Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor med hemmabyggda tillbehör.

44 inlägg 34131 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Alstor med hemmabyggda tillbehör.

Jole  
#459588 Beklagar det sena svaret Oscar.
Det verkar som den hamnat i goda händer. Slit den med hälsan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor med hemmabyggda tillbehör.

Jole  
#459782 Responsen på den här tråden har varit fantastisk och en hel del har hänt sedan förra inlägget så det är på tiden att vi fortsätter. Det blir mycket nytt och en del favoriter i repris. Jag hoppas vårt lilla gladbygge kan inspirera andra. En snabb genomgång av tidigare inlägg kan rekommenderas.

Träflaket var tveklöst svårast att anpassa till den nya Alstorn. På den gamla maskinen var flaket förankrat med fyra stycken fyrkantsrör som passade in i hålen för stöttorna i bankarna. Vi kunde inte få till passformen med fyra rör så vi skrotade de bakre fästet men behöll det närmast grinden. Eftersom fästena för stöttorna är lite vinklade så kunde flaket ligga som i en vagga på det bakre banket. Med gummikuddar som stöd glider inte flaket i sidled och det spänns fast i maskinen med ett vanligt spännband.

1497443117_prov_av_ram.jpg

1497443141_traeflak_detalj.jpg

1497443126_traeflak_oeversikt.jpg


Förvaring, förvaring och förvaring.

Tidigare i tråden beskrivs den stora låda vi använder för att ta med verktyg ut i skogen. Att ta med den överallt är ju lite bökigt så maskinen finkammades efter möjliga förvaringsutrymmen. Ett par sådana hittades mellan grinden och första banket. Av någon anledning sitter där redan en plåt så "taket" på förvaringsboxarna var redan klart. Konstruktionen är hyfsat vattentät och har inte blivit sönderkörd (än).

1497443161_vaenster_lucka.jpg
1497443099_hoeger_lucka_naerbild.jpg
1497443091_foervaring_hoeger_sida.jpg


Till den första maskinen byggde vi en förvaringslåda som kläms fast på vridhuset på samma sätt som Alstors dunkhållare. Cylindrarna på det nya vridhuset är mycket grövre så fästet krävde lite modifiering. I processen fick locket en gasfjäder med motiveringen: "Varför inte?"

1497443159_vridhus_lada_faeste.jpg
1497443094_gasfjaeder.jpg


Timmersaxar av olika storlekar sitter fastspända i grinden.

1497443122_timmersax_till_vinch_grind.jpg
1497443153_timmersax_grind.jpg


Ett brytjärn och en kultivator kan hakas fast på sidan av hytten.

1497443121_kultivator_&_brytjaern.jpg


Alstors nya fäste för avgasröret orsakade lite bekymmer då hålen som behövdes tas upp i hyttinfästningen försvagade konstruktionen. Förstärkningsbitar i ett antal omgångar löste till slut problemet.

1497443074_fraemre_faeste_1.jpg
1497443094_fraemre_faeste_2.jpg


Vi upptäckte att de allra bakersta stöttorna ramlade ur ibland. En stropp och en S-hake blev lösningen.

1497443070_bakre_stolpe_stropp.jpg


Maskinen saknar halvljus så ett par enkla lampor monterades på taket. Vi kör sällan på allmänna vägar i mörker men det skadar inte att ha dem där.

1497443093_halvljus.jpg
1497443072_framifran_belysning.jpg


Förarmiljön fick sig ett par uppgraderingar. Med hörselskydd och hörlursproppar är det inte alltid lätt att lyssna sig till rätt varvtal när man använder kranen. Därför installerades en varvtalsmätare bredvid ventilpaketet. I samma veva satte vi även en nivågivare på bränsletanken.

1497443149_varvraeknare.jpg

1497443123_tanksensor_&_flaskhallare.jpg

1497443153_instrumentbraeda.jpg

1497443154_vy_bakat_foerarsaete.jpg


På en av de främre hyttstolparna sitter ett klämfäste som man kan klämma fast såghandskarna i eller hänga kepsen eller hjälmen på.

1497443107_kepshaengare.jpg
1497443121_kepshaengare_ingen_keps.jpg


Gaspedalerna sitter lite dumt till både fram och bak. Ett par klossar på golvet gör arbetsställningen lite bekvämare. Från Gösta Gustafsson fick vi lite plåt av samma typ som resten av golvet. Det ska ju se snyggt ut!

1497443073_bakre_pedal.jpg

1497443072_20170613-_dsc9087.jpg


Innertaket var klätt med ljuddämpande material sedan tidigare men nu sitter där även LED-belysning, klocka, termometer, strömbrytare till halvljuset, och en enkel backspegel.

1497443095_innertak.jpg


Jag har säkert utelämnat några små grejer men det här var nog allt för den här gången men det lär komma mera i framtiden. Man vet aldrig vilka andra dumheter och/eller genialiska innovationer som ännu inte upptäckts.

1497443154_snett_framifran.jpg

1497443075_bredsida.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor med hemmabyggda tillbehör.

Bax  
#459823 Kultivator?

Avatar Fallback

Re: Alstor med hemmabyggda tillbehör.

Jole  
#459842
Bax skrev:Kultivator?

