Uppvärmning

Hur ska jag värma mina hus?

122 inlägg 58504 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460055 Har bergvärme sedan 6år tillbaka. Hus är från 1900-talet med 2-glas 250m2 i södra Sverige. 20A säkring.
En avfuktare i torpargrunden har jag kostat på. Tror det landa på 25' med installation. Märks ej på elräkningen.
Varit med om ett elavbrott på 1dygn vid ca 5grader då blev det att elda i kaminen.
Tid som skulle gått åt till vedhantering har jag t.ex. lagt i skogen på röjning.

Så för mig är bergvärme det enda valet. Elpriset måste nog upp på 1-1.5kr/kwh(idag 0.3kr/kwh) innan jag börjar fundera på andra alternativ. Men med ett elpris på 1kr kan det ju bli intressant med solel istället inkl någon typ av acctank för att klara svängningar :-).

Som jag skrev i en annan tråd
Ved = spara
Bergvärme = investera.

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Chuck Norris  
#460057 Jag hade för några år sedan samma frågeställning och räknade och funderade på flera alternativ. Jag kom fram till att om jag bara hade haft ett hus att värma så är det både lämpligt och billigt att gräva jordvärme. Nu har jag två stora och ett mindre hus samt verkstad att värma och därför blev valet en helautomatisk flispanna pga att det blir en betydligt billigare uppvärmning. Så min slutsats är att valet av värmesystem beror mycket på hur stor yta som skall värmas. (De som säger att det är jobbigt med flis, de har inte sett en modern automatisk flispanna.)

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460102
Göt skrev:verkar ju vara bergvärme som är på modet men ingen vet hur länge grejorna håller.

Ved kan vara en bra lösning med panna och ackumulatortankar mer arbete naturligtvis och vedköp. Men det är en fullt fungerande lösning är lite tveksam till om flis egentligen är enklare.

Installerade värmepump 1985 ( ytjordvärme) första aggregatet höll 23 år till 2008 bytte aggregat och på igen... definitivt har utvecklingen gått framåt betydlig sänkning av energiförbrukningen...

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460103 Jag satt i dem här tankarna för ca5 år sedan. Då var det ju betydligt högre elpriser med vilket jag trodde skulle bestå. [emoji849]
Med ett rätt dragit hus på 270m3 så var jag tveksam till bergvärme, hög temp på element. Satsade på vedpanna i anslutning till verkstaden med bra möjlighet att ta in ved med lastaren. Med modern vedeldning tycker jag inte man behöver dra sig särskilt mycket för själva eldningen, om man inte reser mycket. Nu värmer jag verkstan när jag använder den med så jag är överlag nöjd. Funderar på att sätta upp solpaneler och köra bl.a. elpatronen på sommartiden.

I modernare hus skulle jag idag satsat på jord/bergvärme tror jag.
En fördel jag ser med pannan är att med ett mindre elverk kör jag pannan, cirkulationspump och håller värmen även vid strömavbrott. Kopplas in med vanlig 220 kontakt så med förlängningssladd kör jag kyl/frys med.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

TobiasGå  
#460104 Tack för alla svar och tack för välkomnandet till forumet! Jag klipper […] lite i citaten för att inte få allt för mycket text, hoppas det är ok?
Husen ligger i Sörmland, och i ena huset förbrukar jag kanske 20-30 kubikmeter ved och uppskattningsvis 15’000 kWh för värmen. Tjocka väggar, kalla golv dock. Tilläggsisolerad på vinden, vet ej tjockleken. Lite dragit kan det vara dock..
Troligen kräver mina element högre temp än bergvärme, funderar jag på. Vad gör man då för att få in bergvärme?


jannee skrev:Bergvärme är det enda alternativet […]:mrgreen:

Och även om jag skulle hugga veden själv så måste jag räkna in arbetstimmarna som jag ska ha betalt för/göra på hobbybasis och inte ta betalt för. Visserligen är inte elen heller gratis, men du tänker att den nästan blir det pga bättre verkningsgrad med bergvärmen?
Om man installerar solceller får man efter ett tag gratis el också, dock väldigt överskott på sommaren utan något värmebehov.
Samt kostsam brandskyddskontroll, vilket borde utföras även på nya pannor?
Vidareutveckla gärna hur du tänker med det är kortsiktigt att installera biobränslepanna. Jag tänker att det är en förnyelsebar resurs som kan växa hos mig, och används direkt på plats. Den el jag köper är nog per automatik biobränsleeldad från leverantören (och kanske en skvätt Uran också?).

