Arbetskläder för skogen

Husqvarna pannlampa

13 inlägg 7047 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna pannlampa

Qkeeper  
#434640 Snappade upp den här bilden idag. Någon som vet något mer om Husqvarnas pannlampa? Har hört från min ÅF förut att dom skulle ha en på gång och nu verkar den ju vara väldigt nära. Någon som vet mer om ljusstyrka?Prisbild?

1485898227_img_3358.png




   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna pannlampa

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458812 Priset skulle hamna runt 300 Euro enligt en utländsk kille på Husqvarna-montern (Elmia Wood 2017), alltså runt 3000 kr.

Upp till 660 lumen och ca 3 timmars driftstid på högsta läget, om jag inte missminner mig. En Silva-lampa i Husqvarnas skepnad.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 11 jun 2017, 07:58, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna pannlampa

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458937 2995 kr enligt samma kille, som nu plötsligt talade flytande svenska :-)
DSC_0331.JPG

/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna pannlampa

anersimyra  
#458977 Vad ska lampan vara till för? Ni arbetar väl inte med avverkning i mörker.. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna pannlampa

DrW  
#458986 Höströjning kanske?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna pannlampa

filijox  
#458997 Eller skogsröjning vintervis, kan börja tidigare och sluta senare på dagen. Men då krävs det att det är ordentligt flås i ljusstyrkan och stort batteri. Bilden på produktbladet är för suddig för att se några värden och jag hittar inget på nätet...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna pannlampa

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459008 Jag frågade röjarkillen i Sydved-montern och han tyckte att ljusstyrkan räckte mer än väl för mörkerröjning.

mrvimek har ett betydligt bättre foto på specen i tråden bilder från Elmia Wood 2017.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 11 jun 2017, 07:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna pannlampa

svampbob  
#459016 Enligt mina erfarenheter av att röja i mörker så behövs det inte alls mycket till lampa. Särskilt om man röjer på senhösten då det finns löv kvar på röjstammarna. Blöta löv ger besvärande reflexer. Jag kör med en relativt svag pannlampa typ 200 kr samt att jag kompletterar med en ännu svagare på riggröret.

Det stora problemet för mig brukar vara att veta åt vilket håll bilen är när jag har röjt klart för kvällen :lol:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna pannlampa

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459022
svampbob skrev:Det stora problemet för mig brukar vara att veta åt vilket håll bilen är när jag har röjt klart för kvällen [emoji38]

Därför är det lämpligt att ta med sig en frilufts-gps ut i röjskogen, samt givetvis, spara en brytpunkt där du ställde bilen...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna pannlampa

Peteflamingstar  
#459023
Niking skrev:
svampbob skrev:Det stora problemet för mig brukar vara att veta åt vilket håll bilen är när jag har röjt klart för kvällen [emoji38]

Därför är det lämpligt att ta med en frilufts-gps ut i röjskogen, samt givetvis, spara en brytpunkt där du ställde bilen...
/Niklas


Eller snitsla in beståndet i mindre bitar, t.ex vinkelrätt från kanten med 50-100 meters mellanrum. Bra för psyket också att få tydliga delmål att kunna färdigställa. Sen följer man bara en sån snitslad kant ut från beståndet även när det blivit mörkt!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna pannlampa

mrvimek  
#459031
IMG_1302.JPG

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna pannlampa

svampbob  
#459036
Niking skrev:
svampbob skrev:Det stora problemet för mig brukar vara att veta åt vilket håll bilen är när jag har röjt klart för kvällen [emoji38]

Därför är det lämpligt att ta med sig en frilufts-gps ut i röjskogen, samt givetvis, spara en brytpunkt där du ställde bilen...
/Niklas


GPS har varit med och ibland har det varit nära att jag har tagit upp den ur fickan när jag har känt mig lost. Jag har sett det som en utmaning att hitta ut ur skogen utan att fuska med GPSen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna pannlampa

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459086
svampbob skrev:
Niking skrev:
svampbob skrev:Det stora problemet för mig brukar vara att veta åt vilket håll bilen är när jag har röjt klart för kvällen [emoji38]

Därför är det lämpligt att ta med sig en frilufts-gps ut i röjskogen, samt givetvis, spara en brytpunkt där du ställde bilen...
/Niklas


GPS har varit med och ibland har det varit nära att jag har tagit upp den ur fickan när jag har känt mig lost. Jag har sett det som en utmaning att hitta ut ur skogen utan att fuska med GPSen.

Själv har jag traumatiska minnesbilder från 11-års ålder, då jag gick vilse en hel natt, så jag ser Gps som en välsignelse...
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).