Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Terri 34c 8wd

32 inlägg 26606 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Terri 34c 8wd

moiam  
#458862 Terri med hjul. Något som en del säkert velat ha länge.
Det var iallafall vad en säljare i Terris monter förstod på många besökare att så var fallet.

Markfrigången blev betydligt bättre med hjul och är då 0,70.

Det är en konceptmaskin som inte är prövad än enligt Terris säljare, men om det funkar som tänkt så kommer samtliga modeller ur 34 serien att ha hjul som val istället för band.

1497093015_dsc_0983_nef_embedded.jpg


1497093195_terri_2.jpg



Senast redigerad av moiam lör 10 jun 2017, 16:09, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Terri 34c 8wd

Mowi850  
#458863 Jag tror att detta kan bli en populär maskin med tanke på boggi runt om på en maskin i denna viktklass.

Användarvisningsbild

Re: Terri 34c 8wd

moiam  
#458864 Håller med. Får de det att funka som det ska så kommer det bli ett uppsving för dem i försäljningen tror jag. Den såg ju onekligen mycket bättre ut med hjul :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Terri 34c 8wd

Mowi850  
#458893 Set lite mer ut som en "vanlig skotare" i litet format blir nog bra iallafall.

Avatar Fallback

Re: Terri 34c 8wd

mrvimek  
#458904 Den mindre modellen går inte att få med hjul !!

Användarvisningsbild

Re: Terri 34c 8wd

moiam  
#458906 Alla ur 34 serien. Uppdaterade detta. Tack för rättning mrvimek :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Terri 34c 8wd

ÅsaNisse  
#458911 Tja, då har ju Terri tappat grunden till varför de startade tillverkning :surp: . Det gällde då att få fram en maskin som hade lägsta möjliga marktryck för blöta marker som inte lämnade några spår efter sig. Nu blir det som vilken annan skotare som helst. 8-hjulingar finns ju redan i olika storlekar så det blir en annorlunda konkurrenssituation framöver.

Avatar Fallback

Re: Terri 34c 8wd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458917 De är väl en styrka att kunna erbjuda bägge delar, har själ stenig mark och är tveksam till bandskotare kommer att hålla men denna med stålband kommer i en annan dager för mej

Avatar Fallback

Re: Terri 34c 8wd

mrvimek  
#458920 De kosta inge extra om du ville ha band eller hjul :)

Användarvisningsbild

Re: Terri 34c 8wd

svampbob  
#458922 Blir prototypen verklig så tror jag att dom kommer att sälja dubbelt av hjulmaskiner jämfört med bandmaskiner.

Det borde väl bli bättre förarkomfort i hjul-Terrin jämfört med konkurrenterna i klassen Malwa och Vimek som inte har boggi fram.

Användarvisningsbild

Re: Terri 34c 8wd

loppan  
#458925 Jag konstaterade att det blir en maskin med mycket bra bärighet även med hjul fast som klarar stenigare
terräng bättre än den helt bandförsedda.
Det fanns även plats inåt för bredare stålband(olofsfors?) än som satt på visnings maskinen.
Tror att detta blir en framgång för Terri.
Känns helrätt på något vis.Dessutom med nya mouwi 400 med utskjut.

Avatar Fallback

Re: Terri 34c 8wd

bgl  
#458965 Mer än tveksamt om midjan som syns på bilden kommer att hålla med gummihjul isf band. Risken för dynamiska rörelser med lägre frekvens blir större. Nästan alla maskintillverkare har vid något tillfälle underdimensionerat midjan, första Gremo 950 från början av 1990-talet var ett tydligt exempel. Vid första Elmia-visningen var det flera erfarna som kritiserade midjan och monterbemanningen var lite "dyster" när vi också påpekade midjan. Dom hade redan fått tillräckligt många kritiska ord. Produktionsmaskinerna kom sedan med en grövre midja.

Användarvisningsbild

Re: Terri 34c 8wd

Andreas99  
#458971
bgl skrev:Mer än tveksamt om midjan som syns på bilden kommer att hålla med gummihjul isf band. Risken för dynamiska rörelser med lägre frekvens blir större. Nästan alla maskintillverkare har vid något tillfälle underdimensionerat midjan, första Gremo 950 från början av 1990-talet var ett tydligt exempel. Vid första Elmia-visningen var det flera erfarna som kritiserade midjan och monterbemanningen var lite "dyster" när vi också påpekade midjan. Dom hade redan fått tillräckligt många kritiska ord. Produktionsmaskinerna kom sedan med en grövre midja.

Vad menas med dynamiska rörelser med lägre frekvens?
Tyckte den såg riktigt fin ut. Men du har ju helt klart en poäng i att en midja som är byggd för myrar och släta marker kommer att hamna i en helt annan terräng.
Någon som har koll på hur de står prismässigt. Terri, Malva och Vimek?

Användarvisningsbild

Terri 34c 8wd

moiam  
#459003 Har för mig att Terri och Malwa ligger ganska lika när det kommer till pris. Vimek vet jag inte. Snäppet under i pris gissningsvis.

Sedan vet jag inte hur det kommer funka för Terri med hjul med den drivningslösningen de har. Någon annan kanske har bättre koll på sådant. De har ju en Hydraulmotor per nav på boggien bak iallafall. Fram vet jag inte. Kommer det göra någon skillnad med denna lösning mellan band och hjul?

Vimek kör ju med rullar och Malwan har en hel drivlina.

   TS
Avatar Fallback

Re: Terri 34c 8wd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#459017 I jarcracs monter påstod säljaren att att deras kombimaskin var ca 500' billigare än Terris dito så enl de resonemanget strax under 2 mille med band iaf?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).