Traktorer och processorer

Traktor, kran och aggregat? en djungel!

99 inlägg 29202 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Traktor, kran och aggregat? en djungel!

frågande och vetande  
#460424 Nu har jag äntligen fått möjlighet att räkna på vad det skulle kosta att införskaffa en lämplig traktor, fäste, kran och aggregat :!:
Det jag har stött på är dock en djungel, och jag skulle gärna se en diskussion här som hade lett fram till en bra praktisk lösning (med största förhoppning om att ett fint ekipage slutligen kommer stå hemma på gården). :-bd
Det finns så enormt många faktorer som spelar in för att få hållbara komponenter som samspelar bra med varandra, så jag tänker undan för undan lägga upp mina funderingar med förhoppning om att lite ris och ros kommentarer här inifrån forumet :d

Tanken så här långt.

En valmet/valtra, välkända på marknaden med bra lösningar för skogsanpassning. (vilken står dock i förhållande till vilken kran och aggregat det blir).

Kran: Mowi/Mohedas FTG kranar, återigen välkända bra kranar som är robust byggda. detta med lämpligt jakefäste.

agreggat: nisula är de enda jag tittat på hittills, här finns mycket att spåna vidare på.

Detta blev mycket att läsa men fasen vad jag har kört fast när det gäller detta, så hjälp mig gärna vidare!!!



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460426 Du glömde det viktigaste: Hur grovt vill du kunna hantera?

MVH
Morgan, K.T.S

Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

frågande och vetande  
#460429 Snabba ryck:)

Har ca 700-800 m3sk gallringsvirke att ta ut årligen så som det ser ut nu. Fördelningen på första gallring är ca 70%. Detta innebär i min värld att det är bättre val med stegmatare som är lättare, vilket i sig gör att man kan ha en längre kran utan att man behöver större "tyngre" traktor som stabiliserar. Nackdelen är hastigheten, vill ju naturligtvis gallra så mycket av dessa kubiken själv...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

barkspaden  
#460445 Vilken Nisula har du kollat på?

Kollar själv på Jobo st75 combi och naarva s23.
Men man får en fin rullmatare med styrsystem för iaf vad jobo kostar

Velar fram och tillbaka,

Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460459 Återigen en fråga om budget, nytt/begangnat ?
@seb macahan kollade friskt och köpte MF 5713 med kranfäste från Ölmstad (typ Jake) och hade en tapio 350 sen ett par år innan och kessla kran.

Nisula 325?
Antar att du kommit fram till en Valtra med skogstak och twintrac med kopplingfri fram/back?
Fördelen med stegmatare av typ Arbro 350 och Tapio 350 är dom utan vidare klarar 2gallring både i kapdiameter och kvistningskraft och mina Arbro aggregat har varit mina bästa vänner i alla stormar vi haft här i Småland både i slutavverkningsskog som i första gallring.

Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

frågande och vetande  
#460464
barkspaden skrev:Vilken Nisula har du kollat på?

Kollar själv på Jobo st75 combi och naarva s23.
Men man får en fin rullmatare med styrsystem för iaf vad jobo kostar

Velar fram och tillbaka,

Jobo st75 combi är något jag lagt åt sidan faktiskt, inte på grund av priset men själva tanken bakom skapelsen. En matningshastighet på 2,5 m/s är inte mycket, det är trots allt hastigheten som hjälper till att slå av kvistarna. Sedan känns det inte helt övertygande med denn kombon som de har tagit fram. Lite som en skiftnyckel, den funkar till mycket men är inte bra till något...

Naarva å andra sidan har en bra kundkrets som verkar nöjda. Verkar också vara ordentligt byggda när man vid något tillfälle fått komma nära och titta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

frågande och vetande  
#460491
gnisten83 skrev:Återigen en fråga om budget, nytt/begangnat ?
@seb macahan kollade friskt och köpte MF 5713 med kranfäste från Ölmstad (typ Jake) och hade en tapio 350 sen ett par år innan och kessla kran.

Nisula 325?
Antar att du kommit fram till en Valtra med skogstak och twintrac med kopplingfri fram/back?
Fördelen med stegmatare av typ Arbro 350 och Tapio 350 är dom utan vidare klarar 2gallring både i kapdiameter och kvistningskraft och mina Arbro aggregat har varit mina bästa vänner i alla stormar vi haft här i Småland både i slutavverkningsskog som i första gallring.


Ja tyvärr har man en budget att titta på också;) blir med säkerhet en begagnad traktor men i övrigt nytt. Ska trots allt användas under lång tid och mycket, så ny kran och aggregat är nog rätt väg känns det som nu.

Traktorn du nämnde stämmer rätt väl in på min önskelista, men får ta en funderare i vilken storleksklass jag ska satsa på.

Har faktiskt haft nöjet att läsa lite trådar som du skrivit i tidigare, och fått lite att tänka på. Funderar nu på att lägga mer krut på en starkare kran med längre räckvidd och gå ner till att ha en stegmatare i änden...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

barkspaden  
#460500 Jag köpte en Huddig, och sedan en vagn 10T som jag lät plocka bort kranen.

Kranen fick ett S45 fäste. Nu när jag cirka 9m, samt kan jag vrida och vinkla på alla möjliga vis med gräveleganten, rototilten.

