Massaved

Massa i fallande länger, hur aptera bäst?

38 inlägg 53206 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
halvproffs  
#24571 Här i Gästrikland med omnejd är minsta leveransgill kvantitet 10m3 fub
Understiger det den volymen blir det prisavdrag med 400:- Här har STORA bestämt att för 3metersved blir det prisavdrag för. Jag tror att det är 40:-m3. Jag har funderat på att hugga 3,4m längder mest för att se hur mätarna och bolagen reagerar. Just nu är det mycket snyftreportage i lokaltidningarna om massafabrikerna. Jaa, suck det är för höga massapriser!!! och dollarn är för låg och det är överprodution och det mesta är skogsägarens fel. SUCK :(

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#25046 4,5 meter gillar Mellanskog.
Det sägs att SJ har problem med tremetersbitar. Stakarnas avstånd på deras vedvagnar är anpassade efter timmer....

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25109 hmm!? .. jag har då sett 3 meters på SJ -vagnar , i prydliga travar?
kanske nån som är oduglig att lasta nånstans? ...
och SJ har väl alltid problem , oavsett gods... och till och med - just personbefordran... :lol: och där kliver ju lasset på och av själv 8)

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#25110 Staplar SJ prydligt så funkar det med tremetersbitar.
Har någon en dålig måndag så kanske det slutar med att X2000 glider in på stationen med en tandpetare i mungipan......

Inte vet jag, det plus bättre utnyttjande av timmerbilarna var ursäkterna jag hörde när dom införde det i vart fall...

Avatar Fallback

Re: Massa i fallande länger, hur aptera bäst?

simon  
#45602 Har alla massainköpare avdrag på 3m massa. Brukar aptera all massa på 3,10 för det är det man har blivit tillsagd att göra, men det är kanske helt fel, eller?

Avatar Fallback

Re: Massa i fallande länger, hur aptera bäst?

Nolltax AB  
#45817 Mellanskog önskar 4,5 meterslängd på massaved.
Avdrag 15 spänn per kubik om du levererar 3 meters.
Undantag aspmassa.
Fråga mig ej varför ty det vet jag ej. Och gör ni det likväl så antar jag att aspmassan går direkt med bil till närmsta värmeverk.
Men visste visste jag ej.

Avatar Fallback

Re: Massa i fallande länger, hur aptera bäst?

simon  
#45822 Vi har alltid lev. till SÖDRA och dom vill gärna köra 3,10 på sin massa men är tveksamma till fallande längder har jag förstått.
Frågade våran kontakt på SÖDRA om fallande längder men fick ett svävande svar att "det går väl". Man vill ju ha ut så mycket som möjligt av skogen. Hur fungerar det i resten av Småland och Väster Götland angående SÖDRA. Har funderat på att lev. till någon av de andra typ VIDA, Vadsbo skog, Svea Skog.

Avatar Fallback

Re: Massa i fallande länger, hur aptera bäst?

flisshejk  
#45916 Första stämplingen jag högg 1960 hade vi en mätribba på fyra meter som även var märkt på tre meter, ni kan ju tänka er att släpa runt på denna i skogen, kort därefter började vi apterat i fallande längder i Norrbotten jag har under många år huggit motor manellt och då endast använt måttbandet vid aptering av timmer, när timret var kapat stegade jag massavedsbiten samtidigt som jag kvistade när toppen var nådd kapade jag och gick tillbaks och gjorde en värdering ungefär var mitten på biten var och kapade, om det sedan skilde någon eller några decimeter spelade ju ingen roll. Det blir ju ett otroligt spill av virke när man skall kapa i standardlängder.

Avatar Fallback

Re: Massa i fallande länger, hur aptera bäst?

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45988 när jag kör massa så brukar jag kapa sista kapet runt 7 i diamater. men nu har fader fått för sig något om att man inte får lämna mera virke eller toppar än 2 m3/ hekter. är detta bara något som han mumlar om eller finns det något som säger så?
tex en skördare i gallring, nog fan blir det väl mera skräpvirke än 2 m3/hekter :?: och inte finns det någon som tar rätt på sånt.

Avatar Fallback

Re: Massa i fallande länger, hur aptera bäst?

TommmySpa  
#59483 På känn.

Avatar Fallback

Re: Massa i fallande länger, hur aptera bäst?

TommmySpa  
#64237 När jag hugger fallande längder så är snittet 4,5 meter (i Småland). Jag bedömer hur många bitar jag får ur stammen och blir det två så gör jag den första lite kortare än toppen. Så blir det alltid, den första blir kortast, de andra blir längre än 4,5 meter. Så är det! Alltid kan man lura bolagen på något!

Avatar Fallback

Re: Massa i fallande länger, hur aptera bäst?

wojpa  
#70536 Kör virkesbil i södra Halland och Småland för Södra. Vad som är mest ekonomiskt beror på vem som mäter, och hur jämna längderna är. Här följer några exempel på hur det helst inte skall se ut:
Energived.jpg

Slutavverkning.jpg

Leveransved.jpg

Användarvisningsbild

Re: Massa i fallande länger, hur aptera bäst?

skogsjan695xl  
#70540 Det var inga exemplariska exempel det där inte.

Avatar Fallback

Re: Massa i fallande länger, hur aptera bäst?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70695 ett typiskt skräckexempel 8) ...o extra spännande och få på lasset om den "fantasilöse" som lyckats få fram detta till vägen inte haft en enda j-vla tanke på travens "centrum" ... så man får sitta och plocka i spretet .. mellan 3 - 5,60 för att få det att ligga kvar på bilen .... gud så tröstlöst [-x

fina bilder på hur det INTE ska se ut #:-s

Avatar Fallback

Re: Massa i fallande länger, hur aptera bäst?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70706 Längdspridningen är inget att säga om. Grova rötbitar gör man korta i hopp om att nästa bit är frisk. Men jag brukar inte jämndra dom utan gömma dom inne i lasset.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).