SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skördare

Rottne H8D

28 inlägg 32275 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rottne H8D

Fredrik Reuter  
#458759 Hej,
Rapport kommer men jag måste klippa video först. Fick en bra genomgång igår.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne H8D

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458839
samuel skrev:Nå hur tycker ni om den nya h8d?
Tycker att det är synd att de har blivit så mycket dyrare än vad förra modellen kostade.

Jag tycker den såg bra ut :smile:
Vad fick du för pris på den?

Avatar Fallback

Re: Rottne H8D

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458993 Fick priset lite över 3miljoner. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8D

Fredrik Reuter  
#460629 Hej,
Ursprungsinlägget (direktlänk), har jag nu uppdaterat med text från genomgången jag fick i samband med Elmia Wood. Även en video finns med där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rottne H8D

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460693
Fredrik Reuter skrev:Idag släpper Rottne information om uppföljaren till Rottne H8b - H8d.
Största nyheterna verkar vara att H8d får en steg4 dieselmotor med AdBlue (därför slutar modellnamnet på "D") samt att den från fabrik kan levereras med antingen Rottnes egna EGS406 alt Log Max 3000.

Transmissionen verkar också fått en uppdatering med antispinn och hydraulik har fått ändrad slangdragning. Detta gäller också kranen som förutom ny belysning fått nya cylindrar och annan slangdragning.

Uppdatering 20 juni 2017 (nedan)

På Elmia Wood visades Rottne H8d för första gången. Skogsforum fick en genomgång av den uppdaterade skördaren av Pär Karlsson på Rottne som varit med och konstruerat H8d.

Video finns nedan, tyvärr var vädret riktigt dåligt när jag var i Rottnes monter, det blir lite skakigt och dåligt ljud bitvis, hoppas dock det funkar.

En stor nyhet med H8d är transmissionen. Här har Rottne bytt ut pumpar, block och hjulmotorer. Bosch Rexroth har nu fått förtroendet för både hjulmotorer och hydraulpumpar (både transmissionspump och arbetspump).
Tidigare hade också H8 två hydraulsystem, ett för transmission och ett för arbetshydraulik. Så är inte fallet med H8d så från och med nu finns bara en tank som försörjer båda systemen. Som tidigare nämnts så har även pumparna vuxit lite i kapacitet.

De nya hjulmotorerna ser både större och rejälare ut än föregångarna. Den markant ökade dragkraften stämmer för övrigt och det syns nästan när man ser hjulmotorerna. Troligtvis väger dessa motorer ansenligt mer än föregångarna, men det är å andra sidan “vikt på rätt ställe” och kanske minimerar det behovet av vätska i hjulen?
Förutom hydraulslangar finns nu också el neddraget i pendelarmarna. De nya hjulmotorerna är nu “smarta” och skickar numera kontinuerligt data om varvtal, riktning och moment till maskindatorn. Här ligger nog den stora nyheten som Rottne kallar antispinn. Varje hjulmotor kan nu få sin dedikerade olja efter behov och det är givarna i hjulmotorn som talar om detta för datorn som sedan styr transmissionspumpen med ventilpaket.

Det ska bli spännande att se hur förarna kommer ta emot detta nya system. Troligtvis blir det positivt. Jag hoppas också att vi kan testköra H8d framöver och uppdatera här i tråden. På mässan träffade jag två garvade H8 förare och vi kom in på nya H8d. Skämtsamt sa en av dem att det blir status quo med den nya; den gamla kunde man inte backa med, men man såg bakåt - den nya kan man backa med, men inte se bakåt.
Skämtet syftade på att transmissionen nu är fixad (främst H8a kunde i vissa lägen vara knepig att backa med), men i stället har den steg 4 motor och så hög motorhuv så man inte ser vart man backar.

Skämt å sido så kan det finnas lite bakom påståendet. Rottne har satt in en fast skärm för backkamera och har nu två kameror som man kan alternera mellan. Troligtvis är dock detta inget stort problem, man vänjer sig troligtvis och skillnaden är inte så stor som man kan tro.

