Sågverk (mindre)

Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

60 inlägg 27427 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460312 Startar härmed en ny tråd då de existerande hyveltrådarna spretar iväg.
Om man tänker sig en som har en såg och behöver hyvla en mindre mängd varje år
utan att så hårt behöva räkna på arbetskostnaden utan kan tänka sig lite omständigare
arbete för att på så sätt hålla nere investeringskostnaden, vilken hyvel är då rätt?
En som ser fin ut är Logosols DH410 bild:
1497787241_logosol_dh410_2461.jpg

För fyrsidig hyvling körs ämnet två gånger genom maskinen medan planhyvling och tvåsidig hyvling görs i ett moment. DH410 kan hyvla upp till 410 mm breda och 260 mm tjocka ämnen. Det är också möjligt att hyvla avsmalnande golvplank och panelbrädor.

Är det smartare att söka en begagnad proffsmaskin istället?



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

Bax  
#460316 Är proffsmaskinen lätt och snabb att posta, du klarar dig på den säkring du har samt har platsen så, Ja.

Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

Grävan  
#460317 Bra tråd! Går i samma tankar.

Avatar Fallback

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

Brorsan  
#460322 Jag köpte en solohyvel med 3 kuttrar när jag byggde mitt hus 1996. Den klarar 260 mm bredd, ska man plan hyvla får man köra virket 2 ggr. Jag planhyvlade allt virke till huset, råplan till panel samt råspont till yttertak och alla innerväggar. Det går ju inte med blixtens hastighet men det duger när det är för eget bruk. Den har stått i några år nu men nu ska jag hyvla råspont till lagårdsbygget. Priset på hyveln var överkomligt på den tiden (runt 25´). det som hänt med hyveln är att jag krökt en motoraxel men den gick att rikta, klantade till det när sidkuttern stod still och körde igenom något grovt som tog i kuttern.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

Göt  
#460330 Ser ibland annonser på gamla hyvlar som går för skrotpris men de kanske väger en 5 ton #:-s kan väl vara ett alternativ

Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

BjörnS  
#460343 Jag har en äldre Logosol med 4 kuttrar, köpte den begagnad. Ibland får man de billigt på blocket inkl spånsug och hyvelstål. Oftast är de i väldigt bra skick då de flesta inte använda de så mycket. Gummirullorna ska vara i bra skick.
För hemmabruk är de full tillräcklig. Inget problem att hyvla några hundra meter i en timme. Men en kraftig spånsug och tryckluft är ett måste för bra resultat.
Köpa man en äldre model behöver man dock flytar veven till breddinställningen från baksidan till framsidan. Men det tar inte mer än en timme.
In och utmatningsbord är också viktigt. Och hjul under maskinen, jag vill inte att jag blockera hela verkstan med en fast stående maskin. Man behöver ju 2x2m för hyveln plus 5m på varje sida för in och utmatning.

Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

BjörnS  
#460345 Det är en PH260 som jag har. Tillverkaren är Moretens i Östersund.

Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

BjörnS  
#460347 Det som är jämförbart med min gamla PH260 är nu PH260 pro. Och den kostar 80.000kr. Jag gav 48.000kr och då ingick spånsug och mycket annat tillbehör.
Och jag tror inte att det blev hyvlad mer en några tusen meter med den.

Avatar Fallback

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

valtra a 72  
#460364 Har två logosolhyvlar, en PH260 och en SH400 och jag tycker att dom funkar bra och är enkla att posta men man måste ha en ordentlig spånfläkt för att få ett bra resultat.Jag använder nog SH400 mera pga att den är så enkel att ställa in och man har ju även klyvfunktionen i den.Har 20 ampere huvudsäkring och det är nog minimum om man ska driva både hyvel och spånfläkt. Köper man begagnat får man oftast med en hel del stål på köpet också.

Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460369 Jag antar att man måste kunna hyvla spontat virke för att en egen hyvel ska vara försvarbar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

Pabene  
#460384 Jag köpte först en Moreten PH410. Det är en tvåkutterhyvel, med en 410 mm horisontell överkutter och en vertikal 30 mm spindel på vänster sida. Vi hyvlade ganska mycket i den, råplan för fasad och en del byggreglar. Det bästa och "dyraste" vi hyvlade var 400 mm kilsågade golvbrädor. I den kan man fräsa notspår i koniska ämnen. Man får visserligen vända och köra en gång för att fräsa andra sidan. Jag slipade om en fräs så att vi kunde såga ut lös fjäder ur plywood. Jag sålde sedan den hyveln till en god vän och köpte en Moreten PH260 4-kutterhyvel. I den har jag kört en del spontat, profiler och lister. Jag saknar dock den enkla och snabba 2-kutterhyveln, framförallt att den alltid var redo för breda ämnen. Jag håller helt med om att båda dessa hyvlar behöver kraftigt utsug, minst 4-5 kW fläkt för PH260.

Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460460 Mkt intressant, enkel och snabb tilltalar mig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

josip  
#461185 Ja, jag har också en DH410. Tycker att det är en bra universialhyvel då man kan hyvla brett. Det är litet tråkigt att behöva slipa / byta hyvelstålen dock ifall de nötts bara på vänstra sidan där man mest hyvlar om man använder båda kuttrar. Man kanske kunde montera smalare stål när man kör panel / plank osv. Någon som provat detta? Typ från solohyvel, passar de månne? Jag har en 1,5kw spånsug för hyvelkutter (med spånlåda som man kan lyfta / placera mha. traktor eller minilastare) + en 500w för fräsen (påsmodell). Sen har jag även en litet kraftigare påssug som kan användas för hyvelkuttern i nödfall, dvs kan köra med två påssugare vid behov. Men påsar blir ju fort fulla så det är bara för småbehov de funkar. Spånlådan är praktisk för man kan placera den inomhus eller utomhus enligt behov. Har filttak och tål väder. Rymmer ca 1,5-2m3
Har också drömt om en större maskin, men de det kräver ju då fast installation, stora säkringar och mycket att hyvla. DH410 kan man flytta runt på hjulen eller ta i gafflarna på minilastaren och får in den litet var som helst.

Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461247 Det där med en flyttbar spånlåda var nytt för mig, kanske det skulle vara rätt i mitt fall åxå, ska tänka på det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

halvproffs  
#461253
valtra a 72 skrev:Har två logosolhyvlar, en PH260 och en SH400 och jag tycker att dom funkar bra och är enkla att posta men man måste ha en ordentlig spånfläkt för att få ett bra resultat.Jag använder nog SH400 mera pga att den är så enkel att ställa in och man har ju även klyvfunktionen i den.Har 20 ampere huvudsäkring och det är nog minimum om man ska driva både hyvel och spånfläkt. Köper man begagnat får man oftast med en hel del stål på köpet också.


Har själv 16A säkring(inte huvudsäkring utan säkringskåpet i ladan) och det har aldrig varit några problem. Säkringen har gått ett par gånger men då har den blivit överbelastad när stallets lyse mm varit på samma säkringar. Numera åtgärdat.

Har haft mycket nytta av PH 260. Enkel att posta och lätt att flytta den om den är i vägen. Tillverkade en kraftig pall som både hyvel och fläkt står på. Flyttar med pallyftare. Tänk på att ju närmare fläkten är hyveln desto bättre prestanda bla därav min pall. Smidigt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).