Motorsåg och handhållet

Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

164 inlägg 63416 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

anersimyra  
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

johan eriksson  
#460203
Hema skrev:
johan eriksson skrev:Om man tittar på andra bilden där den har dubbla barkstöd så ser den även ut att ha en extra kedjefångtapp, den brukar väll vara vanligast om man kör med fullwrap handtag. Tror att Mange är med på ungefär vad jag menar.
Jag gissar på något mellan 70-80cc
Borde vara något som ersätter både 372 och 576.

Man kan väl tycka att det borde va ett jämt tiotal såsom 570 eller 580, men men.. Vi får väl se.


Svaret på vad den ska heta finns i en av de första länkarna som Fredrik la in. Och det är inget jämnt tiotal.

Avatar Fallback

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

Hema  
#460210
johan eriksson skrev:
Hema skrev:
johan eriksson skrev:Om man tittar på andra bilden där den har dubbla barkstöd så ser den även ut att ha en extra kedjefångtapp, den brukar väll vara vanligast om man kör med fullwrap handtag. Tror att Mange är med på ungefär vad jag menar.
Jag gissar på något mellan 70-80cc
Borde vara något som ersätter både 372 och 576.

Man kan väl tycka att det borde va ett jämt tiotal såsom 570 eller 580, men men.. Vi får väl se.


Svaret på vad den ska heta finns i en av de första länkarna som Fredrik la in. Och det är inget jämnt tiotal.

Ja jo vi får se om det stämmer.

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460224
TrioBrake skrev:
Mange skrev:Den finns till 562, fullwrap o 3/4 wrap..


Mange?! Finns det "Fullwrap" till 560? Bara lite smått nyfiken sådär ;)


Till 562 finns det. Vet inte om tanken är samma på 560, men misstänker det.

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

MartinH  
#460263
anersimyra skrev:https://www.ebay.com/p/OEM-Husqvarna-562-XP-562xp-Cs2260-Full-Wrap-Front-Handle-Bar-P-n-505156901/2019491885 Det finns.. :-BD


En fråga, vad är vitsen, fördelen med full wrap? Man kan säkert hålla sågen i fler positioner men behövs det?

Mvh
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

TrioBrake  
#460267 Men hur funkar det då rent praktiskt för jag har ju värme i bågen, då försvinner väl det?

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

johan eriksson  
#460270 Har funnits sågar som haft Fullwrap med värme, men hur det ser ut idag vet jag inte.

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

johan eriksson  
#460272 Kollade sprängskiss nu, till 562 finns fullwrap med värme.

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

TrioBrake  
#460273
MartinH skrev:
anersimyra skrev:https://www.ebay.com/p/OEM-Husqvarna-562-XP-562xp-Cs2260-Full-Wrap-Front-Handle-Bar-P-n-505156901/2019491885 Det finns.. :-BD


En fråga, vad är vitsen, fördelen med full wrap? Man kan säkert hålla sågen i fler positioner men behövs det?

Mvh
MartinH



Det ser ju så jävla fränt ut! Tänk dig fullwrap på 560in tillsammans med ett 28" svärd, och sen så käften full med tuggtobak... Då är man mer eller mindre en jänkare! ;)!

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

Peteflamingstar  
#460279
TrioBrake skrev:
MartinH skrev:
anersimyra skrev:https://www.ebay.com/p/OEM-Husqvarna-562-XP-562xp-Cs2260-Full-Wrap-Front-Handle-Bar-P-n-505156901/2019491885 Det finns.. :-BD


En fråga, vad är vitsen, fördelen med full wrap? Man kan säkert hålla sågen i fler positioner men behövs det?

Mvh
MartinH



Det ser ju så jävla fränt ut! Tänk dig fullwrap på 560in tillsammans med ett 28" svärd, och sen så käften full med tuggtobak... Då är man mer eller mindre en jänkare! ;)!


Av samma skäl som jag skaffat höga toppkåpan till bägge mina storsågar... :-bd

Avatar Fallback

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

Hema  
#460311 Glöm inte att skippa skyddskläderna o hörselskydd, så är ni en bra bit påväg. ;)

Avatar Fallback

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460314 Bruakr de inte vara väldigt noga med ett par små skyddsglasögon i plast då?

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

MartinH  
#460323
TrioBrake skrev:
MartinH skrev:
anersimyra skrev:https://www.ebay.com/p/OEM-Husqvarna-562-XP-562xp-Cs2260-Full-Wrap-Front-Handle-Bar-P-n-505156901/2019491885 Det finns.. :-BD


En fråga, vad är vitsen, fördelen med full wrap? Man kan säkert hålla sågen i fler positioner men behövs det?

Mvh
MartinH



Det ser ju så jävla fränt ut! Tänk dig fullwrap på 560in tillsammans med ett 28" svärd, och sen så käften full med tuggtobak... Då är man mer eller mindre en jänkare! ;)!


Då förstår, tänkte inte på det...:-)

Mvh
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

Peteflamingstar  
#460355 Öronproppar och järnhatt! :-BD
Närå, när det gäller säkerheten (och svärdslängden) kör jag på europeiska stuket!

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

MartinH  
#460401 Om nu någon jänkare skulle få för sig och säga typ ni svenskar är så mesiga för ni tänker så mycket på säkerhet, mot förmodan alltså :-).

Då finns det bra argument att ta till. De som fällde de stora jättetujor med flera trädslag i slutet av 1800 och början av 1900-talet på amerikanska västkusten var svenskar och finnar. Om detta går att läsa i Lars Nordströms bok "Skogshuggarna i Fjärran västerns Skogar", förlag Votum. Samt recension i Västerbottens kuriren (VK) 2017-06-01.

Så vi kan allt sträcka på oss lite granna.

Mvh
MartinH

PS. Jens det var nog med en och annan norman också. DS

PS. 2: Detta är inget inlägg i miljödebatten beträffande dessa träd och lämpligheten i att fälla dessa träd. DS.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).