Motorsåg och handhållet

Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

164 inlägg 63395 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

Torbjörn Johnsen  
#458760 Husqvarna retas lite med besökarna på Elmia Wood och har placerat sin nya, kommande profsssåg i ett låst skåp med frostad ruta. Sågen går att skönja bakom glaset och ett räkneverk räknar ner mot lanseringen som kommer att ske i mitten av augusti. Husqvarna själva är mycket hemlighetsfulla men av allt att döma av både set som går att se och det som kan "läsas mellan raderna" så är det en ny större proffssåg. Kan den ha något samband med Fredrik Reuter - Prototyp ersättare til hva 372? som det skrevs om för drygt två år sedan? Eller är det något ännu större? Lanseringen kommer att ske i mitten augusti och räkna med att skogsforum kommer att vara på hugget då!



1497037545_p1010607.jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

Skogs Vimek  
#458773 Intressant [emoji1303][emoji1303][emoji1303]

Avatar Fallback

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

Plassarn  
#458803 Intressant, men när kommer de med någon ersättare till min 242;a XPG?? :lol: (Räknar inte 543 som en 'riktig' Husqvarna, känns lite för plastig)

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458851
Plassarn skrev:Intressant, men när kommer de med någon ersättare till min 242;a XPG?? [emoji38] (Räknar inte 543 som en 'riktig' Husqvarna, känns lite för plastig)

Finns ju redan;-) fast lite annan färgsättning förståss.:-)

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458852 Modigt av Hva att ha ett så exakt premiärdatum med deras historik...

Användarvisningsbild

Kommer den så småningom även i en Jonsered-kostym?

traktorz  
#458891 Kikar man på sortimenten från Jonsered & Husqvarna, ser man att det saknas CarbControl / AutoTune försedda sågar i bl.a. 90cc & 120cc. Jonsered har ingen 120cc-kubikare.

- 90 kubik får väl anses som en stor proffssåg?

Mitt antagande blir därför att det är en ny generation 90-kubikare som avses, Husqvarna 590 XPG / Jonsered CS2290 WH.

P.S:
En "teaser" för den nya sågen finns nu även på Husqvarnas hemsida!

Ref:
http://www.jonsered.com/se/chainsaws/cs-2188/
http://www.husqvarna.com/se/produkter/motorsagar/
http://hqendurance.azurewebsites.net/

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

Erre  
#458927 En ny modell av 372. 8)

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

johan eriksson  
#458951 672?

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

MartinH  
#458984 Husqvarna ni är välkomna att lansera den i Umeå! :-bd :-bd :-bd :-bd :-bd

Mvh
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

Peteflamingstar  
#459025 Faaan nu blir det ännu en såg jag inte behöver till ett pris som är alldeles för högt... men det har ju inte spelat någon roll förut! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

MartinH  
#459109 Det två största sågarna 390 o 3120 xp har inte autotune. Borde det inte bli en såg som ersätter båda dessa två? Och då med autotune. Dyrt att hålla två stora sågar i produktion.

Jag gissar på allt från 100-130 kubik och då beroende på vilken prestanda som efterfrågas.

Vilken marknad är en sådan här såg riktad mot? U.S.A.? Till viss del men inte enbart antar jag. Det finns bestånd dom kräver stora sågar. Men en såg på 130 kubik finns det efterfrågan efter en sådan? Jag vet inte.

En 100 kubiks motorsåg klarar väl av det mesta och drar mindre än en på 130 kubik.

Men Husqvarna vill kanske lansera en såg som räcker till även för de största träden och då blir det 130 kubik.
Och det är ingen konkurrent som kan matcha en 130 kubiks såg vad jag känner till.

Mvh
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

Peteflamingstar  
#459115 Min gissning är att den nya ligger kring 80-90-kubik. Detta eftersom 560/562-ornas intåg nästan gjort 70-kubikarna arbetslösa. Kring 75-kubik finns 576 med autotune, men kommer man upp över 100 kubik är nog marknaden förhållandevis rätt liten. Dessutom finns redan beprövade 3120 som värsting. Däremot tycker jag 390/395 känns lite vaga och eftersatta. Med en såg motsvarande 560 i prestanda fast på 85 kubik, då räcker den ändå upp till 3120!

Användarvisningsbild

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

MartinH  
#459122 Men är det inte ett för litet hopp mellan 576:an och en såg på 85 kubik?

Jag menar att så är det nog. Det blir inte en tillräckligt stor prestandahöjning så den nya sågen kommer få konkurrens av 576:an också är jag rädd.

Därför gissar jag på mellan 100-130 kubik.

Mvh
MartinH

Avatar Fallback

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

H-P  
#459224 Det måste vara en ersättare för 550 och 560 det är väl där volymen ligger

Avatar Fallback

Re: Ny stor proffssåg från Husqvarna. Lanseras i aug 2017

Jim_the_one  
#459228 Tittar man på den skuggade bilden på hemsidan så är det dubbla barkstöd. Å vad jag minns så har jag inte två på 576an så större borde den vara. :D
Senast redigerad av Jim_the_one mån 12 jun 2017, 08:01, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).