En sån här. En harv på en pinne. Användbar till lite allt möjligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor med hemmabyggda tillbehör.

Bax  
#459859 Ja, jag vet vad det är, jag kunde bara inte se framför mig vad du använder den till :grin:

Användarvisningsbild

Re: Alstor med hemmabyggda tillbehör.

halvproffs  
#459862
Bax skrev:Ja, jag vet vad det är, jag kunde bara inte se framför mig vad du använder den till :grin:


Småskalig markberedning :wink: I övrigt en jättefinfin tråd med många förbättringar! När man köper nytt blir man förvånad över hur ofta det behöver förbättras.

Användarvisningsbild

Re: Alstor med hemmabyggda tillbehör.

Bax  
#459863
halvproffs skrev:...I övrigt en jättefinfin tråd med många förbättringar! När man köper nytt blir man förvånad över hur ofta det behöver förbättras.


Ja, en jättetrevlig tråd, jag gillar att läsa om sådana här tips. :-bd

Tillverkarna gör ju saker som ska passa skapligt bra till en bred massa, medan man själv kan superanpassa grejorna till sitt egna behov.

EDIT: och själv var jag ju stolt som monterat en flaskhållare ämnad för cyklar inne i traktorhytten, och här rasar det in massor av tips.

Användarvisningsbild

Re: Alstor med hemmabyggda tillbehör.

halvproffs  
#459865 Jag tycker nog att man måste göra om saker så att det fungerar också. Exempel på min förra vagn med kran; Hydraulslangarna var dragna till lavettstödbenen så när dom drogs upp så klämde dom sönder slangarna! Winchfästet på bommen var av värdelös konstruktion så när man skulle wincha gled det längs med bommen! Kommer inte ihåg allt som fick göras om men det tog 7-8 timmer med en skicklig svetsare att få ordning på allt.

Avatar Fallback

Re: Alstor med hemmabyggda tillbehör.

hallingland  
#459867 Har ni någon känsla för hur det går ihop ekonomiskt? Har exempelvis alstor en liknande "bur" med tak och vad tar de för den kontra material och er insats?

Och då ignorerar jag helt och fullt skaparglädjen och att man får det precis som man vill (vilket alltid borde vara det primära) :)

Avatar Fallback

Re: Alstor med hemmabyggda tillbehör.

Jole  
#459911
hallingland skrev:Har ni någon känsla för hur det går ihop ekonomiskt? Har exempelvis alstor en liknande "bur" med tak och vad tar de för den kontra material och er insats?

Och då ignorerar jag helt och fullt skaparglädjen och att man får det precis som man vill (vilket alltid borde vara det primära) :)


Alstor har inget tak. Antingen sitter man i uppvärmd hytt eller under bar himmel. Vi tyckte att hytten var för dyr och det blev svårare att ta sig in och ur maskinen snabbt. Så vitt jag vet erbjuder Alstor ingen mer förvaring utöver dunklåda, såghållare, och verktygslåda på motorhuven.
Så för att få det vi ville ha fanns inget annat alternativ än att bygga själv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor med hemmabyggda tillbehör.

Hema  
#459918
Jole skrev:
hallingland skrev:Har ni någon känsla för hur det går ihop ekonomiskt? Har exempelvis alstor en liknande "bur" med tak och vad tar de för den kontra material och er insats?

Och då ignorerar jag helt och fullt skaparglädjen och att man får det precis som man vill (vilket alltid borde vara det primära) :)


Alstor har inget tak. Antingen sitter man i uppvärmd hytt eller under bar himmel. Vi tyckte att hytten var för dyr och det blev svårare att ta sig in och ur maskinen snabbt. Så vitt jag vet erbjuder Alstor ingen mer förvaring utöver dunklåda, såghållare, och verktygslåda på motorhuven.
Så för att få det vi ville ha fanns inget annat alternativ än att bygga själv.
Ni kanske kan bli underleverantör av fiffiga lösningar till Alstor? :)

Avatar Fallback

Re: Alstor med hemmabyggda tillbehör.

ogge f  
#459934 Många fina lösningar och väll dokumenterade [emoji106]
Tak hade inte varit helt fel när det regna, jobbigt när allting är blött [emoji3]. Man slipper också alla grena det ända är att jag står gärna upp och backar när det är riktigt trångt [emoji848]men det skulle gå att lösa.
Vi sliter på maskinen med vördnad [emoji3]

Avatar Fallback

Re: Alstor med hemmabyggda tillbehör.

Jole  
#459941
ogge f skrev:Många fina lösningar och väll dokumenterade [emoji106]
Tak hade inte varit helt fel när det regna, jobbigt när allting är blött [emoji3]. Man slipper också alla grena det ända är att jag står gärna upp och backar när det är riktigt trångt [emoji848]men det skulle gå att lösa.
Vi sliter på maskinen med vördnad [emoji3]

Vi skickade med de främre stolparna till hytten så det är bara att bygga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor med hemmabyggda tillbehör.

TobiasJ  
#728375 Hej!

Tack för en rolig tråd, härlig skaparglädje och så kul o se de olika lösningarna!

Har vi inga mer med lite fiffiga Alstor lösningar som vill dela med sig ?

MVH
Tobias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).