Gallring

när blir gallringen en slutavverkning?

24 inlägg 21075 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

när blir gallringen en slutavverkning?

Camaro1969  
#459307 Hej!

är idag inte skogsägare men det är på g.

hur hårt kan man gallra innan det klassas som slutavverkning?

fröställning räknas säkerligen som slutavverkning (med anmälan till skogsstyrelsen )

men om man har gles mogen skog, kan man då "gallra" den och ta bort ca 30% eller räknas det då som sluthuggning?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: när blir gallringen en slutavverkning?

Sunilorblede  
#459313 Det regleras av paragraf 5 i skogsvårdslagen. se :
https://www.skogsstyrelsen.se/globalass ... g-2017.pdf

En graf tillhörande paragrafen finns i bilgorna som visar vilket virkesförråd vid olika höjder som anses godtagbart och när skyldighet att anlägga ny skog uppstår.

Skulle gissa att om du i utgångsläget har en "gles mogen skog" och gallrar 30% så hamnar du under kurvan och blir skyldig att anlägga ny skog. Beror förvisso på vad du lägger i begreppet "gles" ..

Avatar Fallback

Re: när blir gallringen en slutavverkning?

jannee  
#459333 Vet de som dimensionsavverkat = tagit bort mer än 50 % av virkesförrådet UTAN att det kallats slutavverkning.
Kanske nya regler numera :?:
Förra året såg jag t.o.m en gallring av ett ca 40 år gammalt granbestånd där ALLT det grova tagits bort = för att få ett så högt netto som möjligt. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: när blir gallringen en slutavverkning?

Palakangas  
#459344 Var en gubbe här som sa han gjort en sjunde gallring då myndigheterna var i hasorna på honom. Men det såg ut som en skräpskog från 40-talet. :-o

Användarvisningsbild

Re: när blir gallringen en slutavverkning?

Sunilorblede  
#459347
jannee skrev:Vet de som dimensionsavverkat = tagit bort mer än 50 % av virkesförrådet UTAN att det kallats slutavverkning.
Kanske nya regler numera :?:
Förra året såg jag t.o.m en gallring av ett ca 40 år gammalt granbestånd där ALLT det grova tagits bort = för att få ett så högt netto som möjligt. :mrgreen:


Reglerna har funnits länge. Tror att i 1948 års lag kom det till skrivelser om att gallring ska göras för att främja det kvarvarande beståndet och 1979 tror jag att paragraf 5 skrevs in väldigt likt det som gäller idag. Att sen folk inte följer lagen är inget nytt..

Dimensionsavverkar man får man hjälp av att höjden i kvarvarande bestånd sänks och därmed kan ännu lägre volym lämnas. Det kan i skog med stor dimensions. och höjdvariation (skiktad granskog) se ganska anskrämligt ut jämfört med utgångsläget innan skyldighet att anlägga ny skog uppstår. Bilden jag får av trådskaparens beskrivning, och den kan ju vara fel då det var rätt lite att gå på, är en gles skog med jämnstora träd, i den kommer man snabbare under kurvan om man gallrar.

Användarvisningsbild

Re: när blir gallringen en slutavverkning?

Camaro1969  
#459483 tack för alla svar, det känns lite luddigt men som jag förstår det kan man ta 50% eller ibland upp till 70% av virket vid en gallring.


det finns en S3 på 120 år i skogsbruksplanen med ca 140m3sk/ha. T14 den som upprättat planen tycker NO var lämpligt

här kan man säkert få förbud att slutavverka, så alternativ kanske bör funderas på?

   TS
Avatar Fallback

Re: när blir gallringen en slutavverkning?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459485
Camaro1969 skrev:tack för alla svar, det känns lite luddigt men som jag förstår det kan man ta 50% eller ibland upp till 70% av virket vid en gallring.


det finns en S3 på 120 år i skogsbruksplanen med ca 140m3sk/ha. T14 den som upprättat planen tycker NO var lämpligt

här kan man säkert få förbud att slutavverka, så alternativ kanske bör funderas på?


Är du inte certifierad så kan åtgärden vara lämplig. Annars kan certifieringsbolagen ha synpunkter på att du idkar skogsvård i NO-områden.

Användarvisningsbild

Re: när blir gallringen en slutavverkning?

Torbjörn Johnsen  
#459488 Det finns tydliga regler i skogsvårdslagen. Dels i paragraf 10 som anger lägsta volym efter gallring och dels i paragraf 5 som anger när volymen är så låg att återbeskogningsplikt inträder=avverkningsanmälan.
Här finns mer info:
http://www.skogskunskap.se/skota-barrsk ... -gallring/

Användarvisningsbild

Re: när blir gallringen en slutavverkning?

