Bilar

Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

77 inlägg 18810 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

JörgenO  
#461137 I Dagens Industri i förra veckan lyfte de fram det svenska företaget Garo i en mycket positiv aktieanalys.
Det som man angav som positivt för bolaget var framtida tillväxt i laddstationer där de tydligen hade bra produkter både för hemmaladdning och kommersiella stationer.

Artikel i DI (låst)
http://www.di.se/nyheter/magnus-dagel-g ... d-elbilar/

Bolagets hemsida
http://www.garo.se

Avatar Fallback

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461139
gnisten83 skrev:Man kan undra hur länge de dröjer innan laddning på jobbet kommer förmånsbeskattas....


Vet ett företag i Stockholm där skattmasen ville förmånsbeskatta de anställda för att de kunde parkera bilen gratis vid jobbet! Då snackar vi ett företag i ett industriområde och inte på Strandvägen...
MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Vedproducent  
#461143
Morgan Nordin skrev:
gnisten83 skrev:Man kan undra hur länge de dröjer innan laddning på jobbet kommer förmånsbeskattas....


Vet ett företag i Stockholm där skattmasen ville förmånsbeskatta de anställda för att de kunde parkera bilen gratis vid jobbet! Då snackar vi ett företag i ett industriområde och inte på Strandvägen...
MVH
Morgan

Ja det är väl fullt rimligt egentligen! Ingen får ju tanka bensin/diesel gratis utan förmånsbeskattning heller.

Avatar Fallback

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461147
Vedproducent skrev:
gnisten83 skrev:Så länge inte bilen går direkt på enbart luft har staten kontrollen på hur kraften kommer till fordonet och hittar alltid en väg att få ut den skattemängd de anser sig behöva

Statens totala skatteintäkter är drygt 1900 miljarder årligen. Det är ändå en väldigt liten del av det som kommer från vägtrafikens bränslen. Många som tror att skatter på just elen för att driva fordonen skulle öka dramatiskt. Visst kan det öka men jag ser inte riktigt varför. Skatteintäkterna kan lika väl läggas på något annat för att få in samma pengar. Sen förstår jag inte riktigt resonemanget egentligen. Vi går inte från bensin/dieseldrift för att köra billigare. Det är inte huvudsyftet med energiomställningen. Vi gör det för miljöns skull och för att vi måste hitta alternativa bränslen för fordon som ersätter nuvarande bränslen.

Resandet är en behändig skattekälla,folk muttrar över priset vid pumpen(i framtiden laddstället) och fyller på bilen.
Sen de ska vara just på elen är inte nödvändigt, de kan vara en kilometerskatt med men att tro att de ska vara billigare att köra elbil i längden är man nog en optimist om tror de.
Vägar ska byggas o underhållas, höghastighetståg dröms de om så bilen måste nog fortsätta vara en kassako för staten

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

svampbob  
#461148
Vedproducent skrev:
Morgan Nordin skrev:
gnisten83 skrev:Man kan undra hur länge de dröjer innan laddning på jobbet kommer förmånsbeskattas....


Vet ett företag i Stockholm där skattmasen ville förmånsbeskatta de anställda för att de kunde parkera bilen gratis vid jobbet! Då snackar vi ett företag i ett industriområde och inte på Strandvägen...
MVH
Morgan

Ja det är väl fullt rimligt egentligen! Ingen får ju tanka bensin/diesel gratis utan förmånsbeskattning heller.


Det

Fri diesel brukar väl vara en av de viktigaste kraven vid anställning inom entreprenad och skogsbranschen.

Avatar Fallback

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

tallen100  
#461150 Det kommer aldrig bli billigare med en elbil, begriper inte att folk går på det där hela tiden.
Allt låter så bra och fördelaktigt i början tills nog många har skaffat, och sen.... kommer "överraskningen" :-o :d

Ett batteri i bilen är alldeles lagom, för dom få gångerna som den driftsäkra dieseln inte startar så är det i regel det eländiga batteriet som har gjort sitt och behöver bytas ut. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Vedproducent  
#461157 [/quote]

Det

Fri diesel brukar väl vara en av de viktigaste kraven vid anställning inom entreprenad och skogsbranschen.[/quote] Ja det fuskas ju en del med det som alla vet! Men nu är det ju vad lagen säger som diskuteras och hur Skatteverket ser på det hela. Då är det inte tillåtet att tanka gratis diesel från företaget och köra på med sina privata bilar. Ganska självklart egentligen. Sen fuskas det lite här och var i samhället som alla vet så det är inget unikt i sig!

