Sågverk (mindre)

Solosåg M8 mått problem

21 inlägg 9836 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Solosåg M8 mått problem

Mowi850  
#455482 Hejsan har nu kommit igång att såga med mitt solosåg och har en fundering. Jag har varit väldigt noggrann när jag ställt in sågverket men det kan skilja 2mm mellan dom olika ändarna. Är detta godkänt eller hur ser det ut hos andra solosågare här på forumet? Och kan det även bero på spänningar i stocken?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Solosåg M8 mått problem

skogshasse  
#455493
Mowi850 skrev:Hejsan har nu kommit igång att såga med mitt solosåg och har en fundering. Jag har varit väldigt noggrann när jag ställt in sågverket men det kan skilja 2mm mellan dom olika ändarna. Är detta godkänt eller hur ser det ut hos andra solosågare här på forumet? Och kan det även bero på spänningar i stocken?


om det felar i ändarna hur stämmer måttet på mitten då

Användarvisningsbild

Re: Solosåg M8 mått problem

Mowi850  
#455503 Ska kolla det imorgon kollade inte det så noga idag. Men det ser bra ut tänkte bara så jag inte ska ställa in det noggrannare. Sen duger detta virket hemma men alltid roligt att diskutera hur det blir för andra solosågare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Solosåg M8 mått problem

Vardon  
#455507 2 mm tror jag du får vara nöjd med, är du ens säker att stocken är rak nog för att komma bättre?

använder mycket en träbit med samma mått som svärdshöjden så jag kan mäta vettigt i båda ändar, det underlättar en del.

Användarvisningsbild

Re: Solosåg M8 mått problem

Mowi850  
#455520
Vardon skrev:2 mm tror jag du får vara nöjd med, är du ens säker att stocken är rak nog för att komma bättre?

använder mycket en träbit med samma mått som svärdshöjden så jag kan mäta vettigt i båda ändar, det underlättar en del.

Bra ska mäta lite imorgon och ta bilder. Men som sagt så duger det här hemma. Men man kan ju hyvla det men då skulle man ju förstås ha en hyvel men då fattas det ju en byggnad till den. Ja jobben tar ju aldrig slut konstaterar jag alltid tillslut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Solosåg M8 mått problem

MartinH  
#461052 Nu har jag nästan ingen egen erfarenhet av solosång men jag har för mig att det ska gå att få bättre precision än så med Solosång. Kolla med Logosol vad de säger.

Mvh
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Solosåg M8 mått problem

totte  
#461076
MartinH skrev:Nu har jag nästan ingen egen erfarenhet av solosång


Så du sjunger i kör då? :d

Ack dessa apparater som skriver det dom vill.

Användarvisningsbild

Re: Solosåg M8 mått problem

MartinH  
#461087 Jag har använt den, försöker väl säga att jag inte vet med säkerhet. Men de som tillverkar Solosågen framhåller ofta den kvalitet som dessa enmanssågverk kan leverera.
Jag sågade ut bräder som 1,5" gånger 6-7" eller bredare har jag för mig. VI skulle ha dessa på en bagarstuga som fasad och mindre bräder utanför och överlappande emellan dessa bredare bräder.

Vad jag kommer ihåg och det var över 20 år sedan så var det inga problem med precisionen. Eftersom när du sågar med Solosågen så höjer du exakt lika i båda ändar mellan varje bräda. Det ska alltså inte bli någon skillnad mellan ändarna när du tar ut efterföljande bräder. Två millimeter tycker jag låter som en del. Det kan ibland behövas något som heter stockstöd (har jag för mig) och förlängningsbit när det är långa bitar som ska sågas.

Så här skriver de på sin hemsida Logosol.se/sagverk: "Sågverk Vårt första sågverk introducerades 1989 och succén Solosågen utgör fortfarande stommen bland våra sågverk. Sågverket sågar med imponerande precision och passar lika bra som stationärt sågverk som mobilt sågverk. Med oslagbar användarvänlighet och enkel uppställning passar Solosågen både nybörjare och mer erfarna sågare.".

Och nej jag sjunger inte i kör, ser heller inte vad det har med saken att göra om så vore fallet.

Med vänlig hälsning!

MartinH

Avatar Fallback

Re: Solosåg M8 mått problem

axwell  
#461090
MartinH skrev:Och nej jag sjunger inte i kör, ser heller inte vad det har med saken att göra om så vore fallet.



Kolla vad du skrev 18:02 :mrgreen:
MartinH skrev:Nu har jag nästan ingen egen erfarenhet av solosång

Användarvisningsbild

Re: Solosåg M8 mått problem

MartinH  
#461091 Jag ville bara säga att min erfarenhet inte är så stor men dock att jag har en uppfattning att det borde gå att få bra precision med Solosågen. Den som läser det får ta det som han vill och kolla vidare.

Kan nämna att jag följt företaget Logosol och Solosåg bra många år. Har själv mina rötter i Härnösand och är uppväxt där. En av grundarens söner gick i min klass på gymnasiet. Skrivit en rapport om detta företag på 90-talet då jag pluggade småföretagsekonomi.

Med vänlig hälsning!
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Solosåg M8 mått problem

MartinH  
#461114 Ja nu ser jag, ursäkta. Såg inte att jag skrivit "solosång". Lite sent igår kväll så.

Då förstår jag kommentaren :-).

Mvh
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Solosåg M8 mått problem

Vardon  
#461165 Sågar vi från block så sågar vi en planka, vänder den 180!grader och såger en till. Möjligen man kan ta två men sen börjar det slå sig lite i ändarna.

Användarvisningsbild

Re: Solosåg M8 mått problem

MartinH  
#461168 Om jag kommer ihåg rätt så ska man använda bark-/stockstöd i ändarna av stocken för att undvika att ändarna slår, böjer ned sig. Dessa håller stocken i samma position.

Man sågar då från samma håll hela tiden, vänder alltså inte blocket 180 grader.

Har jag fel här, men så kommer jag ihåg det.

Mvh
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Solosåg M8 mått problem

Mowi850  
#461180 Jag får tacka för alla råd och tips. Men det har inte blivit nått mer sågat än pga sjukdom men när jag blir bättre så ska jag igång igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Solosåg M8 mått problem

skogshasse  
#461200
MartinH skrev:Om jag kommer ihåg rätt så ska man använda bark-/stockstöd i ändarna av stocken för att undvika att ändarna slår, böjer ned sig. Dessa håller stocken i samma position.

Man sågar då från samma håll hela tiden, vänder alltså inte blocket 180 grader.

Har jag fel här, men så kommer jag ihåg det.

Mvh
MartinH


om man gör som du beskriver så måste man ha något som håller fast blocket på mitten för annars så reser det sig

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).