Traktorer och processorer

Byta lantbruksdrag mot dragögla

24 inlägg 17661 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Byta lantbruksdrag mot dragögla

valtra a 72  
#459716
valtra mega skrev:Ser ut som hitckrokar brukar se ut i Finland mitt råd förläng bommen lite och lägg dit en dragögla .
Jag har lantbruksdrag till traktorn men vägrar att använda en sån idiotkonstruktion
Håller med valtra mega, sätt dragögla på pressen istället.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Byta lantbruksdrag mot dragögla

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459720 Är inte detta ett sk "skogsdrag" utan möjlighet att sätta dit lantbruksdrag? Det har ju varit tillval på många traktorer för att få bättre markfrigång under kroken som kan vara minst sagt medioker på kombinerade drag.

MVH
Morgan, K.T.S

Avatar Fallback

Re: Byta lantbruksdrag mot dragögla

Amatörhuggare 62  
#459728 Tänk på kraftuttagsaxeln. När du sätter pressen i hitchen. Då kan knutarna gå. Om det trycker ihop hela axlen. Vid svängar.
Och som annan här i tråden.
Påpekar.
Du får inte samma följsamhet , längs strängarna.

Avatar Fallback

Re: Byta lantbruksdrag mot dragögla

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459742 Kör med den i hålbommen, har en Valmet köpt från Norge, den har inte jordbruksdrag

Användarvisningsbild

Re: Byta lantbruksdrag mot dragögla

Göt  
#459808 ska du pressa mycket hö.... så kan det väl vara enklast att göra en ögla och sätta fast den i hitchen problemet är ju när du svänger då k axel kan gå av man brukar ha en axel med dubba knutar (vidvinkelaxel) om redskapet skall sitta i hitchen men är det bara lite hö och du är försiktig med att köra pressen när du svänger kan det gå

Avatar Fallback

Re: Byta lantbruksdrag mot dragögla

valtra mega  
#459833 Helt klart håller en vidvikelsaxel bättre men jag körde en krone 125 i hitchkroken med vanlig axel och den höll nog 15000 balar och brukade svänga vad det gick

Avatar Fallback

Re: Byta lantbruksdrag mot dragögla

uge  
#459839 En gammal regel är att kopplingspunkten mellan pressen och traktorn skall vara på halva avståndet mellan kraftuttagsknutarna. Gör en förlängning att häkta på Hitchen så du får ut kopplingspunkten.

Avatar Fallback

Re: Byta lantbruksdrag mot dragögla

eqlazer  
#459843
uge skrev:En gammal regel är att kopplingspunkten mellan pressen och traktorn skall vara på halva avståndet mellan kraftuttagsknutarna. Gör en förlängning att häkta på Hitchen så du får ut kopplingspunkten.

Det måste vara innan vidvinklarna kom?

Och något som är nog så viktigt att kontrollera, som Amatörhuggare nämnde, att kontrollera att axeln inte är för lång.
Dels vad draget medger att man kan svänga som mest, men också ta höjd för att man kan köra ned i en svacka som gör att axeln trycks ihop ytterligare.

Användarvisningsbild

Re: Byta lantbruksdrag mot dragögla

Aqualize  
#460852 En kardanknut roterar inte med samma momentan hastighet genom ett helt varv när det axlarna inte är i linje med varandra. För att redskap ska gå bra är de förskjutna 90 grader så hastighetsskillnaden sker i axeln men nettot tar ut varandra när det når redskapet - om vinkeln på kardanknutarna är densamma. Och desto mer olik det är, desto större skillnad. Sätter du en press i hitchen som ledar i princip på samma ställe som ena kardanknuten på axeln påverkar du nästan bara den och inte den i pressen.
Det verkar dock vanligt att man struntar i det här och har vidvinkelknut mot traktorn. Men de flesta bilder på welger hårdpressar verkar man dra i hålbom ändå.
Claas och New Holland hade ju lösningen att istället ha två kraftuttagsaxlar och den mot traktorn fick (med lantbruksdrag) nog vridpunkten mitt under axeln och allt var frid och fröjd.

Tänk på att om du har i hålbom i dragarmarna så är det inget som spärrar den från att gå uppåt. Min Welger AP41 blev väldigt baktung sedan jag monterade balkastare. Kan nog i princip lyfta den i fronten. Med en balvagn som tynger på draget så lättar den i fronten. Har man i dragarmarna åker de upp och nyper kraftuttagsaxeln.
Jag kör med jordbruksdraget på traktorn, ställt så långt ut som det går.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).