Avverkning (slutavverkning)

En dyr lavskrika

119 inlägg 55926 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: En dyr lavskrika

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452107 Vi håller tummarna för dig!
/Niklas

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: En dyr lavskrika

POL hemmanet  
#452115 Tack!

Avatar Fallback

Re: En dyr lavskrika

Umea  
#452140 Det brukar vara extremt tuff och ta mycket kraft och energi av en när man som privat person befinner

sig i en rättsprocess.

Det är också vanligt att man dag som natt tänker på det man blivit inblandad i.

Hoppas att Ni får möjlighet till att koppla av med många roliga saker.

Kom ihåg att vi är många som tänker på er och önskar Er allt Gott.

Lycka Till !

Hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: En dyr lavskrika

POL hemmanet  
#452150 Tack!
Jo det kryper under skinnet på en. Vissa perioder blir jag mentalt väldigt trött, då gäller det att försöka tänka på annat några veckor och undvika att läsa eller delta i debatten om skogsfrågorna i olika media. Jag har ställt upp på några intervjuer för jag tror att det är viktigt att någon står upp och informerar om att detta faktiskt händer, i vad många tror är ett rättssamhället. Men intervjuerna och förberedelserna sliter mer än vad jag trodde. För tillfället känns det bättre och jag ska försöka undvika att följa debatten fram till förhandlingarna i juni, för att samla kraft.

Avatar Fallback

Re: En dyr lavskrika

Umea  
#459061 Förhandlingarna är nu planerade till 13-14 juni.
skrev @ POL hemmanet


Håller Tummarna för er nu i veckan när domstols förhandlingarna startar.

Hoppas ni får möta folk med sunt förnuft.

Varmt Lycka Till och hoppas ni därefter får slappna av och får njuta av en Glad Sommar !

Bästa Hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: En dyr lavskrika

POL hemmanet  
#459088 Tack Umeå!
Ja det ska bli skönt att få detta överstökat.
Sen blir domslutet troligen överklagat, men en sak i taget så får vi ladda för mmö senare.
Mvh
Per-Olof

Avatar Fallback

Re: En dyr lavskrika

hfab  
#459092 @POL hemmanet
Jag önskar dig all lycka till i förhandlingarna.
Det känns hoppfullt att det fortfarande finns markägare som inte gett upp, utan kämpar på för vår rätt att bruka marken.

Ser framemot en resumé senare...

Användarvisningsbild

Re: En dyr lavskrika

POL hemmanet  
#459095 Tack hfab!
Jag ska försöka skriv ihop något om hur det gått.
Mvh
Per-Olof

Användarvisningsbild

Re: En dyr lavskrika

Vardon  
#459100 Ja vi är många som önskar dig lycka till. Och väldigt kul att du skriver här och man får första hands informstion.

Ett bra exempel på inlägg som gör skogsforum så bra!

Användarvisningsbild

Re: En dyr lavskrika

POL hemmanet  
#459101 Tack Vardon!
Mvh
Per-Olof

Användarvisningsbild

Re: En dyr lavskrika

DagL  
#459134 Reflektioner om lavskrika inför domstolens behandling. Jag tycker inte myndigheternas argument är tillräckligt objektiva och det finns inte tillräckligt bra stöd för att lavskrikan dragit sig tillbaks de sista femton åren, Grunden för förbudet är svagare nu än prövningen inför rödlistan 2015. Argumenteringen som myndigheterna använder är föråldrad.
Jag tycker inte Skogsstyrelsen bör överklaga, myndigheterna har själva pekat på att överklagande och domstolsprövning skall vara ett sätt att få prövat vad de själva är osäkra på. Det förbättrar säkert relationerna med markägarna om skogsstyrelsen accepterar domen.
Men markägarna bör överklaga om de inte tycker att domen är acceptabel.
http://daglindgren.upsc.se/Naturv/LavskrikaArbra_mmSommar2017.pdf

Användarvisningsbild

Re: En dyr lavskrika

POL hemmanet  
#459137 Jag håller med dig Dag.
Men myndigheterna har inte tagit till sig av den prejudicerande domen från Bombmurkle fallet, utan säger att den har ingen påverkan i Lavskrike fallet trots att mmö hänvisade till artskyddsförordningen som båda fallen ligger under. Jag gissar att de inte ger sig förrän de fått en prejudicerande dom från mmö även i detta fallet.
I Bombmurkle fallet har de efter domen ändå inte följt domslutet utan försöker göra egna tolkningar, för att få igenom sin vilja.

Användarvisningsbild

Re: En dyr lavskrika

DagL  
#459418 Nu ser det ut som Skogsstyrelsen skulle backa redan innan miljödomstolens ställningstagande
https://www.lrf.se/mitt-lrf/nyheter/riks/2017/06/gladjande-och-oroande-besked-om-lavskrikan/

Avatar Fallback

Re: En dyr lavskrika

isteskog  
#459428 Märkligt att inte alla fått klartecken att avverka? Känns som ett lotteri som har mest nitlotter :???:

Användarvisningsbild

Re: En dyr lavskrika

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459436
isteskog skrev:Märkligt att inte alla fått klartecken att avverka? Känns som ett lotteri som har mest nitlotter :???:

De flesta lotter i ett lotteri brukar ju vara nitlotter...

Men frågan är ju varför just dessa två markägare fick avverkningstillstånd, när de övriga tre ännu inte fått det?
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).