Skördare

Trasig D4 burk.

63 inlägg 25019 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trasig D4 burk.

masterchief  
#46003 Jodå förvärming finns det i D4 burken. Det har vi konstaterat att den är trasig. Sedan vad mer som rasat det ger sig.
Att förvärmningen inte fungerade kunde telefonsupporten komma fram till.
Men burken borde fungera ändå iom motorvärmare mm
Troligtvis så gick något mer sönder vid uppstarten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trasig D4 burk.

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46118 http://www.excidor.se/start/default.asp?page=528

hit var det far min vände sej... där fick han låne dator å burken repad för en 2000-.... nu kanske det har löst sej iaf :???: men ja kom ihåg att fråga nu :P

Användarvisningsbild

Re: Trasig D4 burk.

masterchief  
#46122 Tackar för tipset med länken 8)
Får hoppas det blir fart på skördaren imorron.
Det retar mig rätt skapligt att man fick ut en tom burk.
Tänkte gå på Dasa i Växjö i första hand för reparation iom det ligger närmare geografiskt.
Är lite sugen på att åka ned och vara med när de öppnar burken.
Fungerar inte det så får det bli Exidor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trasig D4 burk.

masterchief  
#46317 Sådär, nu rullar skördaren igen.
Dock inte permanent fixat, utan vi kör med burken vi fick upp från Rottne.
Janne Göransson var ute i morse och installerade programvaran som saknades.
Dock så fick vi en otrevlig överaskning, backupen hade inte tagit som den skulle på minneskortet :???:
Jaja basinställningarna gick rätt hyffsat, fick kalibrera in agregatet igen från noll, så gick det att köra hjälpligt.
Så nu är bettan hemma på gården en kortsväng.
Hade lite telefonkonferans med en kille som jobbar på datasupporten på rottne.
Jag tog beslutet att ta med mig den trasiga burken ned för att se om det gick att reparera den alternativt rädda data ur hårddisken.
Väl nede så provkörde han burken, helt död. Provade först med en annan skärm med likadant resultat.
Kom fram till att det åtminstone var nätagregatet som var trasigt.
Då plockade han fram en fungerande likadan dator och vi satte i min hårddisk i den för att se om det gick att rädda data.
Phuh, hårddisken hade klarat sig :grin:
Tankade över nödvändiga backupfiler på ett minneskort, så imorgon blir det att överföra dem och sedan köra så det ryker :lol:
hade lite diskussion med killen som hjälpte mig därnede, Kristoffer heter han förövrigt.
Vad jag förstått så skickade de upp fel dator till mig. Den burken de skickade upp skulle omöjligt ha skickats till mig.
Misstänker det har med låg bemanning att göra, kristoffer jobbade inte när datorn skickades. antagligen en anledning till misstaget.
Datorn jag fick var tydligen en databurk som ingick i Rottnes bytessystem, då min modell har utgått och dasa inte tillhandahåller service på den så är den att betrakta som skrot. Då är alternativen lite olika. De hade 7 likadana datorer som min på hyllorna, 36000ex moms för en stenåldersburk.
Alternativ 2 är att byta upp sig och gå på DX PC, dvs den verisionen som sitter i nya H8 mfl.
Om jag fattade det rätt så skulle den landa strax under 80000. Dock ger de i sådana fall 30000 i inbyte för mitt vrak.
Den dator jag har till låns går inte att köpa ny, då den inte produceras längre och tydligen vid köp inte kan lämnas garantier.
Troligtvis hade den blivit dyrare iom inbyteserbjudandet på min gamla burk.
Han skulle dock slå en kik på den trasiga burken i veckan som kommer och se om han kan skrämma liv i den lite enkelt.
Han hade en del vrak inne som eventuellt gick att plocka delar av, så vi får se.......
Bifogar bild på moderkortet exklusive floppydisk och hårddisk. Hårddisken satt monterad på floppyn :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trasig D4 burk.

totte  
#46323 Dom är fan ta mig inte kloka med sina priser! Sa det visst innan, måste säga det igen, man blir så förbannad när man hör hur dom skörtar upp er. En standard PC för 4000 med rätt programvara skulle förmodligen göra jobbet lika bra om man byggde in den i en låda med förvärmning.

