Socialt (mer om oss)

Fadäser (hur dum får man bli?)

2585 inlägg 680032 visningar 130 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

sundelius  
#459949 Ajdå, hoppas det bara var stoltheten som blev sårad

Elmia
Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Brorsan  
#459951 hoppas det gick bra med benet, det ser ut som en ytlig rispa och dom läker ju snabbt.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#459957
sundelius skrev:Ajdå, hoppas det bara var stoltheten som blev sårad

Inte den hellre, så illa. :wink:

Man får ju flira av sig själv när man ligger där och sprattlar
och inte vet vad som är upp eller ner :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459958 Är möjligtvis någon händig men upptagen kvinna impad av sådana ärr? :wink:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

sundelius  
#459959
JensSkoog skrev:
sundelius skrev:Ajdå, hoppas det bara var stoltheten som blev sårad

Inte den hellre, så illa. :wink:

Man får ju flira av sig själv när man ligger där och sprattlar
och inte vet vad som är upp eller ner :lol: :lol:

:-bd :lol:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#459962
Brorsan skrev:hoppas det gick bra med benet, det ser ut som en ytlig rispa och dom läker ju snabbt.
Olle

Ja, det blev inte så djupt, så jag behövde inte hämta nål och tråd :wink:

Niking skrev:Är möjligtvis någon händig men upptagen kvinna impad av sådana ärr? :wink:
/Niklas


Det tror jag inte! Enligt min fru har jag med alla mina ärr, dom fulaste benen som kan tänkas :lol:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459963 Läge för en ny hustru då? :wink:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#459964
Niking skrev:Läge för en ny hustru då? :wink:
/Niklas

Aldrig - bättre fruntimmer finns inte. 🤗
Hon håller ut med mig :wink:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459965
JensSkoog skrev:
Niking skrev:Läge för en ny hustru då? :wink:
/Niklas

Aldrig - bättre fruntimmer finns inte. 🤗
Hon håller ut med mig :wink:

Ok!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

tallen100  
#459966
JensSkoog skrev:
Niking skrev:Läge för en ny hustru då? :wink:
/Niklas

Aldrig - bättre fruntimmer finns inte. 🤗
Hon håller ut med mig :wink:

Låter perfekt :grin:

Och den andra som snickrade var ju ändå redan gift :wink: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Blivande snickare  
#460118 Tur att det gick så pass bra ändå, vi vill ju inte att vår kära tomte ska skada sig! 🤗 🤗

Men bulten får du nog åtgärda!

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#460223
Blivande snickare skrev:Tur att det gick så pass bra ändå, vi vill ju inte att vår kära tomte ska skada sig! 🤗 🤗

Men bulten får du nog åtgärda!

Den är kapat och slipat, men den här gubben finner
säkert annat att falla över :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

alias  
#460899 Ibland känner man sig så dum så man överväger att inte skriva de dumheter man lyckats med - detta var ett gränsfall till att hamna i denna kategori.

Högg under gårdagen klart de sista barkborreträden som jag hittat.
Hade ett träd (19 m högt och ca 30-35 i brösthöjdsdiameter) utmed en Trafikverksväg som jag tänkte lägga snett inåt i beståndet (ca 60 ° från vägens riktning).

Eftersom jag skriver det i denna tråd och inte under Dagens Prestation så kanske ni kan gissa att det inte hamnade i närheten av där jag hade tänkt mig.

Hade lite medvind i förhållande till tänkt fällriktning när jag började såga. Hade hittat en halvt tight lucka mot en stickväg i gallringen innanför och sågade riktskär och fällskär och slog in kilarna och trädet började luta lite i den riktning som jag ville ha ner det. Dock upptäckte jag att grenöverhänget mot vägen (mot sydväst) var större än jag hade kalkylerat med och även grövre än min minnesbild från rekognoseringen inför huggningen.

Vad göra?
Jag bestämmer mig för att vrida ner trädet med brytjärnet genom att såga av det mesta av brytmånen förutom en tapp att rotera trädet runt.

Sågar klart och skall precis till att sätta fast kroken på brytjärnet i trädstammen och ta i för kung och fosterland när jag helt maktlös står och ser att vinden har vänt mellan 90-180 ° och sakta väljer att tippa trädet ca 90 ° från tänkt fällriktning så att det rullar mot några andra risgranar och slutligen lägger sig ut över asfaltsvägen (naturligtvis med toppen mot färdriktningen).

Nu har jag ca 9 meter av en risgran som ligger på en asfalterad 70 km/h väg med dålig sikt.
Tog en snabb funderare över lämpligaste förfaringssätt.
Ställa gårdsbilen i vägen med varningsblinkersen påslagen på ena sidan trädet och slänga ut varningstriangeln på andra sidan?
Nä, tar för lång tid då triangeln bör långt bort för att trafikanterna skall se den innan kurvan och hinna sakta ner.
Tar en snabbtitt på trädet och gör två spontanapteringar av den del av trädet som ligger på asfalten och rullar/vrider ner bitarna i vägdiket och kvistar av allt så fort som möjligt för att kunna dra ner de avkapade grenarna i vägdiket och apterade resten av trädet.
Tar en av grenarna från granen och använder den som sopborste för att bli av med småkvistar och kottar m.m. som landat på vägen.
Lagom till detta var klart kom första bilen förbi - ibland skall man ha tur!

Note to self - säkra upp träd med spakblock vid arbete utmed större vägar, eller ta med skotaren så man kan få väck virket illa kvickt om högre makter har synpunkter på vald fällningsriktning!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Erre  
#460903 I såna lägen känner man sig rätt billig. :sad:

Tur att allt gick bra. Och rådigt ingripande att få bort allt fort.

Det otäcka är bara att när man stressar upp och ska reda upp situationen man skapat så riskerar man sig själv där uppe på vägen.

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

alias  
#460907
Erre skrev:I såna lägen känner man sig rätt billig. :sad:

Tur att allt gick bra. Och rådigt ingripande att få bort allt fort.

Det otäcka är bara att när man stressar upp och ska reda upp situationen man skapat så riskerar man sig själv där uppe på vägen.


Jo billig var ordet sa Bull! Precis när trädet hade landat på vägen så fick jag en syn för mitt inre av en personbil med grangrenar långt in i kupén och fastklämda personer.

Det där med att stressa upp sig och ta onödiga risker i dylika situationer är helt klart något att försöka undvika så gott det går.

Som smålänning så svider det i själen att inte aptera optimalt, men här var det till att ta tre långa steg och kapa och hoppas att det passade tremeters massaved (ville ha bort både mig själ och trädet från körbanan fortast möjligt i och med den dåliga sikten från ena hållet).

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).