Gallring

mycket eftersatt röjning

12 inlägg 7588 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

mycket eftersatt röjning

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45613 ett skifte som röjdes för ca 17 år sen. och nu är det verkligen tid för mig att göra något åt det, eftersom fader inte gjorde det.
gran som är runt 1,5 - 4 m höga och björk som kanske kan vara 5-6 m höga. diameter på björken max12 cm, 1 m upp.
blir att köra stickvägar med niaben. har 2 alternativ som jag ser.
1: att ta ut björkmassa, dock blir stora delar av träden kvar i skogen och så är det svårt att få av all kvist ifrån stammen.
2: att bara slarvkvista eller bara kapa upp dom och sälja som flis.då får man ju ut kvist och toppar bra, vilket gör att det ser bättre ut.
är dock osäker på hur dom betalar för flis häromkring och hur mycket dom skall ha för att det skall vara intressant för dom .
att ta in en klipp eller liknande är inte intressant, men vad skulle en entrepenör gör i ett fall som detta :?:



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: mycket eftersatt röjning

flisshejk  
#45625 Skippa massaveden och ta ut bara energived, du kommer aldrig att få någon ekonomi på att ta ut massaved i ett sådant bestånd, men se till att du får betalt per ton för energiveden.

Avatar Fallback

Re: mycket eftersatt röjning

Boden  
#45641 Hur långt är det till plats där du kan ha avlägg?

Användarvisningsbild

Re: mycket eftersatt röjning

Thunborg  
#45718
flisshejk skrev:Skippa massaveden och ta ut bara energived, du kommer aldrig att få någon ekonomi på att ta ut massaved i ett sådant bestånd, men se till att du får betalt per ton för energiveden.


Varför ska han se till att få betalt per ton :?: Man får ju bättre betalt om man garanterar att matrialet är rent :o

Avatar Fallback

Re: mycket eftersatt röjning

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45729 avståndet till avlägg är kanske 50 m eller mindre den kortaste vägen vilket inte är något alls.
har flera liknande objekt. dock är det bara björk där. och något grövre, ca 20-25 1 m upp.
och det är inte nog bra kvalité för att kunna bli timmer
skulle ni rekommendera att man låter bli massa även på detta objekt? kan tillägga att detta är i åkerkanter så riset skall tas bort.
hur mycket betalas det ungefär för flis

   TS
Avatar Fallback

Re: mycket eftersatt röjning

flisshejk  
#45749 Thunborg skrev. Varför ska han se till att få betalt per ton man får ju bättre betalt om man garanterar att materialet är rent. Jag urgår bara efter de förhållanden som råder i Norrbotten när det gäller energi ved, här levererar vi alla slags trädslag tillsammans, hur det ser ut i övriga landet vet jag inte. Varför man skall se till att få betalt per ton är därföratt det finns uppköpare som försöker med olika omräkningstal räkna ut fastkubik på det okvistade och av egen erfarenhet vet jag att det finns ingen möjlighet att du kan göra det, därför skall man alltid kräva betalt per ton då får du betalt för det du verkligen levererat. Det verkar som att Thunborg inte riktigt fattat vitsen med att ta ut bara ett sortiment i sådant bestånd som här beskrivs, du kan ju inte börja sortera björk och barr vid ett uttag av energived där det ingår virke som har dimenssioner från 4-5 cm upp till 20-25 cm det borde för det flesta vara självklart.

Avatar Fallback

Re: mycket eftersatt röjning

Skogsmullle  
#45826 ta och stamkvista granarna efet utag så ska du se att skoge blir fin fin sen :wink: :wink:

Användarvisningsbild

Re: mycket eftersatt röjning

Thunborg  
#45870
flisshejk skrev:Thunborg skrev. Varför ska han se till att få betalt per ton man får ju bättre betalt om man garanterar att materialet är rent. Jag urgår bara efter de förhållanden som råder i Norrbotten när det gäller energi ved, här levererar vi alla slags trädslag tillsammans, hur det ser ut i övriga landet vet jag inte. Varför man skall se till att få betalt per ton är därföratt det finns uppköpare som försöker med olika omräkningstal räkna ut fastkubik på det okvistade och av egen erfarenhet vet jag att det finns ingen möjlighet att du kan göra det, därför skall man alltid kräva betalt per ton då får du betalt för det du verkligen levererat. Det verkar som att Thunborg inte riktigt fattat vitsen med att ta ut bara ett sortiment i sådant bestånd som här beskrivs, du kan ju inte börja sortera björk och barr vid ett uttag av energived där det ingår virke som har dimenssioner från 4-5 cm upp till 20-25 cm det borde för det flesta vara självklart.


Det jag menade med rent matrial ,är att flisa det och få betalt i m3 stjälpt mått.

Avatar Fallback

Re: mycket eftersatt röjning

flisshejk  
#45920 Så det kan bli Thunborg. Då är vi nog inne på samma linje flisa är ju ett mycket bra alternativ

Användarvisningsbild

Re: mycket eftersatt röjning

Pidden  
#61129 Håller med tidigare talare,


Hugg ner björk och kanske eventuellt också lite gran och sälj det som flis. Ta först reda på om det går bra med barr och löv i samma välta. kan vara lite känsligt ibland,


Sen när beståndet "vuxit" till sig så kan du ju gallra det som en vanlig gallring, men i nuläget är det nog bäst att det går som energileverans =)

Lycka till =)

Avatar Fallback

Re: mycket eftersatt röjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61139 Menar ni som helträd, okvistat?

Användarvisningsbild

Re: mycket eftersatt röjning

Pidden  
#61189 Om de inte är för långa så kan man hugga ner dom som helträd och lägga i grotbunkar, annars kapa dom på cirka 4 - 4,5 meters längd, så blir det inte så jobbigt att skota.



Det är ialla fall vad jag brukar sikta på att göra när jag kör energihuggningar!

Lycka till!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).