Användarvisningsbild

Re: Trasig D4 burk.

masterchief  
#46326 Tog upp det där med nede på Rottne.
Vad jag fattat så har Dasa pissat in sig med en egen standard vad det gäller komunikationen från boxarna.
Ingen vanlig PC klarar att reda ut dem utan en konverterare.
Den hålls det väldigt hårt i.
Nu är inte Dasa ensamma om den biten.
Problemet är att det krängs för lite system....
Svårt att få till ordentlig konkurrenssituation då :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trasig D4 burk.

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46329 Sjuka priser. Är ju så man blir riktigt rädd.
Har själv haft data problem ett par ggr men det var dålig kontakt vid en säkring som tur var.
DSP4000 Data skärmen annars skulle jag kunna tänka mig går att ersätta med en PC.

Användarvisningsbild

Re: Trasig D4 burk.

masterchief  
#46330 Inte utan man funderat på att svetsa kättingstumpar på stickan för mätningen :???:
Jag håller tummarna för min burk, även om DX PC var en helt ok burk.
Den var betydligt kvickare.
Sedan var det 2 skärmar till den, den lilla kan man få upp Iqan i samt vad jag fattade även GPS om man nyttjar den funktionen.
Men man ska inte förglömma att en normal hem pc fortfarande är mycker mer kraftfull.
Ingen burk man lirar CS på :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Trasig D4 burk.

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46339 Hej!

Den där Dasa-burken ser ju ut att innehålla ett vanligt moderkort till en bärbar dator av lite äldre snitt. Är det någon som har specifikationer på processor, osv. för Dasa 4-burken?
Det där effektmotståndet som dom satt dit, är det "förvärmningen" tro? :grin:
NI borde kolla upp om det står nåt nummer på kretskortet. Med ett sånt nummer och google brukar man kunna få reda på vilka datortyper det sitter i. Med lite tur kanske man kan hitta reservdelsdatorer, för inga pengar alls, i form av begagnade bärbara datorer.

Användarvisningsbild

Re: Trasig D4 burk.

totte  
#46340
masterchief skrev:Tog upp det där med nede på Rottne.
Vad jag fattat så har Dasa pissat in sig med en egen standard vad det gäller komunikationen från boxarna.
Ingen vanlig PC klarar att reda ut dem utan en konverterare.
Den hålls det väldigt hårt i.
Nu är inte Dasa ensamma om den biten.
Problemet är att det krängs för lite system....
Svårt att få till ordentlig konkurrenssituation då :???:


Det där var väldigt vanligt i databranschen längre tillbaka, alla tillverkare hade egna standarder för kommunikation mellan olika "burkar", hade du en IBM dator så gällde IBM kablar, IBM skrivare osv. Hela idén är att låsa fast kunden i sitt eget system för att slippa konkurrens, det finns vanligen inga som helst tekniska skäl, bara rutten affärsmoral. Idag hittar vi samma fenomen på mjukvarusidan, Microsoft har i alla år jobbat envetet på att kvadda alla standarder (som dom högtidligt anslutit sig till) lagom mycket för att inget skall fungera vidare bra ihop men nån annans program.

Användarvisningsbild

Re: Trasig D4 burk.

masterchief  
#46345
Anders Olsson skrev:Hej!

Den där Dasa-burken ser ju ut att innehålla ett vanligt moderkort till en bärbar dator av lite äldre snitt. Är det någon som har specifikationer på processor, osv. för Dasa 4-burken?
Det där effektmotståndet som dom satt dit, är det "förvärmningen" tro? :grin:
NI borde kolla upp om det står nåt nummer på kretskortet. Med ett sånt nummer och google brukar man kunna få reda på vilka datortyper det sitter i. Med lite tur kanske man kan hitta reservdelsdatorer, för inga pengar alls, i form av begagnade bärbara datorer.

Det är nog som du säger att det är ett standard moderkort.
Nu har jag inte datorn härhemma, 24 mil till den :oops:
Annars kunde jag ha letat lite nr på moderkort mm.
Vad jag fattade så har nya en processor med en hastighet av 1ghz och hissnande 256mb ram.
Har 4gig ram i hemdatorn :lol:
Jaja nu är det inte så krävande applikationer i en skördardator, men ändå.
Tycker för det priset kunde de satt i en Dualcore och iallfall över giget i ram.
Jag upplever iallfall en dator som har lite överkapacitet rammässigt som mindre strulfri.
Sedan vet jag inte om dualcore är lika stabil processor som en vanlig enkelkärnig??
Jag har quadcore i hemdatorn och den krashar väldigt sällan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trasig D4 burk.