Göt skrev:verkar ju vara bergvärme som är på modet men ingen vet hur länge grejorna håller. Ved kan vara en bra lösning med panna och ackumulatortankar mer arbete naturligtvis och vedköp. Men det är en fullt fungerande lösning är lite tveksam till om flis egentligen är enklare.

Antar att det är lite som den mesta elektronik/kompressorteknik att den puttrar och går lite beroende på kvalité, förutsättningar och förhoppning att den ej tillverkades på en måndag.

rokon skrev:[…] vart har du dina hus du skall värma upp?
Har du högtemperatursystem eller lågtemperatursystem på dina radiatorer?

Södermanland
De elementen som funkar vintertid.. håller relativt hög temperatur, så det är kanske en nackdel.. Men nu är shunten fast också och jag vill inte riskera ha sönder den! Men golvvärme skulle vara trevlig med dessa kalla golv! Men dyrt, men det kanske går att räkna hem på att byta till golvvärme och på så sätt på effektivare uppvärmning?

jannee skrev:En arbetskollega till mig har haft sin bergvärme i 30 år och än, peppar ta i trä, har inget krånglat. [..] Smartast är nog att rådfråga några från varandra fristående rörmokare vilka erfarenheter de har av olika värmesystem. [..].

Det låter som en driftsäker anläggning, ved du märket?
Jag har haft en rörmokare på plats hittills, den andra kom aldrig.. och har inte hört av sig alls vilket känns betryggande!

rokon skrev:[..]Vilket värmesystem skulle du vilja ha om infrastrukturen för el slås ut?

Om jag blir strömlös så är ju en vedpanna det bättre alternativet. Men då måste vattensystemet ha full självcirkulation, alt stoppa in ett elverk. Och el måste jag ha om det skulle bli kulvert, men det åtgår väl inte så många watt för pumpar kontra bergvärme!
jannee skrev:Om jag idag skulle bygga mig ett nytt hus blir uppvärmningen golvvärme från en bergvärmepump. Reserv finge bli en täljstensspis med platta så att jag skulle kunna tillreda enklare maträtter. […] När villan uppfördes på 70 talet var uppvärmningssystemet olja alltså är elementen anpassade för oljepanna.

Jag är intresserad av att stoppa in golvvärme, men fruktansvärt dyrt? Om du skulle byta från ved i ditt hus, vad skulle du titta på då?

Fredrik Reuter skrev:[..]Jag har eldat med ved i 10 år och måste säga att det funkat bra, dock mycket jobb. [..] En passus dock; väljer jag bergvärme kommer troligtvis elpriset öka 900% över natt, ha med det i beräkningen! :lol:

Det är just jobbet som jag vill minimera! Även fast jag köper veden så behöver jag lägga minst 30-60 minuter dagligen under vintern för att hålla i gång pannan, och ändå måste jag ha elpatronen som backup..! Det är den stora nackdelen att man blir låst till elpriset. Veden går ju att såga själv om man tjänar på det i förhållande till annat.

Uvskogen skrev: Men sen blir det en värmepump med vedpannan som reserv.

Hur funkar det med vedpanna som ger högtempererad värme i samma system som en värmepump som genererar låga temperaturer?

Niking skrev:Går du från vedeldning till bergvärme, så KAN det bli aktuellt med att höja säkringen från t ex. 16A till 20A. Å andra sidan så finns ju också möjligheten till bergskyla sommartid till en löjligt låg driftskostnad. Inte helt fel när solen gassar på som värst under värmeböljan. /Niklas

Ska tänka på det!
Vad krävs för bergskyla, en inomhusenhet med ”kylflänsar” och fläktar?

gnisten83 skrev:50kw vedpanna och 3m3 tank och solpaneler är en rätt bra kombo för 230m2 bonnalänga i södra Småland

Vilket märke på panna? Hur ofta behöver du elda på vintern? Hur länge räcker tanken på sommaren?

Göt skrev:Dom jag pratat med som eldar pellets så brukar det visa sig att pellets i en gammal panna som man eldat annat i brukar inte funka men de som investerat i en ny pelletspanna fungerar det väldigt bra. Då pratar jag om funktion och inte pengar! Har dock träffat pelletseldare som är väldigt nöjda.

Verkar vara så med eldningstekniken för flertalet biobränslepannor, den vedpanna som jag har är den klassiska där all ved brinner på en gång, för kråkorna. En modern vedpanna med fläktar måste ta omhand värmen i veden bättre. Nya flis och pelletspannor verkar mycket mer självgående utan konstans underhåll?

