämn med bergvärme och anledningen är att systemet är trögt i sig även fast man inte kör med inomhusgivare.Själv har jag en Thermia diplomat tws som tuffat på i 12 år utan problem och den bästa investeringen och är supernöjd \:d/

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461619 Med shuntautomatik o rejäl tankvolym blir de med jämn temperatur inomhus även utan inomhusgivare

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

you ji  
#461621 Själv kör jag utan tank eller inomhusgivare och det fungerar riktigt bra efter man justerat in radiatorerna och har en diff på 1 grad/dygn vid värmesäsång.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Energiteknik  
#461623 Ärligt talat. Ni måste verkligen sluta resonera såhär. De flesta inläggen har ingen som helst saklig grund utan gör er ännu mer förvirrade.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).