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46346 Varför köra med Windows?
Varför ha en PC?
Man kan ställa sig många frågor.

En sak är dock bra. Att man inte slänger i vad som helst. Man får hoppas att DASA valt komponenter som klarar av den miljön som är i en skogsmaskin; temperatursvängningar, vibrationer och hårdhänta maskinförare. Det vore skam om de gick sönder ofta.

Att det är speciell kommunikation från en DASA-burk till en PC skall inte betyda något, egentligen. Antar att man kanske kör på parallellporten för att få bättre styrningar för tidskritiska sekvenser för kontroll av aggregatet. Men å andra sidan har man fullt av specialbrukar som borde ta hand om det tidskritiska och bara skicka upp skärminformation till PC för presentation. Och är det bara till presentation man har PC burken behöver den ju inte mer prestanda än vad som krävs för att starta Windows (varför ett så krävande system som Windows för det?).

Jag tycker det denna tråden är jätteintressant.

//.D

Användarvisningsbild

Re: Trasig D4 burk.

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46359 huu va dyrt!! för så usla prestanda.. Hoppas de hittar nått enkelt / billigt fel på din burk..

Ja, varför köra winows - jo de e ju bekvämt med övriga programvaror, GPS, drivisar för telefon till tex prodrapportering..

2002 köpte jag ett SP451 med en Aptor 20 som styrsytem.. På en Supereva, sen flyttades datorn till nuvarande 1270b.

Aptorn är inte världens snyggaste/modernaste konstruktion, men jag har inte bytt en enda trasig komponent under 12000h..
Däremot är disken uppdaterad - en flashdisk - från 8 till 256 mb. Kostade 2500 spänn. CPU är om jag ej minns fel, Intel mobile 266 mhz. Att detta fungerar beror på att den kör helt i DOS. Aptorn kör ingen CANbus, asså inga dyra boxxar, och har en vanlig krankabel 24 ledare.
Den är även öppen för alla aggregat - kostar inget att byta. När SP451 köptes fanns inget program till det, men det löste vi. Likadant med funktionen för Logmax flerträdshantering - det fanns inte, men vi byggde det oxo. Nya versioner kommer via mail, tas på diskett till maskinen. Ska man köra GPS o Prodrapp, så får man tvinga i en bantad Win98SE för USBstöd.

Jag löser det med att ta ut prodrapp på en diskett, o köra den hemma via nätet till SDC. GPS körs i en hembyggd liten pc - Epia Mini ITX 1 Ghz +vanlig 80 gb HD, vid sidan av, med egen 8" skärm. Detta var en temporär lösning byggd 2003, men konstigt nog har den funkat - bytt HD en gång nu i somras. Byggkostnad ca 5000:-

Nu är inte detta världens bästa apteringsdator på något sätt, men om de stora tillverkarna ville, skulle de ju kunna fixa billigare, pålitliga system.
Varför ska man köra CANbus?? Ha en massa dyr elektronik sitta på aggregatet - i den aggressiva miljön..
Sen tar det ju en enorm plats - på ett SP 451 tror jag det sitter 3 eller 4 boxar, trångt blir det.
Och om man vill byta aggregat - då måste man köpa nya boxar för 25 - 60 tusen..

Avatar Fallback

Re: Trasig D4 burk.

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46367 Sen med såna priser(alla tillverkare ockrar ordentligt)så skapas ju ett "begär" på svartabörsen,typ den 1110D vars stora dator finns nånstans i Estland i dag,och som tack tömde dom skumsläckarn i hytten för å dölja spåren efter sej

Avatar Fallback

Re: Trasig D4 burk.

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46404 Vi har sista versionen av Maxi i våran 901 och det är bara standard grejor. Via C3 1ghz, en gigabyte ram och flashdisk av okänd storlek. Det är väl hårdvara i den burken för max 2000 spänn. Sen plus skärm och dvd förstås men det är ju inga dyra saker det heller. Förstår inte varför dom måste vara så slöa och varför så lite ramminne?? 😡 Den blir lätt trött om man har en stor karta öppen med mycket körspår sparade.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).