JohannesG skrev:Det är säkert jättebra med alla dessa nyare elstyrda system. Men inte för att vara bakåtsträvande, jag gillar nytänkande, men vad gör man när strömmen har gått och det är -20°C ute? Då tror jag majoriteten kommer sakna vedpannan med 3m3 ackumulatortank och självcirkulation. Har man tillgång till eget bränsle är man ju även självförsörjande på det. Visst strömmen går allt mer sällan nu för tiden. Men elpriset kan stiga. Och det räcker att ett av de stora ställverken i Sverige havererar så är stora delar av Sverige strömlöst...

Då måste jag bara se till att systemet har självcirkulation och att ingen del i systemet stoppar upp någonstans. Hur utformas ett självcirkulerande system?

Energiteknik skrev:[…]Har du tillgång till åkermark i anslutning till huset är det absolut bästa att få ner jordvärme. Man kan säga generellt att man får högre medeltemp i jord vilket medför något bättre verkningsgrad än bergvärme. […]
Bergvärme är bra men dyrare och något sämre enligt föregående resonemang. Jag säljer Nibe och Viessmann men hade valt en Nibe 1255-16.
Du måste ange lite mer hur husens skick är för att få fram en bättre kalkyl för elförbrukning efter installation. […] Man kan även med fördel installera solel som värmepumpen förvaltar. […]
En underscunt är viktig att man sätter innan kulvert för att minimera driftförluster.
Vvc-pumpen schemaläggs för att även minimera driftförluster där. […]
Flis är inte aktuellt i en så liten fastighet om du inte har någon spannmålstork eller verkstad du behöver driva med högtempererat vatten. Det krävs för dyra maskiner.
[…]
Flis och ved är svårt att räkna med men låt säga att du kräver cirka 40 m3/år. Det blir 20 fastkubik massaved. Vad får du för det? I alla fall mer än vad elen kostar för att driva värmepumpen.
Jag räknar med 20 års livslängd på de varvtalsstyrda värmepumparna. En panna har kanske något längre. Sätter man en arbetstank på 100 liter före värmesystemet så mår värmepumpen extra bra eftersom man undviker höga hetgastemperaturer och den har alltid samma förutsättningar att jobba mot. Lite som vid testdrift i lab. Har man då solel så kan man ladda tanken med värme innan värmepumpen säljer överskottet ut på nätet.

Jag glömde skriva det i mitt inlägg, men jag vill undvika att använda mig av jordvärme. Des pga täckdikning och annat som kan grävas ned i backen samt att det är lite för långt till sådan mark.
Ska ha Nibe i tankarna när jag pratar med rörmokare!
Det är inte direkt ett modernt hus så lite högre värden i dagsläget, ffa kalla golv, ok väggar, tilläggsisolerad på vind som jag tror håller ok tjocklek.
Vad gör undershunten?
Varför vill man lägga ett schema på VVC-pumpen? Utan att inse varför så känns det som huset behöver matas med varmvatten hela kalla perioden?
Jag har ju någon dröm om uppvärmd verkstadsaktig lokal med garage för olika prylar.. men inget sånt inom kort tror jag. Sedan finns det väl lite övriga uthus som jag skulle kunna sätta en grundvärme på om jag hade flis..
Hetgastemperaturer? Nu förstod jag inte vad du menade.

Flax12 skrev:Kör med en panna anno: 1953!
Gått på olja, ved och sedan 12 år tillbaka på pellets och ved. Självcirkulation. Säkert inte den effektivaste pannan, men hela systemet med dom gamla elementen och tillägsisolerat hus, funkar faktiskt. Tre tonåringar i huset så det är hårdtestat[WINKING FACE]. Men inget varar för evigt....
20170616_202400.jpg

Har du räknat något på om det kan bli billigare att byta pannan och få ned vedförbrukningen?

ocke skrev:[…]En avfuktare i torpargrunden har jag kostat på. Tror det landa på 25' med installation. Märks ej på elräkningen.
Varit med om ett elavbrott på 1dygn vid ca 5grader då blev det att elda i kaminen.
Tid som skulle gått åt till vedhantering har jag t.ex. lagt i skogen på röjning.
Så för mig är bergvärme det enda valet. Elpriset måste nog upp på 1-1.5kr/kwh(idag 0.3kr/kwh) innan jag börjar fundera på andra alternativ. Men med ett elpris på 1kr kan det ju bli intressant med solel istället inkl någon typ av acctank för att klara svängningar :-).
Som jag skrev i en annan tråd
Ved = spara
Bergvärme = investera.

