Föryngring

Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

72 inlägg 33899 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Älgfoderodlare  
#454063
Uvskogen skrev:
Älgfoderodlare skrev:Eeehhh . . . jag har inget tel.nr. som jag kan ringa för att nå dig. Förmedlar de privata mail o ex. tel.nr på SF ? Annars kan du få mitt. Jag har ett Telia kontantkort så det går ej att spåra i alla fall. Ringer du mig så har jag ditt nr.sen. Är det Ok ?

Du har ett pm. Du borde fåtg avisering om det.
Men visst jag ringer dig! Skicka ditt nummer [emoji2]


Tack för ett gått möte o en trevlig bekantskap. Satte plantorna i vatten så att de får fukta igenom. De låg i sågspån o var lite torra. Men vi hoppas det ska bli bra. Många hade redan gröna skott. Ska väl ut o kolla ang. tjälen. Är lite öm i kroppen efter några dagars huggning. Men man får väl bita ihop. Plantorna ska ju ner i backen hur som. Och med ett sånt stort rotsystem får man väl gräva med kabelspaden igen.
Hoppas "Trösten" var av fager karaktär ! Behåller ditt tel. nr. om jag skulle ha möjligheten att bjuda på något mer från Saltströmmen !

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454088
Älgfoderodlare skrev:
Uvskogen skrev:
Älgfoderodlare skrev:Eeehhh . . . jag har inget tel.nr. som jag kan ringa för att nå dig. Förmedlar de privata mail o ex. tel.nr på SF ? Annars kan du få mitt. Jag har ett Telia kontantkort så det går ej att spåra i alla fall. Ringer du mig så har jag ditt nr.sen. Är det Ok ?

Du har ett pm. Du borde fåtg avisering om det.
Men visst jag ringer dig! Skicka ditt nummer [emoji2]


Tack för ett gått möte o en trevlig bekantskap. Satte plantorna i vatten så att de får fukta igenom. De låg i sågspån o var lite torra. Men vi hoppas det ska bli bra. Många hade redan gröna skott. Ska väl ut o kolla ang. tjälen. Är lite öm i kroppen efter några dagars huggning. Men man får väl bita ihop. Plantorna ska ju ner i backen hur som. Och med ett sånt stort rotsystem får man väl gräva med kabelspaden igen.
Hoppas "Trösten" var av fager karaktär ! Behåller ditt tel. nr. om jag skulle ha möjligheten att bjuda på något mer från Saltströmmen !

Tack själv! Skönt du kom hem ordentligt efter långkörningen.
Jodå, vi avnjöt båda den ädla drycken under stort välbehag. [emoji1]
( bilderna jag tog hittar du i bloggen min).
Långan ligger framme nu för att strax gå in ugnen för långsam tillagning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Älgfoderodlare  
#454092 Gomorron o tack än en gång ! Ha inte den inne för länge så den blir för torr. Man kan kolla att den är klar, genom att bryta lite försiktigt vid ryggfenan. Släpper köttet lätt då är den klar. 175 grader i 15-20 min. är nog lagom.
Har själv just fått på mig kläderna o ska ut o se om jag kan få ner lite plant. Hoppas på lite regn under dagen så att tjälen kan tina upp ytterligare. Jag kan ju inte få ner dom stora plantorna med spett.

Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Älgfoderodlare  
#454254 Ingen tjäle som tur var. Svårast var att hitta planteringsyta mellan de andra planterade plantorna o de självsådda. Fick ner drygt 300 idag. Blir en härlig blandning med ca. 25 % planterat av vardera svensk tall, svensk gran, Contorta och Lärk. Sen kommer all självföryngring till med Björk, Rönn, Asp, Sälg o Enbuskar. Skog för mig, är de träd som bildar den. Inte utrymmet emellan dom ! Och skog blir det så det räcker, det kan jag lova !

Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Älgfoderodlare  
#454379 Startade dagen 06.30 men utan att ha något för det. -6 grader o nysnö ! En dryg cm med is på baljorna med plant. Vid 12 slaget kröp kvicksilvret över nollan. Det var så dags då. Inga plantor i backen idag. Ny tag till helgen igen.

