ATV och UTV i skogen

Köpa fyrhjuling. Vilken?

86 inlägg 143254 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460368
Lx3 skrev:
Edit. Absolut inget att vara trumpen för alltså.


[emoji1] [emoji3] [emoji12]

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460370 Jo det blir väl så iom att mesta pengarna finns i USA så alla modeller oavsett fordon anpassas till den marknaden.

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

kalhuggo  
#460373 Men visst har japsarna ryckt upp kvaliten (over all) hos amerikanska tillverkare, man drar sig till minnes 80-talets Arctic Cat skotrar t.ex. Inte var det mycket att hänga i granen :smile:

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Lx3  
#461381 Hur har det gått här då? Blivit nån affär? :smile:

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Rogal  
#461420 Det går sådär. Ekonomin satte tillfälligt stopp. Ridbanan gick på mer än beräknat :cry:
Men nu är ju behovet å andra sidan ganska akut :grin:
Har hittat en suzuki kingquad 700 som jag nog klipper till på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Lx3  
#461426 Den blir du säkert nöjd med! :-bd

Avatar Fallback

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

boxer68  
#462877 Är inne på min tredje Artic Cat, supernöjd.
När du stängslar, får du många start och stopp, utan att du stänger av motorn, har Suzuki och Artic Cat en unik koppling i oljebad, som gör att drivremmen står stilla på tomgång.
Sätter du stolpar och har hjulingen med kan den stå på tomgång den tiden du sätter ner stolpen innan du kör fram till nästa.
Gör du detta utan att stänga av motorn på andra märken blir drivremmen skadad när motorn går på tomgång.
Så en Suzuki blir ett bra köp. Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

kalhuggo  
#462881 Inte riktigt så :surp: På arctic och suzuki ligger remmen ständigt i ingrepp och kopplingen är av centrifugaltyp och i oljebad.
På övriga funkar det precis som på en snöskoter att motorvariatorn går i ingrepp när man gasar :smile:

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

weldion  
#462998
boxer68 skrev:Är inne på min tredje Artic Cat, supernöjd.
När du stängslar, får du många start och stopp, utan att du stänger av motorn, har Suzuki och Artic Cat en unik koppling i oljebad, som gör att drivremmen står stilla på tomgång.
Sätter du stolpar och har hjulingen med kan den stå på tomgång den tiden du sätter ner stolpen innan du kör fram till nästa.
Gör du detta utan att stänga av motorn på andra märken blir drivremmen skadad när motorn går på tomgång.
Så en Suzuki blir ett bra köp. Lycka till.


På Yamaha så är primärvariatorn stillastående vid tomgång. Den snurrar endast igång vid gaspådrag. Yamaha = Ett säkert val.

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

kalhuggo  
#463068 Det har dom snott från Suzuki :grin:

Avatar Fallback

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Initium  
#478752 er i samme sitiasjonen selv, skal ha en ATV så guttungen kan være med å kjøre fram litt vindfall, tynning, ved og anne når vi jobber på farmen.
Veldig usikker hva velge. Ser jo at CFMoto, Lindhaj, Hisun mfl er EKSTREMT prisverde, men om kvaliteten er "sådåar " så frister det ikke veldig.
For oss blir det heller ingen tung bruk, og ganske få timer, kanskje 50pr år eller så. En HONDA føles rett, men de er faktisk ikke for salg i Norge for øyeblikket. Har funnet ut at det er flest Arctic-Cat i min prisbilde, Polaris liker jeg ikke noe særlig, og Can-Am ser jeg jeg mange som ikke er spesielt fornøyd med.
Hvor stor motor må jeg ha egentlig ? Ser for meg at en 450 er mer enn nok, kan en 300 også gjøre jobben ? Vi har kort kjøring, og det blir neppe gigantiske lass heller Ser for oss bare vanlig billig henger også, ingen fancy kranvogn eller noe sånn luxus....

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Lx3  
#478860 En 450 blir nog alldeles utmärkt till den körning du beskriver. Har själv en 420 till liknande arbeten och har inte gått bet än. Skulle nog inte vilja ha mindre dock, en 300 blir nog i minsta laget även om det säkert går det också.

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Nalle907  
#483337 Med risk för att bli idiotförklarad :-) skulle jag slå ett slag för TGB. Jag är inne på min andra maskin (första var en TGB 550iSE), och det enda jag behövt byta på den var solenoiden till startmotorn och temp-givaren till kylfläkten. Ja, sen bytte jag ut stålvajern i frontvinschen till syntetlina, men det handlade mest om att trumman rymde 15 meter syntetlina mot original 12 meter stålvajer.
Under de fem år jag hade den fick den slita hund såväl i skogen (1500 kg vagn med vajerkran) som vid snöröjning med plogblad och jag är positivt överraskad över hur robust och slitstark den var.

Avatar Fallback

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Hema  
#483401
Nalle907 skrev:Med risk för att bli idiotförklarad :-) skulle jag slå ett slag för TGB. Jag är inne på min andra maskin (första var en TGB 550iSE), och det enda jag behövt byta på den var solenoiden till startmotorn och temp-givaren till kylfläkten. Ja, sen bytte jag ut stålvajern i frontvinschen till syntetlina, men det handlade mest om att trumman rymde 15 meter syntetlina mot original 12 meter stålvajer.
Under de fem år jag hade den fick den slita hund såväl i skogen (1500 kg vagn med vajerkran) som vid snöröjning med plogblad och jag är positivt överraskad över hur robust och slitstark den var.

Vilken TGB har du nu o vad har du att säga om den?

Användarvisningsbild

Re: Köpa fyrhjuling. Vilken?

Nalle907  
#483413
1512155730_dsc_0155.jpg
1512155722_dsc_0154.jpg
1512155677_dsc_0153.jpg
1512155664_dsc_0152.jpg
Det blev en TGB 600 i EPS, skillnaden är att den nya har servostyrning, effektivare insprutning, parkeringsläge på variatorn och annan ljuddämpare.
Jag har bara hunnit köra en sväng med plogbladet men jag har inget att anmärka på.
Eftersom plogbladet hamnar i vägen för strålkastarna när man lyfter det, har jag monterat extra arbetsbelysningar (2x27 W LED framåt och 2x15 W LED bakåt), dessutom har jag satt ett 56A batteri på bakre lastracket för att ha ström till vinschen och till vajerkranen, samt skruvdubb i däcken så jag slipper kedjor på vintern.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).