Skogsröjning

strand total, 250 eller 300 mm?

6 inlägg 9498 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

strand total, 250 eller 300 mm?

martini  
#461109 vilken klinga passar till min hva 545fx 250mm eller orkar den med 300mm i slyröjning , erfarenheter?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: strand total, 250 eller 300 mm?

traktorz  
#461127 Din fråga gäller visserligen Strands slyklingor, vilka jag dock inte har erfarenhet av.

Men vi kör med 250 mm två- eller tre-skärig slyklinga på vår lilla Stihl FS200. På vår 45cc Jonsered RS44 så funkar den treskäriga 300 mm slyklingan utmärkt. Slyklingan, givet att den är vass, belastar sågen mindre än en grov trimmertråd. Skärgrästuvorna tas lättare eller endast med slyklinga.

Avatar Fallback

Re: strand total, 250 eller 300 mm?

jannee  
#461131 Till 555 använder jag mig av Strand total 300, fungerar utmärkt att röja allt med upp till ca 3 cm i grovlek = oftast perfekt vid 1:a röjningen.
Skaffa samtidigt en extramutter eftersom man med fördel vänder Totalklingan om när man stenkört den = blir under klingans livslängd många vändningar :mrgreen:
Totalklingan blir visserligen "något" ovass vid stenkörning men funkar ändå ganska bra till skillnad mot vanliga röjklingor som du omedelbart måste åtgärda om de ska skära något.
För övrigt är klingan lättfilad, materialet är kanske i det mjukaste laget.

Användarvisningsbild

Re: strand total, 250 eller 300 mm?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461140 Enligt Husqvarnas katalog för 2016 rekommenderas 255 mm treuddsklinga för 25-kubikare, 300 mm treuddsklinga för både 35-kubikare och 45-kubikare och 350 mm treuddsklinga för 55-kubikare.

Nu gällde detta förvisso Husqvarnas treuddsklingor och inte Strands total, men det kan kanske ändå fungera som en fingervisning.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: strand total, 250 eller 300 mm?

Hema  
#461211 Jag köpte en Strand Total på Elmia och stod o vela 250 eller 300mm. Jag hsr en HVA 343:a väldigt lik dagens 345:a. Valet föll tack vare Strand själv på den större och den är något större, men jag hade nu i efterhand inte velat ha den mindre.

Nyfilad kan man såga sig igenom större sly, men efter mark o stenkontakt minskas denna möjlighet. Bättre att då vända på klingan ist.

Avatar Fallback

Re: strand total, 250 eller 300 mm?

Hema  
#461216 Jag köpte en Strand Total på Elmia och stod o vela 250 eller 300mm. Jag har en HVA 343:a väldigt lik dagens 345:a. Valet föll tack vare Strand själva på den större och den är något större än HVAs treudd, men jag hade nu i efterhand inte velat ha den mindre. Den hade känts betydligt mycket mindre än HVA-originalet.

Nyfilad kan man såga sig igenom större sly, men mark o stenkontakt minskas denna möjlighet. Bättre att då vända på klingan ist.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).