Traktorer och processorer

Zetor Proxima 6441 - startproblem

7 inlägg 3448 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Zetor Proxima 6441 - startproblem

pethor  
#458869 Råd vad som kan vara fel!
Körde traktorn ett par timmar och stängde av den lite då och då och den startade utan problem. Stannade traktorn slog av huvudströmmen och efter ca en timme skulle hag flytta den då bara klickade det i startmotorn! Laddade batteriet och provade med startkablar men de klickade bara. Tänkte att då är det slut med startmotorn som jag lämnade in och de sa att det var solenoiden. Idag så satte jag tillbaka startmotorn 🙏 men det likförbaskat samma sak :((

Någon som har några idéer om vad det kan vara?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Zetor Proxima 6441 - startproblem

bodaedet  
#458899 Huvudströmbrytaren?

Användarvisningsbild

Re: Zetor Proxima 6441 - startproblem

wiktor  
#458929 Gissar med på huvudströmbrytaren.

Användarvisningsbild

Re: Zetor Proxima 6441 - startproblem

Erre  
#458931 Vart satte du startkablarna när du testade med dom?
På batteriet eller direkt på startmotorn?

Kommer du åt baksidan på huvudströmbrytaren så kan du sätta en startkabel och bygla den.

Användarvisningsbild

Re: Zetor Proxima 6441 - startproblem

rokon  
#458936 Jag gissar på oxid på batteripolerna då de är det som brukar ske, tag loss anslutningarna till batteriet och borsta rent med en polborste från oxider, gör lika på jordningen i godset på traktorn. Det här är det man bör göra först efter att misslyckats med att få den att starta efter laddning av batteriet. Även ide att kolla spänningen som batteriet ger efter att laddas fullt och fått vila då bör det vara ca 12,7 volt är det bara ca 11 volt har du fel på en cell i batteriet.
Din Zetormodell är ju inte lastgammal så detta är det jag skulle kolla först. Lite polfett eller rent vaselin där du har gjort rent hjälper sedan till att minska risken för oxider.

Användarvisningsbild

Re: Zetor Proxima 6441 - startproblem

Vardon  
#458952
Erre skrev:Vart satte du startkablarna när du testade med dom?
På batteriet eller direkt på startmotorn?

Kommer du åt baksidan på huvudströmbrytaren så kan du sätta en startkabel och bygla den.


Eller bygla minus till en jordpunkt om det är nån jordtråd som lossnat.

Användarvisningsbild

Re: Zetor Proxima 6441 - startproblem

Erre  
#458956 Ja

Kommer man åt att koppla startkablar direkt på startmotor och det funkar så har man det klart så långt.
Då är inte det dyraste sönder.
Alltså starten.

Då är det antingen batteri, kablage (batteripolskor inräknat i kablage) eller huvudströmbrytare.
Byglar man huvudströmbrytaren så den inte är med i kretsen så kan man utesluta den med om det inte funkar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).