Avatar Fallback

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Rolfnilsson400  
#461158 Var ska effeken som behövs för att snabbladda elbilar komma ifrån?
En laddstation som kan ladda 20 bilar behöver en rejäl högspänninggsledning för att kunna mata fram elen. Samtidigt får gaskraftverk startas för att kunna lämna tillräckligt med ström.

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Andreas99  
#461163
Rolfnilsson400 skrev:Var ska effeken som behövs för att snabbladda elbilar komma ifrån?
En laddstation som kan ladda 20 bilar behöver en rejäl högspänninggsledning för att kunna mata fram elen. Samtidigt får gaskraftverk startas för att kunna lämna tillräckligt med ström.

Vad behövs för högspännings ledning för att kunna ladda 20bilar?
Varför behövs det startas gasverk när Sverige de senaste 5 åren har exporterat mellan 10 och 20 twh årligen av de 150-160 thw som produceras i landet?

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

svampbob  
#461166
Vedproducent skrev:


Det

Fri diesel brukar väl vara en av de viktigaste kraven vid anställning inom entreprenad och skogsbranschen.[/quote] Ja det fuskas ju en del med det som alla vet! Men nu är det ju vad lagen säger som diskuteras och hur Skatteverket ser på det hela. Då är det inte tillåtet att tanka gratis diesel från företaget och köra på med sina privata bilar. Ganska självklart egentligen. Sen fuskas det lite här och var i samhället som alla vet så det är inget unikt i sig![/quote]

Nej visst är det fel. Jag rör mig ju i de trakterna så jag hör hur diskutionerna går. Det är branscher med hård konkurrens om pressar kostnader och löner. Jag slog på räknaren och såg att arbetstagaren fick 2,5 gånger mer bränsle om arbetsgivaren betar via fri diesel än genom att höja lönekostnaden. Detta är en effekt av våra höga direkta och indirekta skatter. Jag räknade på att arbetstagaren befann sig väl under brytpunkten för statlig skatt.

Ja nu var jag långt ifrån ämnet igen 🙏

Avatar Fallback

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461169 Förmånsbeskatta el för 20:-/dag? Då får vi ju mer kaffe och fika, vilket är skattefritt.

Parkeringen kostar mer än elen, så finns ingen anledning att särskilja el och andra bilar.

Avatar Fallback

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Hema  
#461171 Om det är brist på parkeringensplatser med laddare, så blir det ju en förmånlig vilket kan vara ett måste om det ska kunna gå att pendla med elbilen (då aktionssträckan är begränsad). Jaja det blir säkert någon avgift. :d

Avatar Fallback

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461174 Beror väl på vad du har för bil, och hur långt du pendlar. Min bil med en av de kortaste räckvidderna går bra att pendla med in till Göteborg, tex. Nu finns det i och för sig inga parkeringsplatser på mitt jobb, så det spelar mindre roll.

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Vedproducent  
#461179
Andreas99 skrev:
Rolfnilsson400 skrev:Var ska effeken som behövs för att snabbladda elbilar komma ifrån?
En laddstation som kan ladda 20 bilar behöver en rejäl högspänninggsledning för att kunna mata fram elen. Samtidigt får gaskraftverk startas för att kunna lämna tillräckligt med ström.

Vad behövs för högspännings ledning för att kunna ladda 20bilar?
Varför behövs det startas gasverk när Sverige de senaste 5 åren har exporterat mellan 10 och 20 twh årligen av de 150-160 thw som produceras i landet?

Det är ju bara okunskap bakom detta. Det förstår man bara genom att tänka lite själv. Ett normalt vindkraftverk tex räcker till att köra en elbil 3 miljoner mil eller då tex 2000 bilar som kör 1500 mil om året. Elkablarna finns så det räcker till dom och då räcker det till laddare också. Vindkraftverk och elkablar dit finns det. Bygg laddarna i närheten av dom. Några extra gasverk behövs inte för elbilarna kommer snarare avlasta elnätet framöver med laddning nattetid och under lågpristid i huvudsak.

Avatar Fallback

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

jannee  
#461181 Vedproducent har säkert helt rätt. Elnätet kommer säkert att räcka till.
Med den prisbilden elbilarna ska säljas för lär mängden inte öka katastrofalt.
Visserligen ska kärnkraften läggas ned men även industrierna ska utlokaliseras vilket innebär att det blir ännu större energiöverskott, kanske bli så bra att vi kan köpa el på rea. Zalman tror i alla fall något liknande.
Dessutom kommer det att bli solfångare på var och vartannat tak, m.a.o. kommer vi att kunna exportera ännu mer el :-bd
Förresten vilka vettiga (förståndiga) människor köper grisen i säcken :?:
Vad kommer en 400 000 kronors Opel Ampera-E vara värd när den gått 16 000 mil och batteriet är lika kass som bilen i övrigt lär vara :?:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).