Motorsåg och handhållet

Impulsköpte en Partner A55

66 inlägg 19190 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Impulsköpte en Partner A55

vajnis  
#459889 Borra ett litet hål och sätt i en passande saxpinne eller najtråd t ex.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Impulsköpte en Partner A55

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459897 Det är inte lätt borra hål..
Lättare o slipa skåror till saxpinnen på sidorna..

Men det är enklare o bättre med plastbricka.

Avatar Fallback

Re: Impulsköpte en Partner A55

Pan  
#459909 Plastbricka verkar fungera fint, åtminstone än så länge.

Idag var det dags. Jag gav sågen en tändstiftssup direkt, för att slippa dra mig sönder och samman i väntan på att bensinen skulle transportera sig hela vägen från tanken via förgasaren och in i cylindern. Den startade och dog, startade och dog. Jag justerade fram och tillbaka och till slut gick den. Efter lite finjustering gick den till och med riktigt bra, både på tomgång och högvarv (dock osäker på vad folk menar med att den gärna ska "fyrtakta" på högvarv). Men så fick jag mig en överraskning när hela drivhjulet med friktionstrumma (eller vad det kan heta, jag kan inte motorsågiska så bra ännu) och allt flög iväg 20 meter ner till grannen. Det hade gängat av sig själv. (Jag hade inte satt på svärd/kedja, och heller inte kåpan på den sidan). Det gick bra trots allt, inga barn var ute och lekte just då, vilket var tur annars hade de nog varit i skottlinjen. Fyra nålar i nållagret (som också ramlade av) försvann i gräset, men tre lyckades jag hitta så nu saknar jag bara en. Så nu börjar jakten på ett nytt nållager. Eller går det att köra ändå?

Men sågen gick, och den gick bra! :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Impulsköpte en Partner A55

Jocke91  
#459924 Nålarna ska sitta fast i nållagret. Kör inte om det fattas nålar. Nållager som passar borde nog momentum ha. Begagnade är inga problem att få tag på heller om man vill leta.

Användarvisningsbild

Re: Impulsköpte en Partner A55

totte  
#459925 Jaha, där fick vi en bekräftelse på det som ofta predikas: Kör aldrig sågen utan kopplingskåpan. Nu gick det ju bra, ingen fick kopplingstrumman, så heter den, i skallen. Det är typiskt när man satt på den och inte dragit åt ordentligt, så gasar man, den får ett j-a varv och så släpper man gasen, kopplingen gängar av sig av bara farten. Livsfarligt!

Kul att sågen går fint. Fyrtakta, ja det är när sågen går lite orent och inte varvar ut med ett jämnt högt vrål. Testa såhär: Skruva in H-nålen lite i taget tills du får sågen att varva ut med ett riktigt illtjut. Sen skruvar du ut lite i taget så hör du snart hur den inte längre går rent utan bluddrar lite påfullgas utan belastning. När du sen sätter den i stock skall du höra hur den plötsligt börjar gå helt rent när det belastar ordentligt. Då är du mycket nära idealisk inställning.

Vid tveksamhet, hellre lite för mycket bensin än för lite. För mycket, den går en aning sämre. För lite, den går sämre, men den blir också överhettad kan lätt skära ihop.

Avatar Fallback

Re: Impulsköpte en Partner A55

Pan  
#459945
totte skrev:Jaha, där fick vi en bekräftelse på det som ofta predikas: Kör aldrig sågen utan kopplingskåpan. Nu gick det ju bra, ingen fick kopplingstrumman, så heter den, i skallen. Det är typiskt när man satt på den och inte dragit åt ordentligt, så gasar man, den får ett j-a varv och så släpper man gasen, kopplingen gängar av sig av bara farten. Livsfarligt!


Den där predikan har jag aldrig hört, men så har jag också undvikit kyrkan. Å andra sidan så borde ju förnuftet ha sagt ifrån, men jag får skylla på att jag var ivrig att prova om den överhuvudtaget startade efter min operation.

Jag får hitta ett nytt nållager. Det har liksom blivit en grej att få den där sågen brukbar.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).