Grävmaskiner

Hydraulolja minigrävare

14 inlägg 28629 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hydraulolja minigrävare

henrik_1  
#459185 Tjena!
Har en liten minigrävare (Volvo EC27C) som råkade ut för ett slangbrott o därmed tappat några liter olja innan jag fick stopp på maskinen.
Funderar lite över det här med hydraulolja.
Har inte haft maskinen mer än ett halvår, den servades för 500 timmar sedan, av förra ägaren. Vet inte vad det är för sorts olja i nu, är det bäst att byta ut all olja och hälla i ny eller är det ingen fara att bara fylla upp till rätt nivå med tex hydraulolja 32 även om det skulle vara någon annan olja i nu?
När jag byter hydraulolja, hur gör man lättast för att få ur all gammal olja?

Hur ofta bör man byta hydraulolja? Maskinen används som hobbybruk. Läst att mineralolja är bäst för en maskin som inte går regelbundet,vad säger ni?
Tacksam för all hjälp!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulolja minigrävare

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459197 Vad jag lärt mig ska man inte blanda mineral och bio olja. Byta olja låter ju onödigt så försök ta reda på vad den gamla ägaren hällde i för olja.

Avatar Fallback

Re: Hydraulolja minigrävare

ulfgustav  
#459281 Mineralolja som jag har mest erfarenhet av har väldigt bra livslängd uppåt 5-6000 timmar om oljetemperaturen hålls under ca 60 grader, så att byta hydraulolja är inte det viktigaste att tänka på. Däremot så skall hydraulfilter bytas med jämna mellanrum, dessutom så vid ev läckage så skall samma typ av hydraulolja användas vid påfyllnad, behöver inte vara samma fabrikat, däremot så skall det vara samma typ och viskositet

Användarvisningsbild

Re: Hydraulolja minigrävare

henrik_1  
#459332
Johan_84 skrev:Vad jag lärt mig ska man inte blanda mineral och bio olja. Byta olja låter ju onödigt så försök ta reda på vad den gamla ägaren hällde i för olja.

Nä de är nog inte så bra! Inte lätt att få reda på vad de hällt i för olja, köpt den av en handlare som hämtat den i Danmark så de är ju ibte lätt i spåra.
ulfgustav skrev:Mineralolja som jag har mest erfarenhet av har väldigt bra livslängd uppåt 5-6000 timmar om oljetemperaturen hålls under ca 60 grader, så att byta hydraulolja är inte det viktigaste att tänka på. Däremot så skall hydraulfilter bytas med jämna mellanrum, dessutom så vid ev läckage så skall samma typ av hydraulolja användas vid påfyllnad, behöver inte vara samma fabrikat, däremot så skall det vara samma typ och viskositet

Maskinen har gått 4000 timmar så är inte oljan bytt sen den va ny kan de ju vara dags. Är ju lite rädd för o blanda i fel, byter jag så vet jag ju till 100 % vad som är i. Så byter jag filter me så är de gjort. Finns de nån chans att återförsäljare av oljor kan se vad de är om man tar med en skvätt av gamla oljan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulolja minigrävare

ulfgustav  
#459492 Har maskinen gått så pass många timmar och du investerat för framtiden, ja då tycker jag faktiskt att du gör helt rätt om du byter både olja och filter i maskinen. Då vet du vilken status den har

Avatar Fallback

Re: Hydraulolja minigrävare

skogshasse  
#459515 i min gamla baklastare är det rak 10w olja i hydrauliken och när jag renoverade pumparna på grävarn så rekommenderade dom rak 10w olja så jag har det i båda

Avatar Fallback

Re: Hydraulolja minigrävare

ulfgustav  
#459517 En liten komplettering:
1: I maskinens instruktionsbok så finns det säkert rekommendation vilken olja som skall användas.
2: Många maskiner har sugfilter, dessa sitter oftast väl gömda. Då du byter olja så är det väldigt viktigt att du även letar fram detta, i de flesta fall är det finmaskiga silar som man inte byter utan rengör noggrant. igensatta eller delvis igensatta sugfilter innebär att hydraulpumpar inte får tillräckligt med olja och skadas, med dyra reparationer som följd.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulolja minigrävare

henrik_1  
#459518
ulfgustav skrev:Har maskinen gått så pass många timmar och du investerat för framtiden, ja då tycker jag faktiskt att du gör helt rätt om du byter både olja och filter i maskinen. Då vet du vilken status den har


Ja lite ny olja de är ju billigare än en onödig reperation, då får man ju ändå byta olja!
Är oljefilter lätt o byta?
Nån som vet var man kan köpa de till en Volvo ec27c?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulolja minigrävare

Kse  
#459519 Häll på vanlig 32, inga problem.
Inte troligt att det är miljöolja i den men man vet ju aldrig, jag har blandat av misstag och med flit men aldrig stött på några problem trots tusentals timmar.
Man brukar ju känna på lukten men det är ju svårt om man inte vet hur set luktar.

Att byta oljan är ju heller ingen dum idé om du ändå inte vet hur det ser ut med tidigare service.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulolja minigrävare

henrik_1  
#459575
ulfgustav skrev:En liten komplettering:
1: I maskinens instruktionsbok så finns det säkert rekommendation vilken olja som skall användas.
2: Många maskiner har sugfilter, dessa sitter oftast väl gömda. Då du byter olja så är det väldigt viktigt att du även letar fram detta, i de flesta fall är det finmaskiga silar som man inte byter utan rengör noggrant. igensatta eller delvis igensatta sugfilter innebär att hydraulpumpar inte får tillräckligt med olja och skadas, med dyra reparationer som följd.

Hehe en instruktionsbok är jag på jakt efter men inte lyckats få tag på, man känner sig lite bortkommen utan de!
Jo likabra att byta de o göra det ordentligt när man ändå ska!

Kse skrev:Häll på vanlig 32, inga problem.
Inte troligt att det är miljöolja i den men man vet ju aldrig, jag har blandat av misstag och med flit men aldrig stött på några problem trots tusentals timmar.
Man brukar ju känna på lukten men det är ju svårt om man inte vet hur set luktar.

Att byta oljan är ju heller ingen dum idé om du ändå inte vet hur det ser ut med tidigare service.

Okej, står på en servicelapp klistrad i hytten att den är servad för 500 timmar sedan, men vad som är gjort på servicen har jag ingen aning om!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulolja minigrävare

Erre  
#459579 Hur många timmar stod den på när den servades?
Byte av hydraulolja är väl oftast på 1000 eller 2000 timmars intervall.

Avatar Fallback

Re: Hydraulolja minigrävare

ulfgustav  
#459607 Instruktionsbok kanske finns på: Maskinisten.net där finns flik Downloads, för en stor mängd maskiner sök där

Användarvisningsbild

Re: Hydraulolja minigrävare

henrik_1  
#459665
Erre skrev:Hur många timmar stod den på när den servades?
Byte av hydraulolja är väl oftast på 1000 eller 2000 timmars intervall.


Servades vid 3500, gått 4000 nu. Okej kanske kunde köra lite till då om de inte är nån risk med o blanda, känns som 32 är en vanlig olja.
ulfgustav skrev:Instruktionsbok kanske finns på: Maskinisten.net där finns flik Downloads, för en stor mängd maskiner sök där

Har letat där,fanns ingen bara ett produktblad på italienska o tyska.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulolja minigrävare

Stenmark  
#484390 Ring Swecon de är väl generalagent för Volvo anläggningsmaskiner

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).