Avatar Fallback

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Värmlänning  
#459040
Uvskogen skrev:Verkar komma från Tyskland.
20170504_161521.jpg

Finsk proveniens, men verkar vara odlad i Tyskland. Har planterat samma planta 2 år.
Förra året 1000 st täckrot, obehandlad. Tyvärr nästan 95% avgång p.g.a. vidriga snytbaggar.
I år fick jag plantera om samma hygge med lärk + några andra hyggen. Fick denna gång obehandlade barrotsplantor med samma proveniens som dig. Som tur var har jag en snäll granne som hade några liter permetrin (aja baja) kvar, så att jag kunde behandla plantorna. Detta gjordes med spruta efter att de var planterade så jag slapp hantera behandlade plantor. Jag var väl inte överförtjust att behöva använda permetrin, men tyvärr fanns inget annat alternativ om man inte skall plantera mat åt snytbaggar. 😡
Men visst är det lurigt det där med hur skadligt det kan vara för pollinerare och vattenlevande organismer.
Har de väl klarat sig från snytbaggarna så kommer väl bocken och gör sitt 😈
Senast redigerad av Värmlänning sön 11 jun 2017, 17:03, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Värmlänning  
#459041 https://www.evira.fi/globalassets/kasvi ... 356_se.pdf

Länk till proveniens

Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459178 Tror jag har hittat ett helt igenom giftfritt medel som kan appliceras efter plantering. Men jag måste kolla lite mer före jag påstår något om det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Värmlänning  
#459191 Detta har jag använt förut med gott resultat
https://www.environmentalscience.bayer. ... rit-Forest
Fick dock inte tag på det denna gång

Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Älgfoderodlare  
#460677 En liten uppdatering ang. plantorna. Har nu gått lite drygt en månad sedan de första plantorna kom i backen. Vid en rundvandring över planteringarna, så verkar de flesta ha klarat sig mycket bra. Alla har kraftiga bladvippor på stammen o i topp. Har haft turen att få regn i omgångar som varit optimalt för plantorna. De verkar ha varit mycket växtkraftiga o tåliga, trots att de hade skjutit skott innan planteringen. RASE samt jordärtskockorna kan man nu hoppas håller betning från plantorna. Tack än en gång "Uvskogen" för detta !

Avatar Fallback

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

jannee  
#460687 Du Värmlänning ska inte oroa dig för skadeverkningar från permethrin.
Säljs idag kläder som är impregnerade med permethrin.
Permethrin är dock livsfarligt för vattenlevande djur, typ kräftor.

Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462722 Fortsätter lite till på den här tråden. Både jag och Mellanskog vill försöka få till lärk på avdelningen. Vi tror båda att den är utmärkt för lärken och dessutom lite extra intressant då den är helt inhägnad, att se vad som händer.
Men, jag har problem få tag på sibirisk lärkplantor som är obehandlade med gift. Har letat och frågat men inte lyckats.

Någon som har ett förslag om var jag kan vända mig, behöver cirka 1000 st (har planerat om lite, blir lite ett annat upplägg på avdelningen än tidigare, här ska testa med annan trädslagsblandning, inspirerad av "älgfoderodlare").

Nu blir ju hygget 3 år nästa sommar men är trots det hyfsat befriat från gräs och ormbunkar, men antar barrot är det enda möjliga?

   TS
Avatar Fallback

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Värmlänning  
#462723 Svenska Skogsplantor fixade obehandlad täckrot och barrot. Ring till Vibytorp

Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462726
Värmlänning skrev:Svenska Skogsplantor fixade obehandlad täckrot och barrot. Ring till Vibytorp

Kalas! Tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Älgfoderodlare  
#462751
Uvskogen skrev:
Värmlänning skrev:Svenska Skogsplantor fixade obehandlad täckrot och barrot. Ring till Vibytorp

Kalas! Tack!


Jag kan kolla på Tallheds plantskola om de har Sibirisk Lärk. Har köpt där som gått mycket bra. Samt att det är höstplantering så
man får gått om tid att göra det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).