Bilar

Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

77 inlägg 18749 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

JohannesG  
#459024 Inget överraskande för mig alls, säger sig självt att ju längre tid det tar att "tanka" desto fler stationer behövs. Men det är många som inte tänker så långt.
http://www.alingsastidning.se/2017/06/t ... m-elbilar/



   TS
Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Vedproducent  
#459079
JohannesG skrev:Inget överraskande för mig alls, säger sig självt att ju längre tid det tar att "tanka" desto fler stationer behövs. Men det är många som inte tänker så långt.
http://www.alingsastidning.se/2017/06/t ... m-elbilar/

Ja det är kanske riktigt om man jämför med en bensinstation. Skillnaden är väl då att man bara några enstaka gånger per år behöver ladda bilen när man är ute och åker. Man laddar ju hemma och på jobbet nästan jämt. Så i verkligheten så är det ju bara en bråkdel av det antalet som behövs. Ingen i undersökningen som tänkte på det?

Avatar Fallback

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459105 Man kan undra hur länge de dröjer innan laddning på jobbet kommer förmånsbeskattas....

Avatar Fallback

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

tallen100  
#459107 Det blir bara "billigt" en stund, om nog många hakar på så blir det avgifter och skatter på allt.
Precis som vanligt :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

JohannesG  
#459116 Det tänkte dom troligen inte på. Vid semestertider kan det plötsligt bli väldigt tryck på laddstationerna då fler behöver dem. Gäller att ha en buffert med fungerande laddstationer.

Sedan kvarstår (om det är sant) att det inte finns oändligt med litium vilket med dagens teknik är viktigt för batterier. Skogen är förnybar, där bör energi och pengar finnas.

Straffbeskattning är stor risk att det blir. De bestämmande i landet vill ju ha in "sina" pengar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Palleman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460993 Ska bli spännande att följa prissättningen av el framöver. Med dagens mått drar ju en normaltung bil på 2 ton ca 2Kw/mil. Bränslekostnaden med dagens elpriser blir väl då drygt 2 kr/mil. Skulle den prissättningen stå sig så kommer det bli väldigt mycket billigare att åka bil och fler kommer att göra det. Mer köer och större behov av nya vägar mm. Dramatiskt minskade skatteintäkter till staten. Allt detta behöver kompenseras någon stans genom höjda skatter. Frågan är vad det skall tas ut någonstans?

Avatar Fallback

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460995 Så länge inte bilen går direkt på enbart luft har staten kontrollen på hur kraften kommer till fordonet och hittar alltid en väg att få ut den skattemängd de anser sig behöva

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Skogsfrost  
#461022 Lyckas de utveckla superkondensatorer så att de kan bära samma kapacitet som batterier. Då lär ju laddningen gå lika snabbt som att tanka dagens bensinbilar. Här finns en artikel om detta... https://www.nyteknik.se/energi/superkondensator-kan-ladda-elbilen-pa-sekunder-6811926

Avatar Fallback

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

skogshasse  
#461073
Palleman skrev:Ska bli spännande att följa prissättningen av el framöver. Med dagens mått drar ju en normaltung bil på 2 ton ca 2Kw/mil. Bränslekostnaden med dagens elpriser blir väl då drygt 2 kr/mil. Skulle den prissättningen stå sig så kommer det bli väldigt mycket billigare att åka bil och fler kommer att göra det. Mer köer och större behov av nya vägar mm. Dramatiskt minskade skatteintäkter till staten. Allt detta behöver kompenseras någon stans genom höjda skatter. Frågan är vad det skall tas ut någonstans?


om jag förstår dej rätt så menar du att elen kostar 1 kr per kw

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Ola63  
#461074 Blir nog bra att ladda på jobbet med skogskojans dieselmotor.[SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Avatar Fallback

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Hema  
#461093
Skogsfrost skrev:Lyckas de utveckla superkondensatorer så att de kan bära samma kapacitet som batterier. Då lär ju laddningen gå lika snabbt som att tanka dagens bensinbilar. Här finns en artikel om detta... https://www.nyteknik.se/energi/superkondensator-kan-ladda-elbilen-pa-sekunder-6811926

Den säkringsavgiften kommer nog inte gå av för hackor. Klart om de utrustar laddstationerna med stor superkondensatorer, så går det såklart smidigare.

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Vedproducent  
#461129
gnisten83 skrev:Så länge inte bilen går direkt på enbart luft har staten kontrollen på hur kraften kommer till fordonet och hittar alltid en väg att få ut den skattemängd de anser sig behöva

Statens totala skatteintäkter är drygt 1900 miljarder årligen. Det är ändå en väldigt liten del av det som kommer från vägtrafikens bränslen. Många som tror att skatter på just elen för att driva fordonen skulle öka dramatiskt. Visst kan det öka men jag ser inte riktigt varför. Skatteintäkterna kan lika väl läggas på något annat för att få in samma pengar. Sen förstår jag inte riktigt resonemanget egentligen. Vi går inte från bensin/dieseldrift för att köra billigare. Det är inte huvudsyftet med energiomställningen. Vi gör det för miljöns skull och för att vi måste hitta alternativa bränslen för fordon som ersätter nuvarande bränslen.

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Nybörjare1  
#461132 Fast det där är ju bluff att det skulle vara för klimatets skull.
Sedan kan man ju vilja tro att det är för klimatets skull men det är en annan sak.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elbi ... atvarsting

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Andreas99  
#461133
Nybörjare1 skrev:Fast det där är ju bluff att det skulle vara för klimatets skull.
Sedan kan man ju vilja tro att det är för klimatets skull men det är en annan sak.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elbi ... atvarsting

Som jag har skrivit innan.
De jämför tillverkningen av ett batteri från gruvan och hela vägen tills det sitter i en bil mot utsläppen min bil gör av en färdig produkt i tanken.
Hur mycket miljöpåverkan har en liter jag tankar redan gjort på vägen från att pumpas upp i Mellanöstern tills jag pumpar den i min bil?

Sen avslutas artikeln med att forskaren själv säger att det inte är fel att satsa på el bilar men att man kan göra batteritillverningen bättre. Minns inte exakt vad det stod.

Användarvisningsbild

Re: Elbilen och dess laddnign ej genomtänkt?

Andreas99  
#461134
Vedproducent skrev:
gnisten83 skrev:Så länge inte bilen går direkt på enbart luft har staten kontrollen på hur kraften kommer till fordonet och hittar alltid en väg att få ut den skattemängd de anser sig behöva

Statens totala skatteintäkter är drygt 1900 miljarder årligen. Det är ändå en väldigt liten del av det som kommer från vägtrafikens bränslen. Många som tror att skatter på just elen för att driva fordonen skulle öka dramatiskt. Visst kan det öka men jag ser inte riktigt varför. Skatteintäkterna kan lika väl läggas på något annat för att få in samma pengar. Sen förstår jag inte riktigt resonemanget egentligen. Vi går inte från bensin/dieseldrift för att köra billigare. Det är inte huvudsyftet med energiomställningen. Vi gör det för miljöns skull och för att vi måste hitta alternativa bränslen för fordon som ersätter nuvarande bränslen.

Det håller jag med om.
Jag tycker oxå att det vore bra om vi inte satt i klorna på de länderna som producera oljan.
Har man ett mer oberoende energi system, ett jordbruk som kan förse landet med mat då är man bättre rustad vid eventuella kriser i världen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).