Vinschen fick sitta kvar samt rotorn och gruppen.

Vagnen gav jag 25 000 för som jag lät bläsras och lackas av dom som byggde om kranen.

Huddigen är bra i skogen då den har pendald midja, kraftig hydraulik samt har en bra maskin att bygga vägar med, avverka och skota med.

Det jag ska dit med nu är en steg eller rullmatare.

Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460517 Ser en 1160 framför mej men jag tänker kanske för stort?

Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

barkspaden  
#460529 Det är bland dom sista 960 som tillverkades innan dom bytte namn till 1160. Det står 1160 i datorn. Det som skiljer är att 1160 fick steg 1 diesel så 960 är lite mindre törstig

Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

Seb macahan  
#460545 Jag vill påstå att det här med o bygga aggregat på traktor så finns det inget rätt och fel. Det handlar om vad du har för terräng och vad du har för ambitioner och hur du vill utföra jobbet. Enligt mig så handlar det mindre om vad du producerar per timme. Aggregatet i kranen kommer aldrig att bli flaskhalsen i produktionen utan det handlar mer om maskinen och anpassningen av den. En traktorskördare kan aldrig mäta sig med en konventionell gallringsskördare i produktion i alla fall, så om du får ihop 10, 15 kanske 25fub om dagen i 1:a gallring så ligger man ändå långt efter. Jag producerar i princip lika mycket i skogen med min stegmatare som jag gjorde med min gallringsskördare utav just den anledningen att det alltid var jag själv som var flaskhalsen. Har man som jag ett arbete som inkomstgivare och ska sköta skogen som hobby så kommer jag aldrig att bli så duktig att det "lönar" sig med ett rullmatat aggregat, oavsett vad det sitter på för maskin. Flaskhalsarna sitter på andra ställen, typ av kran, markfrigång, sikt, manövrerbarhet i skogen, smidighet mm. Och allt som oftast rutin.
En Huddig i skogen är helt otänkbart hos mig för mig likaså en grävmaskin. Men hos någon annan kan det vara helt rätt. Mitt tips till dig @frågande och vetande är att inte ha för bråttom med vad du skaffar för prylar. Ergonomin i kranen kan vara viktigare än räckvidden, en lång kran kan vara bra men på fel maskin helt värdelöst. För egen del så rankar jag Mowi's nyhet men parallellförd kran med utskjut som en het nyhet i traktorskördar världen.
Varför just Valtra ger jag mig inte igen men se med öppna ögon. Ska du köpa begagnad traktor är kanske Valtra det enda alternativet men det dräller inte av dom med twintrac med hyfsade timmar på mätaren än mindre med "sky view tak". Idag bygger man om vilken traktor som helst med twintrac, bukplåt etc för ungefär samma peng oavsett märke (obs även begagnade).
Val av aggregat är ju klurigt. Men hade jag haft så stor andel 1:a gallringsskog som du verkar ha så är nog frågan om du inte ska satsa på rullmatat i alla fall. Det kommer o ställa högre krav på både kran traktor och förare men kanske ändå. Jag är mycket nöjd med mitt aggregat och skulle jag uppgradera så är det inte aggregatet. Men mina "behov" är mer spretiga och inte alls så stora som dina. Precis som Gnisten83 vill jag kunna hantera 2:a gallring och vindfällen också.
Men prova många olika kranar och maskiner (och helst i skogen) innan du bestämmer vad du ska bygga på. Jag har provat mig fram och vägt för och nackdelar och jag vet ju inte om mitt nybygge blir bra det heller. Men jag tror det :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

barkspaden  
#460549 Bara en nyfiken fråga, i vad för typer av marker kan du köra Valtra där inte en Huddig tar sig fram?

Avatar Fallback

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

valtra mega  
#460555 Köpte senaste höst en valtra x 115 -99 ombyggd som ny till huggare med 8m parallellkran och ett keto 51 fällhuvud tar 37 cm träd .
Kostnaden för att bygga om en traktor till huggare skulle blivit mycket större fast man skulle haft traktorn färdigt så jag skulle ge rådet att försöka hitta en färdigt ombyggd helst midjestyrd med rullmatat aggregat

Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

Seb macahan  
#460560
barkspaden skrev:Bara en nyfiken fråga, i vad för typer av marker kan du köra Valtra där inte en Huddig tar sig fram?


Blöta & svaga marker. En Huddig väger väl runt 10-11ton? Sen är det väl tveksamt om man kan köra traktor där också ibland... :sad: av tidigare erfarenheter i höst att döma........

Användarvisningsbild

Re: Traktor, kran och aggregat? en djungel!

barkspaden  
#460564 Bara köpa till bandsatsen Muddy Marry 8)

Jag är mycket hellre på blöta svaga marker med huddigen än en jordbrukare. Man lägger ned frontskopan och drag sig fram med stödfoten på jibben.

Går man bet ändå lyfter man upp maskinen, fäller ned labbarna och petar under det som behövs för att ta sig vidare.

Det är en grym maskin att ta sig fram i skiftade terränger.

Men klackdäck som dom ofta har är inget att åka ut i spenaten med, då är det kedjor på direkt om man ens börjar tänka tanken kanske kedjor på...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).