Sunilorblede  
#459510
Camaro1969 skrev:tack för alla svar, det känns lite luddigt men som jag förstår det kan man ta 50% eller ibland upp till 70% av virket vid en gallring.


det finns en S3 på 120 år i skogsbruksplanen med ca 140m3sk/ha. T14 den som upprättat planen tycker NO var lämpligt

här kan man säkert få förbud att slutavverka, så alternativ kanske bör funderas på?


Okej. Bra med lite mer info. Måste bara fråga vad du vill ha ut av gallringen? Är du certifierad och ska följa planen bör du inte göra något alls i den avdelningen. Vill du bedriva ett långsiktigt uthålligt och produktivt skogsbruk och ska göra någon åtgärd är det slutavverkning med efterföljande föryngringsåtgärder som är lämpligt. Att gallra hårt i den avdelningen kan inte rekommenderas ur ett rent skogshushållningsperspektiv.

Användarvisningsbild

Re: när blir gallringen en slutavverkning?

Camaro1969  
#460358 Jag vill ta tillvara på virket.
Så får man inte slutavverka efter man gjort anmälan så får man väl gallra så hårt det bara går ist..

Certifierad?
Nää jag kommer sköta skogen med sunt bonnförnuft

   TS
Avatar Fallback

Re: när blir gallringen en slutavverkning?

Värmlänning  
#462078
Camaro1969 skrev:Jag vill ta tillvara på virket.
Så får man inte slutavverka efter man gjort anmälan så får man väl gallra så hårt det bara går ist..

Certifierad?
Nää jag kommer sköta skogen med sunt bonnförnuft

Säger de nej vid en ev avverkningsanmälan kan jag lova dig att gallra är en riktigt dålig idé. INNAN en ev avv. anmälan - OK . Efter - lagbrott

Användarvisningsbild

Re: när blir gallringen en slutavverkning?

Sjögården  
#726698
Värmlänning skrev:
Camaro1969 skrev:Jag vill ta tillvara på virket.
Så får man inte slutavverka efter man gjort anmälan så får man väl gallra så hårt det bara går ist..

Certifierad?
Nää jag kommer sköta skogen med sunt bonnförnuft

Säger de nej vid en ev avverkningsanmälan kan jag lova dig att gallra är en riktigt dålig idé. INNAN en ev avv. anmälan - OK . Efter - lagbrott

Hittade denna gamla tråd som är mer än aktuell för mig och mina grannar.
Om man drar tillbaka sin avverkningsanmälan innan sex veckor gått efter avverkningsanmälan och därefter gör en timmerställning av tall där man hugger bort granen kan det väl knappast vara lagbrott?
Min granne knärotsinventeraren jobbar på för fullt och försöker stoppa så mycket avverkningar han kan.
Naturligtvis skadar man inte plantorna på fyndplatserna utan manuellfäller ut ifrån dessa platser och kör inte i dem.
Vad säger ni alla kunniga debattörer i detta forum?

Avatar Fallback

Re: när blir gallringen en slutavverkning?

isteskog  
#726700 Då får du ha en väldigt tät timmerställning för att det inte ska räknas som avverkning. Men varför då ens avverkningsanmäla?

Användarvisningsbild

Re: när blir gallringen en slutavverkning?

Lars Lundqvist SLU  
#726701
Sjögården skrev:Om man drar tillbaka sin avverkningsanmälan innan sex veckor gått efter avverkningsanmälan och därefter gör en timmerställning av tall där man hugger bort granen kan det väl knappast vara lagbrott?

Du måste få godkänt av Skogsstyrelsen i förväg om du vill gallra så virkesförrådet hamnar under gränsen för 10§ SVL, och det får du bara om SkS bedömer att det kan fungera med naturlig föryngring och din utglesning har som syfte att påbörja föryngring.
Tänk på att både 10§ och 5§ bygger på grundytevägd medelhöjd som du gör en kraftig låggallring så höjer du medelhöjden och då krävs större virkesförråd efteråt än om du höggallrat.

Men annars är svaret "nej, det är aldrig ett brott mot SVL att gallra, så länge virkesförrådet klarar gränsen för 10§ SVL".
Däremot kan en gallring vara ett brott mot Artskyddsförordningen eller nån annan lag, oavsett om du anmält slutavverkning eller ej.

Användarvisningsbild

Re: när blir gallringen en slutavverkning?

Lars Lundqvist SLU  
#726702
isteskog skrev:Då får du ha en väldigt tät timmerställning för att det inte ska räknas som avverkning. Men varför då ens avverkningsanmäla?

…SLUTavverkning…

Även gallring är en avverkning. 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).