Motorn är som sagt ny i H8d, det stora är som tidigare skrivits om att det är en dieselmotor som klarar emissionskraven enligt Euro/mot 4 (steg 4, FT4 i USA). Det blir mer delar i och med detta och den tar som sagt större utrymme. Här tycker jag ändå att Rottne fixat till det bra. Den nya motorn har också AdBlue (urea) för att klara emissionskraven. Påfyllning och tank finns i bakre högra hörnet av skördaren, systemet får samsas med stubbehandlingsenheten som också sitter där (där batterierna tidigare satt).

Motordelen har nu en motorhuv som är elstyrd. Tidigare var den delad och hydraultanken var elstyrd och motorhuven mekanisk, nu är motorhuven en enhet.

Nya H8:an har nu fått snabbkontakt för batteriladdning/startkablar. Uttaget sitter tillsammans med släpvagnskontakt i vänstra bakre hörnet av skördaren (där verktygslådan tidigare var). Här finns också numera huvudströmbrytaren.

Verktygslådan sitter nu ovanför hydraulpumparna i motorrummet. Här tror jag faktiskt Rottne får hitta på en annan lösning framöver, verktygslådan är av öppen modell och det är lätt att överfylla den med verktyg. Lägger man en liten slägga i toppen så är det lätt att den ramlar ner över pumparna om man kör ex ner för ett klippsteg. Då vet man inte vad som kan hända.

Hytten har samma uppbyggnad som tidigare men med några mindre ändringar. Numer finns insteg även på höger sida. Troligtvis är detta för att få en plattform att stå på när utför olika typer av service på skördaren. Vattenpåfyllningen sitter på höger sida intill det nya insteget och vattentanken är integrerad i främre ramen. Den har troligtvis fått tagit över platsen som den främre dieseltanken tidigare hade. Numer har Rottne enbart diesel i bakre ramen och övertankning behövs inte längre. Bränsletanken är nu också utformad så man kan köra riktigt brant uppåt och neråt utan att man riskerar att få bränslelarm eller i värsta fall att bränslepumpen suger luft.

Dasa Forester kom annars i H8b och den sitter också i H8d. Skärmen för maskindatorn är bort och maskindatan är nu integrerad i apteringsskärmen. Nyckellåset är också utbytt mot startknapp.
Ingen ändringar på paletterna, det är samma som förr med minispakar från Sakae.

Kranen RK50 har fått en liten uppgradering. Det kraftigare vridhuset som introducerades på H8b finns också på H8d. Sedan har kranbelysningen flyttats till knät på kranen och slanginfästningen i kranspetsen (vi kallar den älgläppen) har gjorts om. Belysningen är som sagt borta och konstruktionen är helt ny och ser nu rejälare ut. Denna del får otroligt mycket stryk under arbete och jag har personligen varit med och svetsat denna flera gånger. Nu ser det ut som den kommer hålla mycket bättre.

Rottnes egna aggregat för H8, EGS 400 har också uppgraderats och heter nu EGS 406. Nya cylindrar för kvistknivar och förändrad slangdragning mm är några av nyheterna. Annars är den stora nyheten att Rottne nu erbjuder Log Max 3000T som alternativt skördaraggregat på Rottne H8.

Det ska blir riktigt spännande att följa Rottne H8d när den kommer ut i skogen. Den verkar helt klart bli både starkare, snålare och mer kompetent. Å andra sidan har den ökat i vikt och vuxit i utrymme på vissa ställen. Intressant som sagt!