Avfuktare vill jag också få in..
Nackdelen är att jag inte har något annat att elda i..
Min tid för ved är den tiden det går åt att hämta och lägga in den i pannan, eftersom jag redan idag har tagit bort den delen med huggning och klyvning.
Nackdelen med solel är att den kommer främst på fel årstid, men om elnätet finns så kan man lite se det som ett ”batteri”. Men att kunna lagra in hels årsförbrukningen i ett stort batteri kan man ju drömma om… :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Göt  
#460106 Vill komplettera lite det finns ju olika system med vedpannor också en del med mycket elektronik och styrningar och automattändning m.m. en del med så enkelt som möjligt utan rökgasfläkt där det i stort sett är bara el till cirkulationspumparna. Vad som är bäst kan man fundera på min tanke är ju mindre teknik ju mindre som kan krångla. Är man teknikintresserad så ska man ju naturligtvis satsa på mycket teknik.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460107 Angående bergskyla, så håller brine-vätskan ca 10 grader under sommaren. Så en cirkulationspump och några fläktkonvektorer (+ ledningar) är allt som behövs. Installerat och klart ca 20 000 kr/fläktkonvektor i mitt fall.

Vad elementen beträffar, så bytte jag ut mina små element till stora element i samband med att jag installerade bergvärme. Gick på ca 80 000 kr på mina ca 120 kvadrat.

Enligt värmepumpens dator, så har värmepumpen gått ca 6250 timmar a' 2,5 kWh/timme på de 4 åren jag haft den. Det gör ungefär 3900 kWh per år i uppvärmning + varmvatten på mina 120 kvm vid Hökensås. Huset byggdes 1982.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460108 Vi ersatte vedeldning med (allt för små) ackumulatortankar med bergvärme i morsans hus 2010.
Huset är 140 år gammalt och på ca 350 kvadrat.
Tidigare gick det åt ca 35-40 staplade kubikmeter ved per år samt el för varmvatten och när man inte hann elda.

Med värmepumpen (16 kW Thermia + 2 borrhål) går det ca 11000 kWh per år för el och varmvatten (!). Totalt landar hushållselen på ca 15000 kWh per år.
Installationen slutade på ca 140000 kr efter ROT har jag för mig, men då grävde vi själv.
Huset är relativt välbyggt, radiatorerna är stora och jag la ner en del tid på att balansera flödet när pumpen installerades, men jag är ändå förvånad hur snålt det kan gå.

I praktiken drar det inte mycket mer el än det gjorde när vi eldade med ved eftersom varmvattenberedaren sög i sig en hel del och elvärmen gick in om man inte hann elda.
Kontentan är att man kan hugga och sälja veden man skulle eldat och ändå få en slant över när man betalt elen till värmepumpen.

Min rekommendation om du väljer värmepump är att välja en rejält tilltagen sådan. I vårt fall har pumpen aldrig behövt tillsatsel vad jag vet, den klarar att hålla huset varmt utan tillsats ner till -20 grader.
Det innebär också att den bara går ca 2000 timmar per år, vilket borde vara en fördel för livslängden.
I dagsläget skulle jag dock troligen valt en varvtalsstyrd pump då dessa har potential att gå ännu snålare.

Det kan även vara värt att kolla på luft-vatten pumpar då dessa blivit mycket bättre på sistone.
Förra året satte vi in en sådan på 5 kW i brorsans hus, som är betydligt mindre.
Han hade en pelletspanna som gick på el och med den slukade huset ca 25000 kWh per år totalt (!)
Jag vet inte exakt var det landar med värmepumpen, men det verkar bli ungefär hälften detta året inklusive hushållsel.
Det blev en betydligt billigare installation då pumpen kostade 50000 kr, vi installerade den själva (vatten till utedelen, ingen kylbehörighet krävs) och pengarna han fick för pelletspannan täckte alla delar som krävdes för installationen.

Jag skulle personligen inte satsat på ved/pellets annat än som backup i form av kamin eller liknande i dagsläget.
Värmepumparna är för bra för att motivera andra värmekällor som huvudsaklig uppvärmning enligt min mening.

