Föryngring

Plantera Sitka på Blålera?

35 inlägg 26667 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Plantera Sitka på Blålera?

Jonny i Saläng  
#270295 Ponsse beaver: ja på värö var dom nöjda med resultatet. Mycket därför jag vågar prova. Jannee har dock helt rätt om sitkan inte sköts, då blir det inget annat än massa.

   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantera Sitka på Blålera?

jannee  
#270309 Låter bra att något sågverk vill betala timmerpris för helt ok timmer. Annars är sågverken här i södra Kronoberg/Kalmar skeptiska till sitkan.

Avatar Fallback

Re: Plantera Sitka på Blålera?

mikaeln  
#276213 Som sagt, sitkan går som timmer till Södra.
Jag satte själv sitka för två år sedan. Barrot. Idag är många plantor över metern, de största runt 140cm.

Det bara sprutar, rent ut sagt.

Avatar Fallback

Re: Plantera Sitka på Blålera?

Jonny i Saläng  
#276461 Hej på er, I fredags fick jag 4000 sitka, de finaste var 60cm. Oj oj oj vilket slit det var. men nu är dom i backen. ska bli kul att följa detta. Mikaeln: Vad har du för mark och var finns du i landet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantera Sitka på Blålera?

JensSkoog  
#276464
Jonny i Saläng skrev:Hej på er, I fredags fick jag 4000 sitka, de finaste var 60cm. Oj oj oj vilket slit det var. men nu är dom i backen. ska bli kul att följa detta. Mikaeln: Vad har du för , mark och var finns du i landet?

Nu vil vi se en bild av det! :wink: Och så vil vi höra hur det går i tiden som kommer!Plis :lol:

Avatar Fallback

Re: Plantera Sitka på Blålera?

Jonny i Saläng  
#286543 Kanske dags för en liten uppdatering angående planteringen. Bild får jag återkomma med då jag måste ha teknisk support för den delen. plantorna har nu fått utstå det mesta som jag trodde skulle döda dem, Kristi himmelfärdsdag och framåt fick vi frostnätter där vi låg på minus 5 grader. Det var det tänkte jag, de spröda små skotten hade precis slagit ut och allt var nattsvart. Efter kontroll kunde konstateras att inga av plantorna tagit skada av frosten. Efter detta stack skotten iväg, på någon månad hade plantorna i genomsnitt 12cm toppskott. Nu kom nästa prövning, en otrolig torka som jag trodde skulle döda allt som enligt läran måste ha vatten kom och drog in över Västergötland. Även detta stod sitkorna emot. Toppskotten har nu i snitt 15 cm och ser välmående och friska ut. Jag skall försöka att få upp bilder när tillfälle ges.
Ha det gott.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantera Sitka på Blålera?

JensSkoog  
#286555 Så bra. Hoppas det går lika bra i fortsättningen! :grin:

Avatar Fallback

Re: Plantera Sitka på Blålera?

80-90  
#286575 Detta ska bli väldigt spännande å följa !!!

Avatar Fallback

Re: Plantera Sitka på Blålera?

Jonny i Saläng  
#286946
20140803_110552 Sitka.jpg


Hej igen, här ser ni hur plantorna ser ut. Verkar på en del plantor som att "nästa års skott" redan kommer. Det kan väl aldrig vara bra?

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera Sitka på Blålera?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286948 Det kan hända på vanlig gran också, skall vad jag hört inte vara något problem.

Användarvisningsbild

Re: Plantera Sitka på Blålera?

JensSkoog  
#286986
Mangan skrev:Det kan hända på vanlig gran också, skall vad jag hört inte vara något problem.

Åtminstone inte om dom fortfarande har tid innan kylan kommer. Värsta är om dom dubbelskyter hösttids i en "indian-summer".

Avatar Fallback

Re: Plantera Sitka på Blålera?

Jonny i Saläng  
#458530 Ja jävlar vad tiden går. Sitkorna går nu in i sin fjärde växtsäsong. Tillväxten är bra, en del är lika höga som jag (184cm). Hade nog hoppats på lite mer fart på grejerna. Ett betydligt värre problem är dock bocken, verkar som sitkorna är extra bra att fejja hornen på. En del fläckar har han sopat helt rent. Jo jag skjuter dom, den 16e augusti är lite väl sent. I april står det en ny fan och stångar. Tar lite bilder när knoddarna somnar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantera Sitka på Blålera?

JensSkoog  
#459139 Tack, @Jonny i Saläng :-bd
Intressant med lite rapport.
Blir spännande med lite bilder.

Avatar Fallback

Re: Plantera Sitka på Blålera?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459143 om noken år kjeme sitkaen til å spreia seg, vanlig gran vekse ikkje vilt på vestlandet (norge) men sitkaen spreie seg frå plantefelta og har ingen problem med å etablera seg, blir sett på som ugras i Norge, ikkje lett å bli kvitt viss ein ønske det men gir meg daglig brød

Användarvisningsbild

Re: Plantera Sitka på Blålera?

Älgfoderodlare  
#459179
can skrev:om noken år kjeme sitkaen til å spreia seg, vanlig gran vekse ikkje vilt på vestlandet (norge) men sitkaen spreie seg frå plantefelta og har ingen problem med å etablera seg, blir sett på som ugras i Norge, ikkje lett å bli kvitt viss ein ønske det men gir meg daglig brød


Av vad jag sett i Norge när det gäller Sitka granens förmåga att sprida sig. Är väl att den också börjar sätta kott vid låg ålder. Att den också verkar gro lätt på flera olika typer av jordar. Att den kan växa relativt tätt utan att börjar självgallra sig. Hur stämmer det med vad du ser som bor där ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).