Video från genomgången i Rottnes monter




- Rottne H8D har ärvt sina unika terrängegenskaper från sin föregångare, men är kompletterad med flera viktiga uppdateringar, säger Ronny Östling, kommunikationsansvarig på Rottne Industri. Den kombinerar sin litenhet och smidighet med samma avancerade teknik som våra större modeller.
Rottne H8 D har ett smalt och kompakt chassi med pendelarmsystem som ger maskinen unika terrängegenskaper. De fyra hjularmarna har stora pendelutslag som kan jämna ut lutningar både i längd- och sidled. Det ger större markfrigång och gör det lätt att arbeta inne i bestånden, i brant och besvärlig terräng vilket minskar risken för skador på bestående skog. Utrymmesbehovet minimeras och viktfördelningen förbättras så upparbetning kan ske på full räckvidd även åt sidan med full stabilitet.
Rottne H8D steglösa transmission med automatisk antispinn ger en smidig körupplevelse med maximal dragkraft och kontakt med underlaget.
– Det är en helt ny basmaskin jämfört med H8B. Allt är nytt eller omarbetat, bland annat transmissionen och motorutrymmet där det nu sitter en FT4-motor. Dessutom är hydraulsystem och slangdragning till stora delar omarbetad. Motorrummet och kylningen är nära besläktad med F11 D och ett stort lyft jämfört med föregående maskin, säger Christian Ohlin, konstruktionschef på Rottne Industri.

Rottne H8D premiärvisas på Elmia Wood-mässan i juni. De första maskinerna beräknas gå ut till kund under första kvartalet 2018.

Om Rottne H8D
• FT4-motor som kräver endast 2-3 procents inblandning av Adblue
• Pendelarmar på alla fyra hjulen
• Steglös transmission med antispinn
• Uppdaterat hydraulsystem och omarbetad slangdragning
• Steglös transmission med antispinn
• Endast 205 cm bred
• Elmanövrerad hytt-tilt och motorhuv
• Större bränsletank och stor vattentank för stubbehandling
• Förstärkt kran med uppdaterad belysning och slangdragning
• Två aggregat: Rottne  EGS406 och Log Max 3000
• Utrustad med backkamera
• Låg bränsleförbrukning
• Nya cylindrar på kran och aggregat


De har satt dit givare på pendelarmana för att känna av om de har nått ändläge.
Det som skrämmer mig är att det är mer teknik som kan krångla. Det sitter ju på utsatta ställen. Sampo har ju lyckats bygga en transmision utan massa krims krams. Men det blir trevligt när h8d demon kommer så man kan klämma lite :d

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8D

rocky  
#460715 Synd man inte hör allt vad instruktören säger i regnet

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8D

Fredrik Reuter  
#460717 Ja, det blev inte bra.
Jag ska försöka texta videon. Hoppas hinna imorgon. Så uppdaterar jag här när det är gjort.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne H8D

Fredrik Reuter  
#460757 Så, nu är videon hjälpligt översatt med svenska undertexter. I alla fall på de ställen som Pär pratar och det är lågt ljud. Det känns som att jag hörs ok.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne H8D

rocky  
#460792
Fredrik Reuter skrev:Så, nu är videon hjälpligt översatt med svenska undertexter. I alla fall på de ställen som Pär pratar och det är lågt ljud. Det känns som att jag hörs ok.



Hm såg ingen textning via appen kanske måste köras via webbläsare eller dator?

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8D

Fredrik Reuter  
#460794 Jorå, det finns i högre menyn i videon. Se bild. Välj textning och sen svenska.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne H8D

rocky  
#460795 Filmen öppnas ju i appen om jag trycker på filmen och där kan jag inte komma åt den menyn. Måste gå via youtube för att få tag i den menyn och då funkar det.

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8D

rocky  
#460800
rocky skrev:Filmen öppnas ju i appen om jag trycker på filmen och där kan jag inte komma åt den menyn. Måste gå via youtube för att få tag i den menyn och då funkar det.

IMG_0987.JPG


Får bara en knapp att maxa bilden med där. (iPad)

Användarvisningsbild

Re: Rottne H8D

Fredrik Reuter  
#474294 Färdiggallrat i Rottnes jämförelsecell på gallringsdagarna 2017. Nu kommer den tillbaka på fredag och lördag för att hugga live i demoytan.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).