Skogsvagn (Huggarvagnar)

Trumbroms/Skivbromsar

9 inlägg 6261 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trumbroms/Skivbromsar

T-bear  
#459622 Jag får en offert på en moheda m101-4wd nu till veckan, jag hade
Tänkt mig skivbromsar men det är väl så att trumbromsar är effektivare? För och nackdelar?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Trumbroms/Skivbromsar

jannee  
#459629 Skivbromsar som används ofta är bättre än trumbromsar annars tvärtom :grin:
Tänk dig p-bilen där skivbromsarna bak ofta används väldigt lite och självklart rostar/kärvar de också. Trumbromsar är oftast inte lika rostbenägna annars bromsar skivbromsar bättre.
Trumbromsar är också billigare och enklare att underhålla.

Användarvisningsbild

Re: Trumbroms/Skivbromsar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459630 Trumbromsar på bilar kan manövreras utan servo, skivor måste ha servo. Effektiviteten är högre på skivor men kräver mer kraft.
Men i detta fall lär väl just effektiviteten inte vara problemet, jag skulle om det går att välja ta skivor
pga den smutsiga miljön de ska användas i.

Avatar Fallback

Re: Trumbroms/Skivbromsar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459631 Trummor är inte täta mot lera o skit om går ner lite djup i marken.
Blir dom fulla av skit, beläggen slits ut och bromsverkan försvinner när skiten kommer in.
Skivor är självrensande så de problemet finns inte, skivor alla dar i veckan

Användarvisningsbild

Re: Trumbroms/Skivbromsar

totte  
#459649 Och om vagnen skall stå oanvänd längre perioder så sprayar man skivorna med mycket tunn olja när man ställer den så rostar de inte. Bara att bromsa rejält några gånger så slits oljan av när vagnen skall köras.

Avatar Fallback

Re: Trumbroms/Skivbromsar

rikard_e  
#459704 Du har bara fått bra svar från våra forumsmedlemar, kan bara instämma med de ovanstående.

Har 7 års erfarenhet som lastbilsmekaniker. Kommer aldrig välja trumbromsar före skivor.
(om det nu inte är BPW-skivbromsar :(( )

Avatar Fallback

Re: Trumbroms/Skivbromsar

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459710 Som tillverkare noterar jag bara att skivbromsar är svindyra att köpa in och att kunna kombinera skivor - luftbroms på ett vettigt sätt på en huggarvagn har jag inte sett än.

Min erfarenhet är att trummor fungerar bra, ser inga större problem vare sig under garantitid eller att de är frekventa reservdelar.

MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Trumbroms/Skivbromsar

JohannesG  
#459721 Kan du välja skivbromsar så välj det, skivor rensar sig själva. Trummor har en förmåga att vara som en fälla för skiten, den kommer ganska lätt in men inte lika lätt ut.

Tror det även ligger en hel del i det Morgan skriver. Dock är det många lantbrukare som inte använder bromsarna även om dom finns, vet flera kärror av olika typ både stora och små där bromsslangen hänger oanvänd och bromsarna är i stort sätt sönderrostade. Så en del kanske beställer med broms utan att senare använda den.

En kort fråga till @Morgan Nordin, Vad behövs för att konvertera från hydraulisk broms till tryckluftsbroms på trummor? Kostnad för detta ca?

Avatar Fallback

Re: Trumbroms/Skivbromsar

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459731 JohannesG: För att göra en konvertering krävs att du har trummor med extern cylinder som trycker på en hävarm (dvs som det ser ut på en lastbil). Sedan får du bestämma om det skall vara på alla hjul, katastrofbroms osv osv. Vi kan ta resten på PM.
MVH
Morgan

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).