Avverkning (slutavverkning)

Om jag avverkar skog.

8 inlägg 9390 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Om jag avverkar skog.

kennethkk  
#460576 Om jag avverkar skog så blir det väl skatt och moms på det. Men hur blir det om jag köper en maskin för avverkning pengarna.

Mvh kenneth



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Om jag avverkar skog.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460588 Momsen du får för avverkningen skall du betala in till staten. Momsen du betalar vid inköp av maskiner får du tillbaka - om du köper en maskin med specad moms.

Det blir skatt på avverkningen. Maskininköpet minskar inte skatten direkt, utan man får skriva av den på 6(?) år.

Skogsavdrag minska skatten, expansionsfond är lämpligt för de pengar du köper maskin.

Användarvisningsbild

Re: Om jag avverkar skog.

Bredsjön  
#460595 Kort svar: Ja, visst kan du köpa maskiner för virkeslikviden. Men om de kostar över ett halvt basbelopp (22399kr+moms) så måste se skrivas av över tid. Vanligast 20 procent per år under fem år.

De möjligheter du har att skjuta upp skatten till avskrivningar senare år är:

Du kan avsätta 60 procent av virkeslikviden till skogskonto (40 procent vid leveransvirke)

Om du köpt fastigheten kan du göra skogsavdrag med 50 procent av virkeslikviden (30 procent vid leveransvirke), som mest upp till halva anskaffningsvärdet.

Eller så kan du använda dej av expansionsfond:
Om du tex köper en maskin för 100 000 kr plus moms (momsen drar du av samma år som inköpet) så skriver du av 20 000 i bokföringen samma år. 80 000 som återstår avsätts till exp. fond. Plus att du får sätta av bolagsskatt på 22568kr (som du först får betala in och sedan får tillbaka om du redovisar underskott senare år). När du sedan skriver av ytterligare 20 procent nästa år återför du 20 000 från expansionsfonden. Lika nästa år osv tills maskinen är helt avskriven.

Avatar Fallback

Re: Om jag avverkar skog.

kennethkk  
#460596 Nu tror jag att jag börjar förstå lite.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Om jag avverkar skog.

paan14  
#460599 Du kan även be att få köparen av virket att betala en del i år och en del nästa år. För att inte få alla pengar på samma år. Om du litar på köparen vill säga. Det bästa är att bygga upp ett visst underskott, innan du avverkar, mängden beroende på möjlighet till skogsavdrag, tidigare underskott, etc...enligt ovan inlägg.

Avatar Fallback

Re: Om jag avverkar skog.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460600
kennethkk skrev:Nu tror jag att jag börjar förstå lite.


Det tror man bara, finns oändligt med kombinatione! :)

Användarvisningsbild

Re: Om jag avverkar skog.

Bredsjön  
#460646
kennethkk skrev:Nu tror jag att jag börjar förstå lite.


Det jag glömde nämna om expansionsfond är att du betalar maskinen direkt med virkeslikviden och behöver inte själv ligga ute med några egna skattade medel. Expansionsfond är bara en skatteteknisk reservering av pengarna och inte nån fysisk fond som pengarna måste sättas in på.

Till skillnad från om man nyttjar skogskonto då pengarna faktiskt måste sättas in på ett särskilt konto.

Användarvisningsbild

Re: Om jag avverkar skog.

Bredsjön  
#460650
Mangan skrev:
kennethkk skrev:Nu tror jag att jag börjar förstå lite.


Det tror man bara, finns oändligt med kombinatione! :)


Så sant! Om man inte har stenkoll själv så lönar det sej sällan att inte ta hjälp av revisor för att kunna skatteplanera på bästa sätt.

Varje skogsägare situation är unik och som du påpekar finns det oändligt många olika upplägg att välja på. För en del är tex positiv räntefördelning ett mycket viktigt verktyg att kunna använda, medans det för någon annan inte alls är nån bra idé att binda skattat kapital i verksamheten. Allt måste anpassas helt individuellt från person till person.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).