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460114 Pannan är en värmebaronen 50ub från 2005 (bytte keramik i vintras för första ggn) med 2x750+3x500lit tankar.
Solslingan ligger i ena 750lit tanken som är den enda jag köpt ny, resten har jag hittat billigt hos folk som satt in fjärrvärme eller vp.
Om de är varmare än -10 så behöver jag bara elda på kvällen med 2 inläggningar som max.
På sommarn stänger jag hälften av tankvolymen och eldar efter hur soligt de blir men en brasa varannan vecka för risken med legenellabakterier om solen inte tar upp tankvolymen till 60gr

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Ola63  
#460122 Har inte hunnit läst alla inlägg men ska försöka senare. Jag har eldat med flis i många år tidigare men tycker det är bökigt o lortigt. 2005 byggde jag om till havreeldning, helt ok om man vill jobba dagligen med det. Drog ca 35000 kWh om året på 300 m2 hus. Kör sedan 4 år med markjordvärme och ligger på ca 6500-8000 kWh om året. Har för övrigt en Sonnys 64kw havrebrännare till salu, funkar även till pellets.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Jeep  
#460139 Då sonen tittar på att bygga nytt hus så verkar det vara luft/vatten värmepump som gäller. Med 400mm isolering i huset säjer de flesta att berg/jordvärme kostar för mycket mot dagens luft/vattenpumpar i moderna hus.
I gamla hus är det ju kanske annorlunda...

Kommer att fortsätta med min ved, perfekt motion och även kul att pyssla med :smile:

Kommer så mycket känslor med när man diskuterar olika värmesystem, ungefär som att säga något ofördelaktigt om grannens nya bil ^#(^

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

özach  
#460142 eldar i vedpanna året runt å trivs med det :grin: även i vedspis från 1940 på vintern ! sprakar mysigt :smile: tycker jag känner mig nyttig av att hålla på med ved ock gamla hus med källare mår bäst av värme i murstock källare å i torpargrund ! hur löser ni ventilationen utan att elda ? Med vänlig hälsning bakåtsträvaren :smile:

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460145
özach skrev:eldar i vedpanna året runt å trivs med det :grin: även i vedspis från 1940 på vintern ! sprakar mysigt :smile: tycker jag känner mig nyttig av att hålla på med ved ock gamla hus med källare mår bäst av värme i murstock källare å i torpargrund ! hur löser ni ventilationen utan att elda ? Med vänlig hälsning bakåtsträvaren :smile:

De blir väl avfuktare och mekanisk ventilation

Användarvisningsbild

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Ola63  
#460146
özach skrev:eldar i vedpanna året runt å trivs med det :grin: även i vedspis från 1940 på vintern ! sprakar mysigt [emoji2] tycker jag känner mig nyttig av att hålla på med ved ock gamla hus med källare mår bäst av värme i murstock källare å i torpargrund ! hur löser ni ventilationen utan att elda ? Med vänlig hälsning bakåtsträvaren [emoji2]

Samma ventilation som när jag eldade i uthuset och hade kulvert in.

Avatar Fallback

Re: Hur ska jag värma mina hus?

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460147
özach skrev:eldar i vedpanna året runt å trivs med det :grin: även i vedspis från 1940 på vintern ! sprakar mysigt :smile: tycker jag känner mig nyttig av att hålla på med ved ock gamla hus med källare mår bäst av värme i murstock källare å i torpargrund ! hur löser ni ventilationen utan att elda ? Med vänlig hälsning bakåtsträvaren :smile:


Visst, har man redan grejerna, har tillgång till skog och inte räknar sin tid så är vedeldning både en bra källa till motion och ett billigt uppvärmningsalternativ :-)

Ska man köpa nya grejer och i första hand är ute efter billig uppvärmning så är det en annan sak. Då är det i dagsläget stort sett omöjligt att ekonomiskt motivera ved/pellets/flis istället för värmepump till ett vanligt bostadshus.

Om man ska vara efterklok så skulle morsan i vårt fall lyssnat på oss och satt in värmepump långt tidigare. Hennes ena knä är tyvärr slut, vilket troligen delvis beror på att hon jagat upp och ned i källartrappen ett tiotal gånger per dag i 25 år för att passa vedpannan :-(
Så ha sådana saker i åtanke också ni som funderar på ved, någon måste finnas där och hålla igång pannan även om 10 år.

Däremot är det som sagt väldigt lämpligt att ha en vedkamin och några kubik ved som backup eller som stöd när det är riktigt kallt.

Vad gäller temperaturen i pannrummet så har det inte varit några problem i vårt fall.
Värmepumpen har ju varmvattenberedare i sig och avger en del värme, så det blir inte iskallt i pannrummet.
Men man får se till att ventilerna pannrummet är någorlunda stängda och att man lämnar en liten springa i sotluckan så skorsten torkar.
Vi har även huv på båda skorstenarna som hindrar att det regnar in, vilket säkert hjälper.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).