http://www.alingsastidning.se/2017/06/t ... m-elbilar/
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II
JohannesG skrev:Inget överraskande för mig alls, säger sig självt att ju längre tid det tar att "tanka" desto fler stationer behövs. Men det är många som inte tänker så långt.
http://www.alingsastidning.se/2017/06/t ... m-elbilar/
Palleman skrev:Ska bli spännande att följa prissättningen av el framöver. Med dagens mått drar ju en normaltung bil på 2 ton ca 2Kw/mil. Bränslekostnaden med dagens elpriser blir väl då drygt 2 kr/mil. Skulle den prissättningen stå sig så kommer det bli väldigt mycket billigare att åka bil och fler kommer att göra det. Mer köer och större behov av nya vägar mm. Dramatiskt minskade skatteintäkter till staten. Allt detta behöver kompenseras någon stans genom höjda skatter. Frågan är vad det skall tas ut någonstans?
Skogsfrost skrev:Lyckas de utveckla superkondensatorer så att de kan bära samma kapacitet som batterier. Då lär ju laddningen gå lika snabbt som att tanka dagens bensinbilar. Här finns en artikel om detta... https://www.nyteknik.se/energi/superkondensator-kan-ladda-elbilen-pa-sekunder-6811926
gnisten83 skrev:Så länge inte bilen går direkt på enbart luft har staten kontrollen på hur kraften kommer till fordonet och hittar alltid en väg att få ut den skattemängd de anser sig behöva
Nybörjare1 skrev:Fast det där är ju bluff att det skulle vara för klimatets skull.
Sedan kan man ju vilja tro att det är för klimatets skull men det är en annan sak.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elbi ... atvarsting
Vedproducent skrev:gnisten83 skrev:Så länge inte bilen går direkt på enbart luft har staten kontrollen på hur kraften kommer till fordonet och hittar alltid en väg att få ut den skattemängd de anser sig behöva
Statens totala skatteintäkter är drygt 1900 miljarder årligen. Det är ändå en väldigt liten del av det som kommer från vägtrafikens bränslen. Många som tror att skatter på just elen för att driva fordonen skulle öka dramatiskt. Visst kan det öka men jag ser inte riktigt varför. Skatteintäkterna kan lika väl läggas på något annat för att få in samma pengar. Sen förstår jag inte riktigt resonemanget egentligen. Vi går inte från bensin/dieseldrift för att köra billigare. Det är inte huvudsyftet med energiomställningen. Vi gör det för miljöns skull och för att vi måste hitta alternativa bränslen för fordon som ersätter nuvarande bränslen.