Traktorer och processorer

Traktor, kran och aggregat? en djungel!

99 inlägg 29070 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

frågande och vetande  
#460666
barkspaden skrev:Så här ser det ut, gick ut och filmade lite

Kan tyvärr inte se klippet :((

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

plutten  
#460667 Barkspaden, jag håller med om din analys av nämnda aggregat. AM 300 är ett allför lätt rullmataraggregat, duger endast för pinnved. JOBO är helt okej. Kvistkraften är något helt annat än på AM 300. Har inte helt koll men har inte Naarva 100 cm:s slaglängd. Isåfall blir den mycket lång i fällningsskedet, med en del okvistade varv som resultat.
Själv har jag ett Nisula 325H aggregat. Ett perfekt 1-gallringsaggregat, ev också tidiga 2-gallringar. Hade tidigare ett Arbro 400S samma som 350 i Sverige. Men på grund av den stora arealen gallringsskog bytte jag bort Arbron. Men har du mycket skiftande skog och olika typ av avverkningar är stegmataren ett bra alternativ.

Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

barkspaden  
#460694 Jag har ca 1500 kubik tall som ska gallras ut. Och sedan en mindre slutavverkning på ca 200kubik på en hektar. Dom har stått tätt och medeldiam där är 21cm.

Rullmatningen som tillval på jobo går lös på 45 000, sedan en har dom en enklare diamtermätning för cirka 10 000kr

Är det något som provat eller sett dessa aggregat?

Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

stegmaster  
#460702
frågande och vetande skrev: Något man slås av är vikten Tapio väger dubbelt så mycket som Naarva S23c. Vikten brukar skvallra lite av vad den är byggd av. även något lägre matningshastighet till Naarvas nackdel.

Och vilken Tapio modell var detta??? 600exs??
Tapio 350 väger vel bara ca 40-50kg mer enn Naarva 23c??

När det gäller matningshastighet och kraft så bordet den var ganska lik på alla dessa stegmatar aggregat då alla kör med 40mm kolv (med samma flödet och tryck), förutom Tapio 160 som har mindre kolv, så den er snabbare men svagare.
(och et lite undantag för Naarva s25 som har snabbsgång på kolv ut, som gör den lite snabbare enn dom andra)





plutten skrev:Har inte helt koll men har inte Naarva 100 cm:s slaglängd. Isåfall blir den mycket lång i fällningsskedet, med en del okvistade varv som resultat.

Naarva 23c har ju endast 50cm slaglängd. Mitt Naarva S25 har 100cm.

Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

frågande och vetande  
#460711 Kan jag ha misstagit mig så. Måste kolla upp lite mer noggrant senare. I vilket fall som helst är det bara positivt om det är som du skriver att de håller sig rätt lika i vikt. Blir ju klart mer intressant som ev köpeobjekt.

Bra att du kan komma in med öite fakta då jag tycks misstagit mig

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

Seb macahan  
#460729 Gällande hastigheten så är inte alla aggregat lika snabba/långsamma. Det har inte bara med storleken på kolven att göra utan vilka ventiler som styr kolven och hur man löst programmeringen och flödena i ventilblocket.
Jag har tittat på Jobo´s 75 combi och måste säga att det ser bra ut. Men det är ett långt aggregat med okvistade varv som negativ effekt. Naarva aggregaten har sin mätning och styrning via bluetooth till din telefon som ett alternativ.
Jag har den enklare "datorn" till mitt Tapio 4st förval och ingen diameter mätning, däremot sitter det en givare som indikerar lägsta tillåtna diameter för kubb, timmer och massa. Sen kan man ställa in att den ska stega en modul fram eller bak men inget jag använder. Jag trodde jag skulle sakna fler förval och diameter men måste nog säga att det räcker gott med dessa förvalen. Någon gång ibland saknar man något förval till men då håller man bara in knappen för matning tills man når rätt längd. Men ska man hugga mycket hade volym beräkning varit intressant. Det finns som tillval till Tapio men inget som jag la pengar på. Men för er som funderar på o köpa aggregat, var ni inte på Elmia? Där fanns både Naarva, Arbro, Tapio, Nisula, Biojack, Am300 att se på och ställa frågor om.
Sen finns det ju faktiskt ett till BJM. Även om jag bara hört negativt om BJM på flera håll så kanske de har ryckt upp sig.

Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

barkspaden  
#460734 Visst är det så att man skulle varit och kollat, men tiden ska räcka till också.

Jobo är det som känns mest intressant, men vis av erfarenhet efter att själv arbetat med utveckling av system och lösningar större delen av mitt yrkesliv så är det rätt avskräckande.

Om aggregatet är av god kvalité och fungerar väl så funderar jag över varför inte det verkar finnas några som kör med det.

Det kan vara ett hejdundrades fint aggregat, men varför säljs det inte i mängder då?

Rullmatningen ser riktigt bra ut, men köper man en massa dyra problem?

Det skulle kännas bra mycket bättre om det fanns någon på forumet som har ett och berätta sin åsikt om det.

Kanske skogsforum grabbarna skulle ta och prova lite stegmatare och slänga ut lite filmer, för vi verkar vara rätt många som är intresserade av den typen av lösning på våra olika vidunderliga maskiner var och en av oss skissar och skruvar i :-bd

Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

barkspaden  
#460737 Testar att länka till min sida och ser om det går att se


Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

stegmaster  
#460738
Seb macahan skrev:Gällande hastigheten så är inte alla aggregat lika snabba/långsamma. Det har inte bara med storleken på kolven att göra utan vilka ventiler som styr kolven och hur man löst programmeringen och flödena i ventilblocket.

Jo det er nog rett, men tror endå det er rett marginalt.

Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

stegmaster  
#460739
barkspaden skrev:Kanske skogsforum grabbarna skulle ta och prova lite stegmatare och slänga ut lite filmer, för vi verkar vara rätt många som är intresserade av den typen av lösning på våra olika vidunderliga maskiner var och en av oss skissar och skruvar i :-bd

Jag kan ju börja med film då jag trasslar med lite övergrova träd som blåst ner, så man får dra rejält, då dom låg kryss och tvärs över varandra.
Några fick jag kapa loss första 5m stocken med motorsåg, då den var typ 40cm++ grov.
Aggregatet er et Naarva 2000-25(numera s25) som jag köpte nytt i år 2005, och sitter på en 5,5t grävmaskin.
Detta er bästa komboen för min del, då det nästan alltid behövs grävas endå (terrängen er rejält brant och jäklig), sen är grävaren rejält stärk mot en vanlig griplastare.
Förutom att man kan svänga 360¤, så har man bra förarplats med god sikt til aggregatet, dessutan smidig att köra fram/tilbaka.
Brukar jibben för att lyfta maskinen lite när det ska svängas.
Nackdelen er ju att det inte går så snabbt att larva om man ska göra lengre flytt.
Aggregatet monteras på, på 2 min, och tas av på 1 min.
(Har even video på detta som dock inte er laddad upp, men detta er inga skrytsiffror, jag har bevis på att det funkar så. 8)

Första trädet i filmen er en tall på ca 25m och ca Ø30cm i roten, så det er precis så stort som det orkar med, utan att manuellkapa.


Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460744 Hur ställer sig köpare av de sågbara sortimenten av att aggregatet klipper av virket?

Att kunna göra en rättvis jämförelse mellan olika aggregat är inte helt lätt då de finns många olika lösningar på vilken pump som används, här finns hela spektrat med dom som kör på traktorns flöde på en lite äldre traktor till de som har Ls med hypros pump till 755.
Lättare att jämför hur snabbt en Rottne eller John deere slukar ett träd när allt är fabriksbyggt ihop.

Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

svampbob  
#460745 Ang Naarva S23C så blev det en liten film när vi körde i vinter.



Förvals automatiken gör det möjligt för Mannfolk att filma med en hand samtidigt som trädet upparbetas. Det hade inte jag klarat :grin:

Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

stegmaster  
#460773
gnisten83 skrev:Hur ställer sig köpare av de sågbara sortimenten av att aggregatet klipper av virket?



Ja det er en bra poeng, för klipping gillas vel inte va jag vet, utan att jag helt fatter varför.
Tycker mig aldrig se några sprikor, och kapytan er rett fin.
Kapar man av en skiva på 2-3 cm med motorsåg, så kan man inte se att stocken vore klippt.
För min del er det lungt, då alt virke går til vedproduktionen.

Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

mrvimek  
#460786
barkspaden skrev:Så här ser det ut, gick ut och filmade lite
det går inte att se på filmen

Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

barkspaden  
#460793 Den finns lite högre upp där den ska fungera

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).